Google+

*Never ending story*

Show hier je vijver en/of tuin

*Never ending story*

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 0:34

Had het reeds een tijdje aangekondigd, hier komt ie dan! :P

Het hele verhaal van mijn vijvertuin, van het prille begin tot het heden.
Van de grasmat tot en met de overvolle prent die hij vandaag is geworden.
Heb er 17j over gedaan en denk niet dat het hiermee gaat stoppen! :mrgreen: :lol:

Op de eerste foto zie je de lege grasmat, het enige wat ik buiten de veranda door profs heb laten uitvoeren. (achter het zelfontworpen/gebouwde huis), anno 1990 waar ik hier niet ga over uitwijden in dit verhaal.

De 2de prent toont ons de tuin zoals ie nu is...
Bijlagen
Nev.end.story 1.JPG
Nev.end.story 1.JPG (33.14 KiB) 16577 keer bekeken
21.JPG
21.JPG (63.11 KiB) 16576 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Re: *Never ending story*

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 0:40

De vorige was de linkerkant, deze de rechterkant.
Bijlagen
22.JPG
22.JPG (57.58 KiB) 16575 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 0:56

Anno 1991: Aangezien ik iets met cirkels heb, groeide ook het idee er iets mee te gaan doen.

Wat je ziet is een ruimte van 30m diepte v.a. de achterste huisgevel op 18m breedte.
De ervaring met het bezichtigen van rechthoekige tuinen van dit formaat, was dat ze kleun toonden eens de beplanting groter werd.

De introductie van een halfcirkelvormig tuinpad in betonklinkers van 5 verschillende soorten (eindereeks en aldus gratis), gaf dan ook een optisch bedrog.

Het originele idee zat 'm in het maken van 4 planthoeken rond de cirkel met als thema: 'De vier jaargetijden', en de eerste hoeken kregen weldra vorm met de eerste planten...
Bijlagen
Nev.end.story 2.JPG
Nev.end.story 2.JPG (39.1 KiB) 16566 keer bekeken
Nev.end.story 4.JPG
Nev.end.story 4.JPG (38.3 KiB) 16562 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 0:59

...
Bijlagen
Nev.end.story 5.JPG
Nev.end.story 5.JPG (35.58 KiB) 16564 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 1:35

De voorste cirkel heeft een diameter van 15m, inclusief het tuinpad van 80cm breedte, en de achterste cirkel meet 8m. Ze overlappen elkaar 1m.

De verdere vormgeving is na het planten van de Leylandii hagen, -(dicht in elkaar groeiende groenblijvende conniferen op 75cm van elkaar te planten) - is de eerstvolgende jaren ff gestaakt geweest, daar ten eerste de verdere afwerking binnenshuis prioriteit kreeg, -heb het huis 'winddicht' opgetrokken met enkel de meest noodzakelijke voorzieningen om er dan meteen in te kunnen trekken, om dan later op het gemak verder af te kunnen werken- en de regelmatige perikelen met m'n toenmalige (eerste vrouw), die voortdurend roet in het eten gooiden.

Tot ik in het voorjaar 1994 de knoop doorhakte en een verdere stap in de ontwikkeling van de tuin doorzette.
De haag groeide goed dicht en de 2 eerder aangeplante japanse es + esdoorn, -voorste: (Faxinus Ornus) en de achterste: (Fraxinus ex. jaspidea) begonnen goed door te schieten.
Doch ontbrak er iets in het midden van de grasmat.

Aangezien het eerdere cirkelthema, besloot ik dan maar dit op te vullen met een cirkel diam. 6m. gevuld met een naar voren gelegen excentrische 4m cirkel, (priëel) met daarachter een basiscirkel voor de sokkel van een wit betonnen vrouwebeeld, wat me aardig lukte. :P

De overige ruimte werd uiteindelijk, na enkele pogingen tot, gevuld met rozelaars.
Het beeld werd 'Margeritte' gedoopt.
Bijlagen
Nev.end.story 7.JPG
Nev.end.story 7.JPG (33.79 KiB) 16558 keer bekeken
Nev.end.story 8.JPG
Nev.end.story 8.JPG (25.87 KiB) 16555 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 1:37

Daar ik buiten het gevoel met cirkels ook een sterke voorliefde voor evenwicht bezit, werd er t.o.v. het werkhuis in de linkerhoek een moestuin aangelegd van dezelfde grootte van de opp. het werkhuis. De haag die de linker achterhoek van de voorste grote cirkel diende te benadrukken, was dan ook de ideale buffer om dit minder fraaie zicht van het oog te onttrekken. (heb geen foto's van de moestuin).
De inkijkopening werd dan ook dicht gezet met gekruiste hekken, zodat het rommelige uitzicht de rest van de tuin geen geweld kon aandoen. :goed:
Bijlagen
Nev.end.story 9.JPG
Nev.end.story 9.JPG (41.39 KiB) 16551 keer bekeken
Nev.end.story 10.JPG
Nev.end.story 10.JPG (41.38 KiB) 16554 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 2:33

Eind juni 1995 gingen de poppen aan het dansen toen mijn 1ste vrouw ervandoor ging voor een ander, en mijn wereld in elkaar storte... :cry: Oppeens paste de puzzel en had dan ook meteen een geldige reden voor het hele eerdere negatieve verhaal... :roll: :?

Ik dreigde alles te verliezen, maar was niet van plan om me te laten uitkleden en vocht keihard terug! :x
Mijn eigen creatie heb ik dan ook met keihard zwoegen welverdiend kunnen behouden! :goed:
Het was ondertussen een stuk van m'n leven geworden. :omdraaien:

Een plaats om te verpozen, ver weg van alle geweld en drukte, een echte eigen stek! 8)
Bijlagen
Nev.end.story 394.JPG
Nev.end.story 394.JPG (53.37 KiB) 16530 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 2:53

Na enkele jaren van eenzaamheid en 1 enkele 'poging tot', leerde ik mijn huidige grote liefde Kathleen kennen
in 1999, waar de vlam al heel snel oversloeg. :omdraaien:

In tegenstelling tot vroeger had Kathleen wèl groene vingers en voelde zich al heel snel gewonnen voor een vast verblijf. Al na een paar weken lag de tuin er weer als spic splinternieuw bij, en ook het huis kreeg enkele aanpassingen qua interieur... :applaus: :goed:

Tussen de 2 relaties in besloot ik een BQ te metselen in de vorm van een waterput, had dat nog nergens gezien en het resultaat mag er dan ook zijn denk... 8)

Op de foto's een later bovenaanzicht op de BQ met 2 van de kleinkinderen van Kathleen, ff uitleggend hoe het werkt. :D
Bijlagen
Nev.end.story 27.JPG
Nev.end.story 27.JPG (51.54 KiB) 16524 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 2:54

...
Bijlagen
Nev.end.story 26.JPG
Nev.end.story 26.JPG (58.07 KiB) 16514 keer bekeken
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor marcus » Wo 17 Sep 2008 3:07

De kleinkinderen speelden graag verstoppertje in hun 'schoorsteen'! :lol:

Voorjaar 2000.

Enkele uitbreidingen worden gedaan zoals nieuwe vaste planten: o.a. roze grasanjers: 'Monica Wyatt', Gipskruid, Asters, Hosta's 'Sieboldii', Crocosmoa 'Lucifer', Clematis 'Henrryi' en de koningsblauwe variëteit, (vind de naam niet meer terug) :( Vingerhoedskruid dat hier in het wild groeid in vooral roze en witte variëteit, en dus makkelijk overpoot op deze tamelijk arme doch lichtzure zandgrond. En dan de riddesporen 'Chesea Star'.

Het voelt echt plezierig om dit maal met 4 handen in de grond te wroeten! 8)
Bijlagen
Nev.end.story 11.JPG
Nev.end.story 11.JPG (59.42 KiB) 16491 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marcus op Wo 17 Sep 2008 3:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Volgende

Terug naar Mijn vijver & tuin