Google+

Even voorstellen

wie ben jij? stel je hier even voor en vertel meer overje zelf

Even voorstellen

Berichtdoor MarcRolfes » Di 09 Jul 2019 7:55

Hallo allemaal,

Ik ben Marc en beginnend koi-liefhebber. Jarenlang heb ik een vijver met goudwindes en goudvissen gehad. Nadat mijn oude vijver het begeven had, stond ik voor de keuze om te stoppen of een nieuwe vijver te maken. Koi's hebben altijd een aantrekkingskracht op mij gehad maar de moeite en kosten voor een koi-vijver hebben mij er lang van weerhouden eentje te bouwen.

In maart dit jaar toch besloten met deze hobby te beginnen. Ik heb alle forum's afgeschuimd naar informatie en Koi Forum bleek het compleetste te zijn. Vandaar dat ik mij ook graag hier registreer en mijn ervaringen met jullie deel. Zoals geschreven, in maart begonnen met plannen en voor mezelf de datum dat er koi moet zwemmen ergens in september gepland. Ik wilde absoluut geen stress en heb rekening gehouden dat er van alles tegen kan zitten. Ik ben tenslotte beginnend en maak dus ook beginnersfouten!

Inmiddels is een week geleden de EPDM folie geplakt en zit er ook water in de vijver. Filters zijn ook allemaal in functie dus nu kan het bioloog opstarten en rijpen. Ik ga eind augustus pas met vissen beginnen.

Ik wilde me alvast registreren en me even voorstellen. Ik wil zodra de eerste vissen er in gaan een compleet verslag van de eerste schep in de grond tot aan de laatste schroef in de vijver maken en met jullie delen. Voor vele van jullie is alles vast gesneden koek maar als beginneling vraag je jezelf af en toe over de raarste zaken af hoe iets moet. Het is vooral voor de aankomende beginnende Koivijver bouwers dat ik mijn verhaal wil delen en dan vooral de dingen die je bijna niet op een forum tegenkomt. Ik heb me in mijn zoektocht naar informatie in ieder geval regelmatig afgevraagd waarom op sommige in mijn ogen voor de hand liggende vragen, geen bevredigend antwoord te vinden was. Dit is overigens absoluut geen verwijt aan alle posters op dit forum want de schat van informatie is enorm. Waarschijnlijk ligt het aan mijzelf en zoek ik verkeerd. Daar komt bij dat de ervaren koihouder vaak gehinderd wordt door kennis en dan worden voor de hand liggende zaken helemaal niet benoemd.

Voor nu alvast bedankt voor alle informatie en medio september zal ik mijn hele verhaal doen (met foto's want die belangrijk heb ik begrepen).

Vriendelijke groet,

Marc Rolfes

MarcRolfes

Re: Even voorstellen

Berichtdoor mullie » Di 09 Jul 2019 18:04

Welkom hier op het forum

Misschien kan je je ideeën vast delen
Wat voor soort vijver hoe groot en diep je hem wil maken
Bodemdrain en skimmer
Wat voor soort filter uv zeef trommel meerkamer
Hoeveel koi je wil gaan houden
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor MarcRolfes » Di 09 Jul 2019 20:44

Dag Mullie,

Zonder hier al te veel uit te weiden kan ik er nu het volgende over zeggen,

-vijver afmetingen zijn 4 x 1,15 x 1,4 meter (h*b*d)
-Bodemdrain middels 110 mm buis naar filterruimte
-Filterruimte aansluitend aan de vijver van 1,5 x 1,15 x 1,5 meter
-UltraSieve III
-Aqua Forte pomp, DM-1000- Vario
-Econobead EB-50 met bypass
-Aqua Forte Midi Power UV-C 40 watt

Voor wat het waard is, ik heb via verschillende sites uitgevonden hoe je middels de hoeveelheid eiwit in voer, ammoniak uitstoot per kilo koi, omzetting naar nitriet en nitraat kunt uitrekenen hoeveel kilo vis er in de vijver moet kunnen. Ik weet, het is maar theorie en afhankelijk van vele andere factoren maar het geeft in ieder geval een richting aan. De uitkomst is 12 kilo vis. De puristen en ervaren koi-houders hebben waarschijnlijk betere getallen maar ik doe het er nu even mee. Waarschijnlijk eindig ik op een stuk of 10 tot 12 vissen.

De vijver draait inmiddels om bacteriegroei op te starten. Bewust gekozen dit zonder vis te doen. Vis komt er begin september in. Ik heb veel foto materiaal dat ik graag later dit jaar in een ander topic laat zien zodat het duidelijker wordt. Keuze van vis heb ik nog niet gemaakt. Ik ben me nu aan het oriënteren.

Groet,
Marc

MarcRolfes

Berichtdoor Megalodon » Vr 09 Aug 2019 19:44

Ok ik wacht af.

Megalodon

Berichtdoor mullie » Vr 09 Aug 2019 23:11

op een vijver van ongeveer 7 kub
is 10 of 12 koi een aardig fors koi bestand
Met een redelijk klein filter