Google+

nieuwe vijver

Show hier je vijver en/of tuin

nieuwe vijver

Berichtdoor arco » Ma 24 Aug 2015 22:22

sinds vorig jaar ben ik gaan samen wonen , na een erg druk jaar eindelijk de vijver kunnen maken bij ons eigen huis.

de bouw moest simpel en snel zijn en het onderhoud moest minimaal zijn omdat ik net een eigen bedrijf ben begonnen dus weinig tijd heb om aan de vijver te rommelen.

we hadden geluk dat de grond enorm stevig bleek te zijn , en aangezien dit een tijdelijke bak is hebben we gekozen om eerst koelwand panelen te zetten en de rest gewoon grond te laten.
de eerste 60cm staan er koelwand panelen , daarna 190cm recht af gegraven klei.
totaal is de inhoud van de bak + filter 25.000L.

als filter staat er eerst een zeef, hier komen de bodemdrain en de skimmer op uit.
vanaf de zeef ga ik pomp gevoed verder naar een biotec 36.
ik de laatste ruimte in de biotec ( waar de kokers staan) ligt 20L siporax wat al ingedraaid was bij mn oude vijver.
ook zit er nog een aansluiting naar een extra pomp in deze ruimte.

de pomp staat geschakeld via een redox controller, en pompt het water door een ozon installatie.
deze werkt met venturie's , 2x 110mm reactor , 1x160mm verzamelbuis en daarna een eiwit afschuimer.
uiteraard zit er een koolfilter op de luchtafvoer.
de uitstroom van de ozon komt weer bij de retourleiding van de biotec.

uit eindelijk dus een redelijk onderhouds arm systeem wat gewoon 500gr voer per dag aan kan zonder problemen.

om nog wat meer stroming in de vijver te krijgen staat er een airlift in de vijver die ongeveer 25.000l verplaatst , deze staat op een tijdklok zo dat het vuil wel de tijd krijgt om te bezinken en de vissen ook niet "wennen" aan de stroming.

er moet nog een projectje worden uitgevoerd en dat is een opgroeibak in de schuur.
Bijlagen
image1[1].JPG
image1.JPG
als mensen denken dat dieren niet voelen voelen dieren dat mensen niet denken
Gebruikers-avatar

arco

Re: nieuwe vijver

Berichtdoor HookedonKoi » Zo 30 Aug 2015 10:18

Netjes hoor. Klinkt als een goed systeem meneer. Ik ben benieuwd naar je resultaten komende jaren.
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor arco » Zo 30 Aug 2015 10:28

ik ook... tot nu toe mag ik niet klagen, vissen groeien goed en filter kan met gemak 500gr voer per dag aan.
onder de meeste koi hobbyisten is de biotec niet echt gewaardeerd maar wij hebben bij klanten vaak erg goede resultaten er mee gehaald en onderhoud is minimaal, en ik kon er nu voor een erg aantrekkelijke prijs aankomen dus gelijk maar gedaan.
als mensen denken dat dieren niet voelen voelen dieren dat mensen niet denken
Gebruikers-avatar

arco

Berichtdoor Aros » Ma 31 Aug 2015 9:49

Mooie vijver Arco! Ben benieuwd naar je visbestand!
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor snoek » Ma 31 Aug 2015 22:32

Zeer mooi !!!
grts luc.

snoek

Terug naar Mijn vijver & tuin