Google+

verbouwing vijver

Show hier je vijver en/of tuin

Re: verbouwing vijver

Berichtdoor Maurice82 » Di 30 Jun 2015 21:44

Dat wordt zeker een mooie vijver.
Enige opmerking wat ik heb is dat je er verstandig aan doet eerst je tuin goed los te spitten alvorens je deze gaat ophogen met teelaarde.
Dit voorkomt namelijk dat er een slechte waterdoorlatende laag kan ontstaan tussen de oude en nieuwe laag grond.

Maurice82

Berichtdoor Deul » Do 02 Jul 2015 12:26

Bedankt voor de reacties top!

@maurice82, ik heb vorig jaar de tuin ca. 40 cm diep omgeploegd omdat de vorige eigenaar hier paarden had lopen. Maar nu een jaar later is de grond weer knetter hard en blijft het water weer staan. Misschien omdat het heel veel veen bevat? Ik had het idee om de boel op te hogen en een klein beetje af laten lopen naar de kanten. het probleem met waterafvoer is zonder hoge kosten bijna niet op te lossen. Vandaar dat ik het probleem een beetje opschuif, naar de buren :idea:

Groeten

Deul

Berichtdoor Maurice82 » Zo 05 Jul 2015 0:47

Veen houdt normaal veel water vast, werkt als een spons. En sponzen vol met water zijn zacht.
Lijkt me dan eerder dat je last hebt van vette leem of klei, grond met een hoog lutumgehalt. Zeker omdat ie hard wordt.

Eerlijk gezegd zou ik een beetje uitkijken met de afwatering richting de buren te maken. Wettelijk gezien ben je verplicht om hemelwater op eigen perceel te houden (infiltreren in de bodem) of via het riool/ sloot af te wateren.
En denk ook aan een burenruzie.

Heb je al eens naar de bodemopbouw gekeken? Misschien heb je wel op een niet te grote diepte een goede waterdoorlatende laag zitten (zand/grind). Dan zou je met ee drainage en een grindkoffer een heel eind kunnen komen. Zit deze wat dieper zijn "grindpalen" misschien een optie. ( gat boren en vullen met grind of geperforeerde buis)

Maurice82

Berichtdoor Deul » Zo 05 Jul 2015 12:12

Ik heb de buren ingelicht die vinden het geen probleem, ik zit links en rechts tussen de paarden, die hebben dus ook niet het doel om een mooi gazon te krijgen. De opbouw van lagen verschild enorm en de tuin is iets van 160 bij 20 als ik hier drainage wil aanleggen ben ik waarschijnlijk ook blut :(.

Gisteren de airlift voor de eerste keer zien werken, ik had voor het proberen even het filter gevuld met water. Ik kon dus niet hoger dan onderkant uitstroom, maar met 10 tot 20 cm opvoerhoogte gaat het al met geweld. Ik heb de stijgbuis ongeveer 190 cm en de collector 235 cm (vanaf waterspiegel gemeten), ik kan als het nodig is nog iets dieper met de drukkamer.

As zaterdag komt de folie erin dan kan ik die week erop eindelijk gaan testen hoeveel flow ik heb, en kan krijgen met de kaldness erin.

Groeten.

Deul

Berichtdoor Deul » Do 16 Jul 2015 14:42

Goedemiddag,

nog even een update;

De folie zit er eindelijk in en is superstrak geworden ben zeer tevreden
Afbeelding

Afbeelding

En ook nog waterdicht :goed: , inmiddels zitten de eerste bewoners er weer in en draait de airlift en filter perfect
Afbeelding

Morgen komt de vijverrand binnen als het goed is, ik zal snel weer een update plaatsen

Groeten Stephan

Deul

Berichtdoor ronaldkoi30 » Do 16 Jul 2015 17:17

Mooie vijver ben benieuwd naar het eind resultaat

ronaldkoi30

Berichtdoor Buddy » Do 16 Jul 2015 22:39

Zeer gaaf dat je dit maakt en ziet er strak uit ...... hoe zit te met flow in jou vijver ? Blijft op de verhoging (ondiepe gedeelte) geen rommel liggen ?

Buddy

Berichtdoor Deul » Vr 17 Jul 2015 11:11

Bedankt voor de reacties,

Het is nog aardig vroeg om daar iets over te kunnen zeggen denk ik, de vijver is nu nog brandschoon. ik zie wel voldoende stroming in het ondiepe deel. (de airlift werkt gigantisch, ik weet niet wat de flow is maar met de twee drains vol open doet de skimmer nog steeds goed zijn best :goed:) Maar ik kan me voorstellen dat als er eenmaal wat alg op de bodem van het ondiep deel groeit dat het niet zo makkelijk wegspoeld.

Maargoed een beetje schoonmaakwerk vindt ik niet zo erg, ik moet ook af en toe de ramen schoon maken aan de binnenzijde en de vissen vinden het nog interessant ook :D

Groeten

Deul

Berichtdoor Deul » Vr 17 Jul 2015 23:42

Vandaag de vijverrand gekregen, zondag ga ik alles op maat maken en de randen stellen. Dit is wel een klusje waarbij mijn geduld op de proef gesteld wordt denk ik...

Eerst even kijken hoe het lijkt natuurlijk
Afbeelding

Ik ben van plan om er een metseldraadje aan langs te spannen en de randen op stelplaatjes te leggen alvorens het lijmen. Zo kan ik ze 1 voor 1 vastzetten. Ik hoop dat het goed komt zo als er nog tips zijn hoor ik dat graag.

Groeten

Deul

Berichtdoor pater » Za 18 Jul 2015 9:42

ziet er allemaal mooi uit !!
mvg Frits
Gebruikers-avatar

pater

VorigeVolgende

Terug naar Mijn vijver & tuin