Google+

verbouwing vijver

Show hier je vijver en/of tuin

verbouwing vijver

Berichtdoor Deul » Vr 22 Mei 2015 10:39

Hierbij wil ik graag mijn project aan jullie tonen zodat wie zich geroepen voelt mij misschien wat advies en tips kan geven.
Ik ben vorig jaar begonnen met de bouw van een serre met een vijvertje erin, maar zoals vaker voorkomt bij ons toch maar wat plannen gewijzigd tijdens de bouw en gekozen voor 1 dichte wand en de rest open. zodat we toch het gevoel hebben dat we buiten zitten.

Toen kwamen er koi's in beeld wat natuurlijk veel mooier is dan een paar goudvissen, hierdoor is de vijver dus eigenlijk wat aan de krappe kant. al met al hebben we besloten om de vijver weer deels af te breken en er een stuk bij aan te bouwen al voordat het eerste ontwerp enigszins voltooid was.

foto van hoe de vijver was
Afbeelding

nieuw ontwerp
Afbeelding

Inmiddels is het gat gegraven en zijn we aan het metselen
Afbeelding

Ik zal vanmiddag nog een ruwe schets plaatsen van hoe ik de positie van de drains en skimmer in gedachten had, hierbij kan ik namelijk wel wat hulp gebruiken.

Groeten Stephan

Deul

Re: verbouwing vijver

Berichtdoor Deul » Vr 22 Mei 2015 11:33

Hierbij een schets van hoe ik het in gedachten heb
Afbeelding

Het was de bedoeling om het nieuw te bouwen stuk 180 cm diep te maken maar eenmaal aan het graven bleek de vaste grond iets schuin weg te lopen. hierdoor wordt de vijver nu 220 cm diep.

Ik had al eens een topic geopend om informatie te vragen over de flow per bodemdrain enz. en het werken met airlift. maar ik hoop dat jullie hier aan de hand van mijn foto's en schetsen een wat duidelijker beeld krijgen van mijn situatie.

De bedoeling is om met twee stuks airlift (110mm) te gaan werken, dit om eventueel de circulatie om te draaien of beide continu aan misschien. ben nu toch bezig en nu toepassen is makkelijker dan later bijplaatsen is de gedachte. na heel veel gelezen te hebben ben ik een beetje gevallen voor de eenvoud van een combi bed filter. en na vele goede reacties over dit filter ben ik van mening dat deze dan ook vast en zeker zal functioneren. en omdat dit soort filter eenvoudig zelf te maken is, is er meer budget voor afwerking van de vijver en dergelijke.

Ik hoop dat jullie mij kunnen wijzen op eventuele fouten of aandachtspunten in mijn ontwerp.

Ik twijfel nog over het plaatsen van een derde drain of extra skimmer. ik heb al wel de keuze gemaakt om niet voor de beluchte bodemdrain te gaan, dit omdat ik de goede exemplaren veel te duur vindt voor een stukje plastic en ik vindt het absoluut niet mooi ogen. als ik goed doe aan deze keuze zal de tijd leren.

Groeten Stephan

Deul

Berichtdoor Deul » Di 02 Jun 2015 9:35

Even een kleine update, het gaat allemaal niet zo snel omdat ik op doordeweekse dagen in een hotel zit. inmiddels is de vijver tot iets onder het maaiveld opgemetseld en kunnen we met de gewone gevelstenen verder.
Afbeelding

De projectleider zelf helpt ook mee
Afbeelding

Airlift is inmiddels ook in elkaar geknutseld
Afbeelding

Ik heb gekozen voor drie keer 110 mm aanvoer naar de collector om hem van voldoende water te voorzien, en omdat het gewoon leuk werk is om te doen.

De drain's liggen op plek, aankomend weekend kan ik de boel voorbereiden om de betonvloer te storten.
Afbeelding

Groeten Stephan

Deul

Berichtdoor Koileek » Di 02 Jun 2015 10:10

Ziet er professioneel uit!
Kom ik dan met m'n zelfgegraven folievijvertje haha :P

Maar erg mooi! Ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien :)
Gebruikers-avatar

Koileek

Berichtdoor Deul » Wo 03 Jun 2015 10:49

Hoi,

Bedankt voor je compliment, ik ben ook heel benieuwd hoe het wordt straks. Kan niet wachten tot ik hem kan vullen :D .
Ik ben ook begonnen met het graven met de schop maar dat viel behoorlijk tegen, er zit hier behoorlijk veel puin in de grond.

