Google+

Beginneling

wie ben jij? stel je hier even voor en vertel meer overje zelf

Beginneling

Berichtdoor Rodder » Vr 21 Jul 2017 14:13

Ik ben laatst begonnen met het graven van een koivijverje.
Deze heeft de afmeting van 3,00 x 2,00 en +/- 2,50 diep, waarvan er een 50/60 cm. boven de "rooilijn" zal komen.
Ik wil dit vijvertje simpel houden,maar toch functioneel,met een vijftal jonge koi's die zich kunnen aanpassen aan de ruimte die ze hebben.
Doordat (door de vakantieperiode) ik nu slot zit met de graafwerken,en met m'n uit gegraven zand geen weg kan,ben ik informatie aan het zoeken voor de volgende stappen.
Ik zit dus met een aantal vragen.
- Welk soort filter gebruik ik nu het best? Hierbij dacht ik aan een kamerfilter zoals bv. de Sansai 15000/20000.
-Is een crielzeef wenselijk bij een kamerfilter?
-Wat bedoeld men feitelijk met een "gravitatie opstelling"? is dit zoals zwaartekracht/communicerende vaten?
-Moet het filter hoger staan dan het waterpeil,om het water na de filter terug naar de vijver te sturen?
-Ik zie ook op tegen het plaatsen van een bodemdrain. Is deze echt nodig in een kleine vijver zonder planten en weinig vissen?
U ziet het dus,ik ben echt een beginner met veel vragen.

Rodder

Re: Beginneling

Berichtdoor juul » Vr 21 Jul 2017 15:09

Hoi

De sansai meerkamerfilters vormen een prima basis voor je filtratie. Crielzeef zal uiteindelijk fijner vuil afvangen al denk ik dat je zonder de zeef ook best uit de voeten kan.
Veel van je filtercapaciteit hangt af van het materiaal wat je erin plaatst.
Denk aan vortex, borstels, kaldness, Japanse matten.
Gravity is inderdaad communicerende vaten werking.
Filter hoeft niet hoger en kan gewoon op waterniveau, vaak zie je het filter een fractie hoger zodat deze niet overstroomt bij stroomuitval.
Een bodemdrain is eigenlijk een must voor plezierig koihouden. En iets waar je zeker spijt van krijg als je die weg laat.
Vergeet ook een skimmer niet.

Succes
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Rodder » Vr 21 Jul 2017 15:51

Hallo Juul,
Wat me tegen houd om een bodemdrain te plaatsen,is omdat ik het niet helemaal vertrouw op de mogelijkheid dat deze na
een tijdje gaat lekken. Alhoewel ik nog nergens gelezen heb dat dit een veel voorkomend geval is.
Bij een bodemdrain word dus een pomp aangesloten die op het droge staat?
Kan daar dan nog een skimmer op bij gekoppeld worden,of komt er dan nog een tweede pomp bij kijken?

Rodder

Berichtdoor marco67 » Vr 21 Jul 2017 16:11

nooit rechtstreeks een pomp op een bodemdrain of skimmer aansluiten altijd minimaal eerst een voorfilter bv vortex of een sieve, zodat steentjes en blad niet rechtstreeks je pomp ingaan dat kost anders je pomp

groeten
marco

marco67

Berichtdoor juul » Vr 21 Jul 2017 16:45

Wat Marco zegt.....
En voor lekkages hoef je ook niet bang te zijn als je de juiste kit gebruikt. Je ziet eerder gekraakt buiswerk door zwakke aanleg dan lekkages op flens van bodemdrains.
Als je het niet vertrouwd is er misschien iemand met ervaring die je uit de brand kan helpen. En in de buurt woont.
Pomp hoeft ook niet droog.
Je kan ook gewoon de pomp in laatste kamer van je filter plaatsen en middels pijpwerk of slang retour vijver.
Wat de pomp wegpompt wordt tuurlijk middels gravity weer aangevuld :wink:
Voordeel van een drain is dat deze een reikwijdte van 3m diameter kan halen mits goed aangelegt en gebruik van goede pomp.
Een pomp in de vijver zal enkele 10tallen cm pakken. En dus hou je vuil op bodem.
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Rodder » Vr 21 Jul 2017 17:14

Bedankt voor de snelle reacties en goede tips.
Ik ga de plaatsing van een bodemdrain nog eens herbekijken,maar ik ben er al 90% voor gewonnen.
Op de bodem komt er een betonlaag.
Het best is dat deze natuurlijk een trechtervorm naar de bodemdrain heeft,maar door dat m'n put maar 2 meter breed is,heeft dit misschien niet veel nut.

Rodder

Berichtdoor juul » Vr 21 Jul 2017 17:21

Kan maar hoeft idd niet op die oppervlakte. Mocht je voor die drain gaan ( wat ik aanraad) moet je deze wel verwerken in je betonvloer zo ook je leidingwerk van drain naar filter tuurlijk :idea:
En geen dank tuurlijk. Daar zijn we actief voor op dit forum :wink: enige wat we terug vragen zijn verhalen en foto's :lol:
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor marco67 » Vr 21 Jul 2017 18:29

De bodem gewoon vlak houden een trechter vorm werkt je zelfs tegen. Ja krijgt namelijk meer vloer oppervlakte en dus meer biofilm op de bodem die het vuil vast houd.
Ik heb een ondiep gedeelte langs de rand van de vijver en die heeft een verloop van 45 graden naar het diepe. Raad is waar het meeste vuil blijft liggen. Juist de schuimekant.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Rodder » Vr 21 Jul 2017 19:12

Ik ga de vloer gewoon vlak maken,de wanden worden betonblokken.
Het zal wel een werkje van lange adem worden wegens tijdsgebrek,en andere projekten.
Volgend jaar in maart is het de bedoeling dat ik met VA ga, (een soort brugpensioen) dan zal ik HOPELIJK meer vrije tijd hebben.
Tja,foto's...veel kan ik nog niet laten zien,is momenteel nog maar een onafgewerkte put.
http://i51.photobucket.com/albums/f383/ ... xy8k1x.jpg

Rodder

Berichtdoor KoiDevil » Vr 21 Jul 2017 23:11

Als je de buis voor bodemdrain in de beton plaatst leg dan een tegel op de drain anders gaat hij drijven.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Volgende

Terug naar Even voorstellen