Google+

Nieuw

wie ben jij? stel je hier even voor en vertel meer overje zelf

Nieuw

Berichtdoor wesp » Ma 12 Mrt 2018 12:57

hallo, ook effen voorstellen.
Van beroep tuinier, maar zonder enige ervaring/kennis op het vlak van vijvers.
Heb zelf al 20 jaar een vijver in mijn tuin waar ik de natuur zijn gang laat gaan. Dus geen filters, geen pomp, niets. Enkel een massa zuurstofplanten. Water is niet helder natuurlijk, maar ik zie meestal de vissen nog wel zwemmen. Vijver is ongeveer 6m doormeter en op zijn diepste ongeveer 1meter.

Probleem dat zich nu stelt, is dat mijn vader plots opgenomen is in een rusthuis en zijn kleine Vijver (wel met pomp en zelfgemaakte filter en UV lamp), al een tijdje niet meer wordt onderhouden en dat mijn moeder alles zo snel mogelijk weg wil.
Van 't weekend heb ik al die vissen gevangen (52 stuks, waaronder heel wat koi's), en die bij mij moeten zetten. Dus problemen zijn in de maak.

Ik wil nu zo snel mogelijk een oplossing . Als ik hier wat lees op het forum, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn Vijver ligt in het midden van de tuin, dus als ik een filtersysteem plaats, zit ik met het probleem van zichtbaarheid, alsook gaat de tuin lichtjes naar beneden; wat ook een probleem vormt voor het plaatsen.
Het Nexus systeem lijkt mij wat, maar moeilijk te zetten midden in mijn tuin. En ik veronderstel dat je dit systeem niet kan plaatsen op 8meter op afstand , of wel soms ?

Alle info is Welkom.

wesp

Re: Nieuw

Berichtdoor FFF » Ma 12 Mrt 2018 20:45

Welkom,

Je kan voor een filter in de grond kiezen, dan is deze ook midden in de tuin redelijk aan het zicht te onttrekken.
Op 8 meter afstand kan, maar je verliest heel veel pompcapaciteit en je moet werken met flinke buisdiameters.

FFF
moderator

Berichtdoor wesp » Di 13 Mrt 2018 8:43

Bedankt, maar filter in de grond lijkt mij niet zo evident voor het reinigen. En dan heb je een pomp nodig in de Vijver naar de filterbak, en dan waarschijnlijk nog eens een pomp van de lagergeplaatste filterbak naar de Vijver ?

wesp

Berichtdoor Buddy » Vr 16 Mrt 2018 10:38

Tja,vanaf papier is het moeilijk de situatie te bekijken. Ik zelf heb jaren 3 tonnen ingegraven gehad. Filter van 1500 liter in totaal en dat werkte perfect ! Nooit problemen met de Koi. Deze was pomp gevoed en werkte als commununiserende vaten. Top filter die een nadeel had ..... Het schoonmaken van de matten :-( spoeling uitloop wel op de zelfde hoogte als riool maken.

Grote afstanden kunnen overbrugt worden echter moet je snel naar grotere diameter buis en grotere pomp . Zomin mogelijk bochten gebruiken en het systeem maken dat je het makkelijk schoon kan houden.

Dus eigenlijk is alles te maken ..

Buddy

Terug naar Even voorstellen