Google+

Vijver 5000 liter start

Show hier je vijver en/of tuin

Vijver 5000 liter start

Berichtdoor Zugraabe » Ma 18 Jul 2016 21:08

Goedenavond koiliefhebbers, ik heb wat vragen met betrekkening tot het beginnen van een koi vijver van 5000 liter. Inmiddels heb ik mij een beetje ingelezen wat betreft filtersystemen maar de setup is voor mij nog steed een raadsel, de combinaties lijken eindeloos. 1 ding weet ik wel al. Als laatste wil ik eindigen met een plantenfilter(met mandjes) die via een waterval in de vijver terugloopt. Ik zou er graag 6/7 koi in willen hebben ik weet niet of dit een te zware overbezetting is. De filters en pompen die ik voorbij heb zien komen zijn vaak voor grotere vijvers. Tot nu toe sprak de sansai 2 kamer + vortex of de sansai 3 kamerfilter mij aan en dan via een uvc naar de plantenfilter. Correct me if i'm wrong. Ik wil in principe in het midden budget zitten.

Zijn trouwens alle mogelijke in/laat combinaties mogelijk? Ik zie namelijk dat alles van diameter verschilt.

Ook de kracht van de pomp is mij een raadsel, is het bij elkaar filtersysteen de bedoeling dat er zoveel en zo snel mogelijk water doorheen komt. Of verschilt dat in verband met het hechten van bacterieen?

Alvast bedankt

Zugraabe

Re: Vijver 5000 liter start

Berichtdoor FFF » Ma 18 Jul 2016 21:42

Er zijn veel mensen, veel meningen, vele manieren die juist en zijn en vele manieren om de hobby te beleven.

5000 liter is erg klein voor een koi vijver, en 6-7 vissen te veel.
Ik zou proberen of je er geen kuubje of 8 van kan maken, dan heb je wat meer (zwem)ruimte.

Dan minimaal 1,5 meter diep en voorzien van bodemdrain en skimmer.
Dan ga je gravity naar je filter toe met 110mm van de bodemdrain.
De skimmer pak je ergens tussen de 75 en 110mm.
Die 2 komen in je filter uit of je zorgt dat ze bijvoorbeeld in een verzamelkamer bij elkaar komen.

Een filter heeft 2 functies.
- Vuil verwijderen, dat noemt met een voorfilter ofwel mechanisch filter.
Je kan dat zo duur maken als je wil. Dit filter moet vuil afvangen en moet je schoonmaken.
Goedkope oplossingen zijn bijvoorbeeld borstels of een statisch bed.
Het neusje van de (dure) zalm is een trommelfilter.
- Bioloog, hier zitten de bacterien.
Een zeer effectief filter hier is een bewegend bed.
Alternatieven zijn bijvoorbeeld matten of poreus materiaal.

Dat gaat retour naar vijver dmv een pomp (of airlift). Hier verschillen meningen ook.
Mijn inziens is de beste richtlijn je debiet pakken wat je wil halen door je drain(s) en of skimmer.
Meer flow is mijn inziens beter.
Ik geloof niet in bacteriën die het water niet kunnen bijhouden ;-)
Mijn bioloog bestaat uit 1 kamer van een 300 liter (met 50 liter kaldness k1 als bewegend bed) en dat functioneert heel goed ondanks dat er 9000 liter netto doorheen gaat en de luchtpompen voor nog veel meer stroming zorgen.

Plantenfilter vind ik ellende, moeilijk echt schoon te houden dus vaak binnen enkele jaren een haard van problemen.

FFF
moderator

Berichtdoor FFF » Ma 18 Jul 2016 21:42

Er zijn veel mensen, veel meningen, vele manieren die juist en zijn en vele manieren om de hobby te beleven.

5000 liter is erg klein voor een koi vijver, en 6-7 vissen te veel.
Ik zou proberen of je er geen kuubje of 8 van kan maken, dan heb je wat meer (zwem)ruimte.

Dan minimaal 1,5 meter diep en voorzien van bodemdrain en skimmer.
Dan ga je gravity naar je filter toe met 110mm van de bodemdrain.
De skimmer pak je ergens tussen de 75 en 110mm.
Die 2 komen in je filter uit of je zorgt dat ze bijvoorbeeld in een verzamelkamer bij elkaar komen.

Een filter heeft 2 functies.
- Vuil verwijderen, dat noemt met een voorfilter ofwel mechanisch filter.
Je kan dat zo duur maken als je wil. Dit filter moet vuil afvangen en moet je schoonmaken.
Goedkope oplossingen zijn bijvoorbeeld borstels of een statisch bed.
Het neusje van de (dure) zalm is een trommelfilter.
- Bioloog, hier zitten de bacterien.
Een zeer effectief filter hier is een bewegend bed.
Alternatieven zijn bijvoorbeeld matten of poreus materiaal.

Dat gaat retour naar vijver dmv een pomp (of airlift). Hier verschillen meningen ook.
Mijn inziens is de beste richtlijn je debiet pakken wat je wil halen door je drain(s) en of skimmer.
Meer flow is mijn inziens beter.
Ik geloof niet in bacteriën die het water niet kunnen bijhouden ;-)
Mijn bioloog bestaat uit 1 kamer van een 300 liter (met 50 liter kaldness k1 als bewegend bed) en dat functioneert heel goed ondanks dat er 9000 liter netto doorheen gaat en de luchtpompen voor nog veel meer stroming zorgen.

