Google+

verbouwing vijver

Show hier je vijver en/of tuin

Re: verbouwing vijver

Berichtdoor Buddy » Di 21 Jul 2015 11:36

Werk hou je altijd aan een vijver, ik zelf ben er elke dag 1 uur mee zoet ;-) Heb je de vijverrand al vast gezet ?

Buddy

Berichtdoor Deul » Di 21 Jul 2015 15:22

Ik heb alleen de voorzijde klaar gekregen toen begon het te regenen, en ik moet even een goede zaag huren denk ik. ik dacht het even met de slijptol te doen met diamant maar dat valt tegen, soms breken er kleine hoekjes af wat niet de bedoeling is natuurlijk.

Ik heb een onderlinge afstand van 4 mm aangehouden zodat e.e.a. een beetje kan werken, deze naden worden later afgekit. Misschien kunnen ze wel (koud) tegen elkaar aan dat weet ik niet maar als er nu eentje beschadigt kan ik hem er makkelijker tussen uit zagen met een draadje :idea: .

Even een actiefoto van het relaxen bij de vijver 8)
Afbeelding

Mijn steur voelt zich ook goed thuis volgens mij, ik heb de skimmer een eindje van de wand geplaatst zodat hij/zij zijn ronde zonder obstakels kan maken. en de koi's kunnen er nu ook zonder problemen achterlangs, ik zag bij een kennis die zijn drijvende skimmer aardig strak langs de wand had, dat daarachter ook het meest interessante plekje van de vijver was volgens de koi, want die zaten er constant achter te zoeken naar voer.

Al met al ben ik zeer tevreden over de vijver, volgende week heb ik eindelijk vakantie en ga ik opzoek naar een mooie trickle.

Groeten

Deul

Berichtdoor tijgertje » Ma 27 Jul 2015 13:10

Super vijver wat je daar hebt!
Gebruikers-avatar

tijgertje

Berichtdoor Deul » Wo 05 Aug 2015 22:31

Bedankt voor de positieve reacties, ik heb nog het e.e.a. aangepast. Ik heb een 40 watt dompel amalgaam lamp gekocht, deze had ik eerst los in de collector. Dit haalde vrij weinig resultaat op de 27 kuub vijver, ik heb nu een extra airlift gemaakt met een 125 mm stijgbuis en een verloop vlak voor de bocht naar 110 mm, ik heb nu mijn dompel in de stijgbuis geplaatst en in twee a drie dagen was de vijver van hooguit 50 cm zicht naar kraakhelder. Ik weet niet wat mijn flow is maar het verschil in de collector is ca. 3 mm met 110 airlift zonder uv en 125 mm met uv. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Voor mensen die met hetzelfde probleem zitten, en net als ik ook de dompel niet compleet onder water wil is dit de oplossing. ( ik ben toch bang voor lekkage op ddn duur met kortsluiting als gevolg).
Afbeelding

Deul

Berichtdoor Deul » Vr 28 Aug 2015 18:46

Nog even een update van mijn project, door gebrek aan tijd niet zover als gehoopt maar langzaam aan krijgt alles vorm.

Tijdens mijn vakantie heb ik een q bak gemaakt van 2 kuub met verwarming en een bewegend bed. Zodat ik in geval van nood direct wat kan gebruiken van mijn vijverfilter. Het eerste jaar wordt hij gebruikt om 5 nieuw aangekochte koi te laten doorgroeien tijdens de winter. Als deze in het voorjaar de vijver in kunnen zit ik in totaal op 11 Koi en een steur. Hierbij blijft het ook, een overvolle bak met vissen vind ik persoonlijk niks an.

Foto van de q bak
Afbeelding

De nieuwe vissen, er is onlangs nog een kojaku aangekocht die staat hier niet bij op
Afbeelding

En een foto van de vijver
Afbeelding

Ik wou graag nog een plantenvijvertje, en mijn vrouw graag twee loopeenden. Het resultaat was een lege plantenvijver na twee dagen. Dat gaat dus niet samen.

Deul

Berichtdoor klmoes » Wo 02 Sep 2015 21:27

wat een geweldig idee, om je dompel uv in de airlift te plaatsen.
ik moet zelf nog een dompel uv halen (hoog nodig water is groen) en wilde deze dan ook in de collector plaatsen, dit zal ik ook moeten doen aangezien mijn airlift 75mm is en dit mijn pomp is.

hoe heb jij je airlift vergroot? als ook doorvoer in vijver ( mbt vijverfolie)? enz enz.
zelf weinig ruimte rondom filter/collector en vijver?

klmoes

Berichtdoor Deul » Wo 02 Sep 2015 22:12

Hoi, ik heb de airlift gemaakt van 125 mm en vlak voor de bocht waar hij de collector uit gaat een verloop naar 110 en dan ook gewoon 110 de vijver in, de flow is nagenoeg gelijk aan de volledig in 110 mm uitgevoerde airlift. Ik heb ook in een 110 airlift de dompel gehad maar dat scheelde toch al gauw 1 tot 1,5 cm in de collector. Het probleem waar ik (en de meesten wel denk ik) tegenaan loop, is dat je altijd maar weer ietsje meer wil. Achteraf had ik misschien beter met 125 mm retour vijver kunnen gaan.

Maar ik moet zeggen dat ik meer als voldoende stroming in de vijver heb naar mijn weten... Als mijn vissen stil voor het raam hangen zie ik ze opschuiven door de stroming, terwijl de retour aan de andere kant van de korte wand zit. Dan ben je toch al 14 meter en twee haakse hoeken verder.

En wat betreft de luchtbellen die langs de dompel gaan, dat heeft niet veel invloed volgens mij. Hij werkt nu stukken beter dan in de collector.

Groeten stephan

Deul

Berichtdoor klmoes » Wo 02 Sep 2015 22:40

dan heb je zeker mooie stroming, heb je een luchtpomp alleen op de airlift draaien of heb je meerdere erop?
ik draai momenteel met 1 koipro 50 bodemdrain 2x bewegendbed (4 luchtschijven) en airlift 75mm

klmoes

Berichtdoor Deul » Wo 02 Sep 2015 23:32

Ik heb 1 hailea 80 liter pomp op airlift en bewegend bed, wil graag de nitto ivm gebrom van dat ding maar de eerst volgende inverstering wordt een trommelfilter. Maar met deze pomp kan ik ook prima het statisch bed spoelen.
ik heb op mijn bwb heel weinig lucht staan met een kraantje ertussen deze draait nu heel mooi rond.

volgens mij verbruikt deze pomp 60 watt plus de 40 watt dompel heb ik met totaal ca. 100 watt niks te klagen.
Alleen met onweer zet ik er een 50 liter pomp extra bij, met luchtstenen in de vijver, of het nodig is weet ik niet maar het schijnt beter te zijn.

Deul

Vorige

Terug naar Mijn vijver & tuin