Google+

Het hek is van de dam

wie ben jij? stel je hier even voor en vertel meer overje zelf

Het hek is van de dam

Berichtdoor Koenie » Za 14 Apr 2018 1:39

Goedendag beste Forumleden,

Mijn naam is Koen en ik ben woonachtig in Someren.
Vorige jaar hebben wij een huis gekocht en bij de koop zat ook een vijver, helaas is deze vijver sinds eergisteren lek, en aangezien ik al van plan was om deze vijver aan te pakken is dit het uitgelezen moment, vandaar ook mijn aanmelding op deze site.

Ik hoop hier een hoop info, tricks en adviezen te vinden en zal ook het forum nog verder gaan uitspitten.

Toch heb ik wel al gelijk een paar vragen en misschien dat jullie me in de juiste richting kunnen wijzen op dit forum.

Nog even een kleine situatie schets .. op het moment zit ik voor mijn werk op zee en moet nog ongeveer 2 weken voordat ik thuis kom en heb dan een week of 4 om te gaan knallen..
Ik heb dus gisteren gehoord dat de vijver lek is en vandaar dat ik nu de aankomende 2 weken zoveel mogelijk info wil verzamelen zodat ik thuis gelijk aan de bak kan.

Hieronder een beschrijving van de situatie en het idee...

De vijver bestaat uit 3 delen 1 gedeelte is een waterpartij van ongeveer 3 meter bij 1 meter en 40 cm diep, deze ligt vol met stenen de gedeeltelijk onder water liggen en er boven uit steken.
Het 2e gedeelte is een bak ter hoogte van ong 70 cm met van 1,5 bij 1,5 meter en staat vol met bodembedekkers en een klein boompje ( doet dienst als plantenbak )
Hieraan grenst een 2e waterpartij van ongeveer 4 mtr bij 2 mtr en 1 mtr diep en dit gedeelte is lek.
De gehele constructie is opgetrokken uit houten damwandprofielen en de binnekant bekleed met vijverfolie.

Mijn idee om mee te beginnen is om een HDPE bak op maat te laten maken en deze in het grootse gedeelte te plaatsen, dit om mooie strakke solide basis te hebben en het liefst wil ik deze in de bestaande damwandprofielen plaatsen zodat ik niet opnieuw wanden hoef te metselen of de hele bende af te breken.

Mijn vraag is nu .. kan ik dit ongestraft doen na de nodige voorbereidingen .. heeft iemand hier een soort gelijke constructie ??
Zijn er ook kant en klare filter units die makkelijk in de grond te verzinken zijn ??

Hieronder een paar foto's die hopelijk na dit enorme verhaal wat verduidelijking geven ..
Bijlagen
878e3307-9eed-43ef-9bd4-f5642aa1bb52.JPG
34e1de70-d919-4d5f-800c-53f4e4a0251c.JPG
33b48f0a-384d-4331-832b-23feee2781e2.JPG

Koenie

Re: Het hek is van de dam

Berichtdoor marco67 » Za 14 Apr 2018 12:35

Hallo,
Hou er rekening mee dan hdpe altijd gaat golven zeker boven de grond. Hdpe is enorm sterk maar slecht vormvast. De dam wanden zou ik gewoon vervangen die dingen zijn nooit voor de eeuwigheid en als je nu toch bezig gaat vervang ze dan ben je er weer voor een hele tijd vanaf

Als je voor filters gaat kijken kijk dan is naar een trommelfilter met bewegend bed filter.
Deze hebben relatief weinig onderhoud nodig.

Groeten
Marco

marco67

Terug naar Even voorstellen