Groeten

Deul

Berichtdoor Deul » Ma 29 Jun 2015 13:26

Nog even een update van mijn verbouwing,

Afbeelding
Het metselwerk is bijna klaar alleen nog twee lagen ter plaatse van het filter. Hiervoor moet eerst de folie erin, zodat de folie mooi weggewerkt wordt.

Afbeelding
We zijn nu de wanden aan het afwerken.

Afbeelding
De afgegraven grond ook maar een beetje verspreid over de tuin, en vulzand aangebracht achter de vijver waar ook een terras komt. we weten nog niet hoe we het precies willen hebben maar zoals het nu lijkt moet er nog iets van 150 kuub zwarte grond aangebracht worden om alles een beetje vlak te krijgen.

Ik heb nog niet veel vrije tijd maar hoop in de bouwvak de vijver te kunnen afronden en het dak van het overdekte deel te kunnen maken. Ik heb voor het dak ook maar een prijsopgave laten maken voor het aanbrengen van EPDM wat mij reuze meevalt als ik het vergelijk met de kosten van dakpanprofielplaten.

Groeten Stephan

Deul

Berichtdoor marcus » Ma 29 Jun 2015 15:39

Dit beloofd een klasse koivijver te worden! :goed:

Suc6 met de verdere bouw! 8)
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor Deul » Ma 29 Jun 2015 16:31

Dankje Marc,

Constructief red ik mij wel aardig, maar met het bouwen van een goed functionerende koivijver totaal geen ervaring. Ik ben volledig afhankelijk van dit forum en het internet. Ik hoop dat er mensen zijn hier die de moeite nemen om mij te wijzen op eventuele aandachtspunten en of fouten in het ontwerp. Nu het plaatsen van de folie dichterbij komt krijg ik ook meer last van zenuwen haha.

Ben constant aan het malen over het plaatsen van extra doorvoeren enz. enz.

Ik zie dat het ontwerp op dit moment weer afwijkt van de eerder geplaatste schets, de bedoeling is om beide drains en skimmer via het statisch bed (ca. 600l inhoud) door naar het bewegend bed (ca. 400l inhoud) en via 110 mm airlift retour. daarnaast wil ik een groot trickle filter plaatsen maar ik weet nog niet of ik die wil aftakken van het bewegend bed of via wanddoorvoer met zeef ervoor. Als ik hem van mijn bewegend bed haal verhoog ik de flow wel in de drains en skimmer lijkt me.

Ik wil in de toekomst graag een trommel als mijn budget het toelaat, maar tot die tijd moet e.e.a. wel goed functioneren.

Groeten Stephan

Deul

Berichtdoor marcus » Di 30 Jun 2015 7:11

Mijn ervaring met een andere voorfilter nl een klopfilter (copie van een answer)lukte tamelijk goed voor een SB van ± 250 L gevolgd door bio Japanse en matala mat zij aan zij, dan een up en down-flow BWB gevolgd door een down flow Japanse mat over nog es een plantenfilter van 11 m2 gaf een bevredigend en erg zuiver resultaat. :goed:

Eerst had ik ook geen voorfilter en had een bio bijna puur op Japanse mat, (waar de Japanners bij zweren alleen was mijn bio maar 1 cuub op een vijver van 25 cuub met 13 volwassen jap. koi en tig goudvissen en dat was dus niet voldoende. Je moet ten minste een filter hebben van 10% van je vijver inhoud, houdt daar dus rekening mee! je kan ook meerdere filterlijnen maken alleen is dit omslachtiger en heb je veel plaats nodig!

Ik zie nu bij koi-dealers de opmars van trommelfilters en deze werken ook prima, maar vind ik nogal prijzig, maar als je een goeie Sieve III neemt is het prijskaartje navenant, dus is het ergens kiezen want ik raad je aan van toch een goed voorfilter aan te schaffen want deze doet het halve werk zodat je bio vlot kan filteren en je deze niet voortdurend moet spoelen. Het bio is het hart van een goedwerkende Koivijver!

Ik heb zelf geen koivijver meer door ziekte en omstandigheden, wat niet wegneemt dat ik nog steeds graag koi liefhebbers verderhelp. :omdraaien:
Er bestaan tegenwoordig tig koi vijver filtersystemen en hier op het forum vindt je dan ook echte fanaten die je wat dit betreft beter kunnen verder helpen als ik.
Mijn systeem was pompgevoed en de beste opstelling is volgens de techneuten een gravity-opstelling...

Dus kan je je hier best richten op de ervaren techneuten! :wink:
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor mollie » Di 30 Jun 2015 21:40

Je bent wat moois aan het maken en als ik het zo in schat hoef je je niet zo druk te maken je bent goed en doordacht bezig
Gr Ron

mollie
moderator

Volgende

Terug naar Mijn vijver & tuin