Google+

kevinvg vijver

Show hier je vijver en/of tuin

kevinvg vijver

Berichtdoor kevinvg » Za 20 Jun 2015 18:51

We hebben al 15 jaar ongeveer, eigenlijk een natuur/siervijver. Deze vijver is door de vorige bewoners aangelegd. Ikzelf vind dat het niet al te handig is gedaan, alleen voor een gewone natuur/siervijver wel voldoende.
De vijver is 4 bij 5 meter lang met verschillende niveaus. Het diepste punt is 1-1,2 meter

We hadden vroeger stuk of 10 grote koi's van 20-30cm aantal goudwindes 20-30, 3 graskarpers? van ongeveer 30cm en nog wat goudvissen. In verloop van jaren zijn er een heleboel dood gegaan en hebben we vissen nieuw gekocht. Uiteindelijk zijn er een aantal overgebleven, 2-3 jaar terug heb ik 10 zilverwindes gekregen later bleken dit mannetjes en vrouwtjes te zijn. De vissen die er vanaf het begin in zaten en nog zijn. Zijn 2 graskarpers? van ongeveer 30 cm. 1 koi van 25 cm ongeveer.

Uiteindelijk is het evenwicht van de vijver verstoort door te veel vissen. We hadden 1 diamantsteur van 30-35 cm , de koi, de graskarpers, 1 goudwinde van 15cm en een heleboel zilverwindes van ongeveer 10 cm en 1 van ongeveer 15-20 cm. Vorig jaar hebben we een uvc lamp gehaald dit hielp eerst enorm veel. Later het probleem met het zweefvuil door te veel vissen in de vijver...

We hadden al een 5-7 jaar oude pomp van 1500 of 2000 liter per uur, deze had mijn vader toen op advies gekocht ( slecht advies). Deze ging via een 10-15 jaar oude slang van 5 meter en diameter 25mm naar boven. Deze komt in een beekomloop terecht van 1-2 meter naar een minivijver waar alle rotzooi in komt van een doorsnee van 1 meter met een diepte van 0.5meter. Daarna loopt het via de waterval weer de vijver in.

De staat van de vijver was slecht dus tijd voor aanpassingen.
De beekomloop en minivijver schoongemaakt en opnieuw aangelegd. Erna de hele vijver voor 90 % leeggehaald ( iknow niet zo een goed idee). Daardoor kon ik alle vissen eruit halen. Na het tellen bleek ik dus 53 zilverwindes te hebben.... daarvan 20 stuks aan iemand gegeven, helaas weet ik niet waar deze terecht zijn gekomen. De overgebleven 29 zilverwindes zitten in een vijver van 8 bij 4 meter.

Ook meteen nieuwe spullen gekocht. Helaas had ik een beperkt budget:
5 meter slang de oude lekte kwam ik achter.
filter : op de foto zijn de matjes niet te zien, zitten er wel in.
luchtpomp
AquaKing® Vijverpomp FTP-4600 ECO , eigenlijk aan de lichte kant maar beter dan de 1500 of 2000 pomp. Helaas was een hogere pomp duurder.

Na alles weer aangelegd te hebben zijn we een weekje later nieuwe vissen gaan halen. Het huidige visbestand is nu:
24 koi s van 5-15 cm en eentje van 25 cm die er al in zat. Helaas wat ik al verwachte zijn er 3 kapot gegaan. Als ze te groot worden geef ik ze weg /verkoop ik ze
1 diamantsteur van 30-35 cm
1 albinosteur van 20-25 cm
2 graskarpers? van 30 cm ongeveer
1 goudwinde van 15 cm ongeveer
4 zilverwindes van 10 cm ongeveer en 1tje van 15-20 cm ongeveer

Helaas is het niet een perfecte vijver. zelf ben ik wel blij met het resultaat. Als we thuis het geld hadden ervoor, had ik het liefst de vijver helemaal opnieuw aangelegd.
Als er opmerkingen en vragen zijn hoor ik het graag!

foto's volgen nog!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding