Google+

Zwem/visvijver uit België

wie ben jij? stel je hier even voor en vertel meer overje zelf

Zwem/visvijver uit België

Berichtdoor Wimke1971 » Do 11 Okt 2018 4:50

Beste leden,
Ik heb sinds twee jaar een zWemvijver met 11 goudwindes (kleintjes)
Graag zou ik ook een paar kois willen aanschaffen.
Graag advies welke/waar aub?

Bijkomend heb ik wat last V algen en zou hier graag vanaf geraken...
Niet simpel lees ik hier al.
Ik dacht aan een natte pomp extra die het vuil op de bodem rondstuurt zodat het in de skimmers geraakt? Welke?
Is dit nadelig voor de vissen (paar min per dag wel maar), andere oplossing?
Water zelf is klaar. Vijver is 8-4 en 1.5 m diep met 8 m2 lava.

Mvg
Wim

Wimke1971

Re: Zwem/visvijver uit België

Berichtdoor marco67 » Vr 12 Okt 2018 16:32

Hallo Wim,

heb jij ook een voorfilter op je vijver staan ? en dan bedoel ik iets als een zeef of trommelfilter en niet de mandjes die in de skimmers zitten. Het volgende is namelijk het problem als je kois neemt ga je ze waarschijnlijk ook voeren, je staat dan voedingsstoffen in het water te gooien die je er niet meer uit kan krijgen. de stront van de koi's komt dan op je lava filter die op zijn beurt sneller dicht slipt waardoor je weer een boel slechte bacterien krijgt.

de lava kan je waarschijnlijk ook niet spoelen en 8 kuub eruit scheppen doe je ook niet voor je plezier. dus je waterkwaliteit gaat snel achteruit en als je ze gaat voeren en ze komen uit je hand eten krijg je er toch een band mee. als ze dan allerlei gaten of vleken gaan krijgen sta je zo bij de winkel om medicijnen te halen. waardoo je water kwaliteit nog slechter wordt. je kom dan een beetje in een vicieuze cirkel terecht.

bespaar je de ellende en begin niet aan koi's een paar kleine visjes is prima tegen de insecten. en wat betreft de troep op de bodem, koop gewoon een stofzuiger dan kan je gelijk een deel van je water verversen. let er even op dat je een stofzuiger koopt die continu door kan gaan (eentje met 2 opvang kamers) anders sta je om de paar minuten te wachten tot hij leeg is.

je alg problem is eigenlijk heel simpel het wordt nu toch winter dus het verdwijnt nu vanzelf, zet voor het zweef een uv lamp tussen je leiding naar het filter ( 3 tot 5 watt per kuub en als je een amalgaan lamp neemt mag je het wattage ongeveer door 2 delen) voor de draadalg moet je gewoon af en toe het netje hanteren. en voor de rest gewoon afwachten tot je vijver in balans komt

Mocht je geen geduld hebben koop dan iets als green control van BT+ is ook veilig voor mensen

groeten
marco

marco67

Re: Zwem/visvijver uit België

Berichtdoor Wimke1971 » Di 16 Okt 2018 15:46

dag Marco67, bedankt voor de uitgebreide info!
ik heb spijtig genoeg geen voorfilter/zeef/...
Enkel lava, plantjes en twee skimmers en een stofzuiger met twee kamers die al defect is na 5 keer :( .
Niet ideaal besef ik nu... Waarschijnlijk is het ook te laat om dit te wijzigen/aan te sluiten??

Bedankt voor de tip van de green control! heb direct 5 l besteld ze.

Grts
Wim

Wimke1971

Terug naar Even voorstellen