Google+

Overnemen 6 koi's familie lid

vooral als beginner wil je wel eens weten wat voor soort koi je in de vijver heb zwemmen plaats hier een foto en laat de meer ervaren liefhebber hem beoordelen

Overnemen 6 koi's familie lid

Berichtdoor T.Schijven » Do 08 Okt 2015 8:59

Leden,

Ik heb even een stukje deskundig advies nodig en hopelijk kunnen jullie me helpen met wat raad wat ik moet doen.
Ik heb

Nu zit ik met een dilemma:

Ik kan 6 koi's gratis overnemen van een familielid. Nu hoor je regelmatig dat Jappeners en Israëliërs niet samen gaan omdat Israëliërs ingeënt zijn met een bepaald virus. De 6 koi's neem ik al te graag over, maar ik ben bang dat dit misschien wel gevolgen heeft als ik in de toekomst andere koi's wil komen, namelijk jappanners.

Nu heb ik vanavond diverse foto's geknipt van de koi's. Nu is de vraag zijn het jappenners of Israëliërs. Daarlangs viel bij 2 koi's iets aparts op, een rare bult achtige vorm. Het kan ook zijn dat de koi zich in die houding trok omdat misschien de bak wat aan de kleine kant was.

Om lang verhaal kort te maken:
-Zijn het Jappenners ja/nee?
-Zo ja, wat kan ik doen dat ze geheel gezond in hun nieuw verblijf terecht komen?
-Zo nee, is er iets aan te doen dat deze wel samen gaan met jappenners?

Daarlangs nog een paar vragen:
In totaal komen in de nieuwe vijver er ook nog +- 10 a 15 goudvissen in die ik over heb van de vorige vijver.
-Kan dit kwaad?
-Kunnen ook goudvissen ziektes met zich meebrengen?

Wat moet ik doen om als over 2 maanden mijn vijver klaar is en ik 'schoon' op wil starten en dat als ik in de toekomst een koi erbij koop dat deze me niet op een gegeven moment boven komt drijven?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want de koi's bij mijn familie zitten nu in een klein badje van 1m diameter en 25cm hoog. Ik zou ze eventueel bij mij thuis al op kunnen slaan in mijn al opgezette zwembad maar dan zou ik graag weten of dat allemaal wel kan. In dat al opgezette zwembad zitten nu +- 10 goudvissen in én 1 koi (daar heb ik nog geen foto van, volgt snel). En ook dan is de vraag moet deze eventueel ook gecheckt worden of iets dergelijks.

Hieronder een aantal foto's
DSCN1053.jpg

DSCN1048.jpg

DSCN1045.jpg

T.Schijven

Re: Overnemen 6 koi's familie lid

Berichtdoor T.Schijven » Do 08 Okt 2015 9:02

DSCN1058.jpg

1.jpg

DSCN1056.jpg

T.Schijven

Berichtdoor T.Schijven » Do 08 Okt 2015 9:03

DSCN1070.jpg

DSCN1068.jpg

DSCN1064.jpg

T.Schijven

Berichtdoor T.Schijven » Do 08 Okt 2015 9:03

DSCN1074.jpg

T.Schijven

Berichtdoor Aros » Do 08 Okt 2015 17:09

Om lang verhaal kort te maken:
-Zijn het Jappenners ja/nee?
Praten ze Japans? Zo ja dan zijn het Jappenners zo nee dat niet
-Zo ja, wat kan ik doen dat ze geheel gezond in hun nieuw verblijf terecht komen?
Geef ze goede zorg en hou de vissen in goed in de gaten. Voer goed, ververs iedere week 10% water en zorg voor een goed werkendfilter systeem met goede water waardes...
-Zo nee, is er iets aan te doen dat deze wel samen gaan met jappenners?
Een inburgeringscursus wil helpen

Daarlangs nog een paar vragen:
In totaal komen in de nieuwe vijver er ook nog +- 10 a 15 goudvissen in die ik over heb van de vorige vijver.
-Kan dit kwaad? Nee, kan prima samen gaan...
-Kunnen ook goudvissen ziektes met zich meebrengen?
Jazeker...
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor FFF » Do 08 Okt 2015 18:45

Sorry maar deze vissen zien er slecht uit.
Niet alleen kwalitatief maar ook wat betreft de gezondheid (veel te mager, slechte huid, wat problemen).
Dit duid meestal op slechte verzorging / slecht of te weinig voer / slechte waterwaardes voor langere tijd.
Hoeft geen probleem te zijn want dit type is vaak gehard (zwakkere soortgenoten wellicht reeds overleden).

Als je deze in je vijver zet geef ze dan ruim te tijd / rust / goede en voldoende voeding.
Eenmaal op krachten en je filter goed ingedraaid kun je er koi bijzetten.
Bijzetten en verplaatsen is altijd een risico daarom moeten alle koi (nieuw en oud) in goede gezondheid verkeren.
Wacht ten minste enkele maanden met nieuwe koi.

Verplaatsen van koi kan nu nog maar over 2 maanden is het water eigenlijk (veel) te koud.
De vissen zitten dan al in wintermodus en energie spaarstand en verplaatsen is dan nog veel risicovoller.

FFF
moderator

Berichtdoor T.Schijven » Ma 12 Okt 2015 9:42

@ Aros:
Wat dat betreft ben ik nog maar een groentje ;p. Ik heb even geluisterd of ze jappans praten maar ze praten helemaal niet, kan dat ook?!

@FFF:
Ik had inderdaad in de gaten toen ik ze apart in een bak had gedaan dat er wat mankementen aan waren. Ik start mijn systeem met deze vissen op en hopelijk zullen ze over een tijd er beter uit zien. Ik moet ook zorgen dat mijn vijver zo snel mogelijk klaar is! Deze vissen zaten in een vijver waar al een tijd niet meer na omgekeken was, filtersysteem liep steeds verstopt etc, waterwaardes waren ook zeker niet in orde dus wat dat betreft is het niet meer dan logisch dat deze er slecht uit zien.

In ieder geval bedankt voor het advies! De goudvissen heb ik ondertussen al uitgezet bij mijn schoonvader dus ik heb straks alleen puur Koi's. Over een tijd zal ik dan eens moeten testen als ik er een jappanner bij zet wat er dan gaat gebeuren. Mijn systeem moet sowieso eerst nog opgebouwd worden met de goede bacteriën etc dus.

T.Schijven

Terug naar Wat is dit voor een Koi ?