Plantenfilter vind ik ellende, moeilijk echt schoon te houden dus vaak binnen enkele jaren een haard van problemen.

FFF
moderator

Berichtdoor Zugraabe » Wo 20 Jul 2016 10:14

Beetje laat met de reactie sorry, bedankt voor de info. 8000 liter is mogelijk dus dan gaan we voor die optie.

Ik zit nog met een hoop vragen uiteraard.

De vijver moet ik als het ware in een lichte trechtervorm uitgraven om de bodemdrain vervolgens 20cm lager te plaatsen. Het gaat en de gang waar de pvc pijp in komt te liggen moet ik deze in cement gieten of is zand ook voldoende als ondergrond? Zelfde geld voor de wanden. Kan ik daar direct vijverfolie tegenaan doen?

De lengte word 3 meter wat inhoud dat vanaf de bodemdrain 1,5m onder de de vijver doorlopt en vervolgens 1,5m omhoog naar een meerkamer filter die gravity staat. Nu heb ik er 3 op het oog sansai 2-kamer + vortex, sansai 3 kamerfilter of de x-clear. Maakt het aantal liter nog uit? Vervolgens door naar de pomp (wat is een goede keuze?) door naar uvc (zelfde verhaal, wat zou een juiste keuze zijn?) en dan wil ik en toch uit laten lopen op een plantenfilter (eigenwijs). Iets met schade en schande.

Ik kom vast nog met meer vragen ;)

Bedankt.

Zugraabe

Berichtdoor juul » Wo 20 Jul 2016 10:43

Hoi,

Wijs besluit om je inhoud te vergroten. vaak genoeg zien we mede hobbyisten die na de aanleg balen dat ze toch niet groter zijn gegaan. (zelfs met je 8m3 zou je dat gevoel nog kunnen krijgen :wink: )
Qua lengte pijpleiding zit je prima zo hoor, Houdt rekening met een goede afsluiter (schuifkraan) tussen vijver en filter om zo je leiding(en) goed te kunnen spoelen. Ik zou je filter ruim genoeg nemen, een te groot filter heb je niet snel maar te klein is en blijft tobben met als gevolg dat je de waterwaarden niet goed weet te houden. Qua filtermateriaal heb je vrij veel keus waar je je nog in kan verdiepen maar een bewegend bed met kaldness is zeker aan te raden aangezien dit een bewezen adequate wijze van filtratie is. Het risico van een (te) klein filter is ook nog eens dat deze de flow niet aan kan. Houdt er rekening mee dat je bij een vijver van 8 m3 toch al snel naar een netto flow van 6m3 wilt gaan.( in de meeste gevallen(afhankelijk van merk) praat je dan over een pomp met bruto debiet van rond 10.000l/u) hier gaat dan capaciteit verloren door leidingwerk eventueel uvc en opvoerhoogtes waardoor je richting die 6m3 netto uitkomt.

Qua bodem is zand ook prima, afhankelijk van bodemsoort in jou regio is cement soms zelfs af te raden ivm werken van grond...... Vijverfolie kan in sommige gevallen direct op de grond (wel hoogwaardig onderdoek gebruiken)al zie je vaak een keuze voor bouwmaterialen waar een bekisting mee wordt gemaakt en dat kan metselwerk zijn maar ook houtsoorten al is steen duurzamer. Denk ook aan eventuele isolatie van de wanden......

succes en veel plezier met de plannen!
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Zugraabe » Wo 20 Jul 2016 12:54

Bedankt voor de info, weer een stapje verder.:)

Ik wil de vijver ongv. 160 diep maken kan ook 1,70 worden. En als rand rotsblokken gebruiken.
Is er dan nog een bepaalde wijze keuze in isolatie van de wanden met betrekking tot mijn keuze?

Over de schuifkraan op de bodemdrain, newbie vraag: waar monteer ik deze uiteindelijk? Als ik het goed begrijp doe ik deze dicht. Pomp het filter leeg. Doe deze weer open, doordat het filter leeg is ontstaat er meer druk wat er voor zorgt dat het resterende vuil mee komt?

Zugraabe

Berichtdoor juul » Wo 20 Jul 2016 13:12

Supertof zo'n keuze voor rotsblokken, kijk wel uit of je rotsblokken niet te scherpe randen hebben zodat de koi zich kunnen beschadigen met alle gevolgen van dien. Maaskeien zijn een goed alternatief.
ik heb ze zelf ook gebruikt bij de bouw van mijn nieuwe vijver. kijk ook eens rond bij topic "' mijn vijver en tuin'' hier staan genoeg voorbeelden van vijveraanleg!
Je verhaal over de schuifkraan klopt......alleen pomp je het filter niet leeg maar gebruik je de kranen welke zorgen dat het afvalwater vanuit onder wegspoelt en je zo eventueel vuil kwijt raakt. de locatie maakt niet heel veel uit en is deels afhankelijk van de mogelijkheden maar vlak voor het filter is prima maar kan ook goed naast je vijver. Gebruik het liefst niet teveel bochtwerk ivm verstoppingen tgv draad algen oid.
Gebruikers-avatar

juul

Terug naar Mijn vijver & tuin