Google+

Vijver van Fr3ddy

Show hier je vijver en/of tuin

Re: Vijver van Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Zo 02 Nov 2014 21:01

Vandaag twee vissen over gezet in de kweek/quarantaine bak. Mijn mako showa tosai en een showa van Yagenji, net nisai.

Heb meteen de temperatuur opgekrikt naar 16 graden en wil de komende twee weken langzaam richting de 24 graden gaan. Ik geef de vissen meteen een voerstop, zodat ze hopelijk de buikjes kwijt raken.
De airlift doet het prima en verzet een hoop water. Ik gok zo'n 2000L netto.
Ik heb de bak even provisorisch afgedekt met twee lagen noppenfolie. Ook even een tijdelijk deurtje gemaakt met twee lagen noppenfolie. Het is de bedoeling dat het geheel mettertijd afgetimmerd wordt met rabatdelen maar dat heeft geen haast. Het werkt nu.
Wel wil ik de 'klep' vervangen maar ik moet even tegen een stukje polycarbonaat plaat van 1mx1m aan lopen.

IMG_7130.JPG
Mako showa van Momotaro, 40cm

IMG_7134.JPG
Deze vis van Yagenji heb ik vorig jaar augustus op 18cm gekocht en is nu 38cm

IMG_7153.JPG

[Youtube]http://youtu.be/ECJ5netNOJM[/Youtube]

Fr3ddy

Berichtdoor mollie » Di 04 Nov 2014 0:19

Voerstop zal ze goed doen hoop ik leuk om te volgen ook ben benieuwd
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Fr3ddy » Wo 05 Nov 2014 14:58

In 4 dagen tijd nu 11,8kW verbruikt met verwarmen alleen (water is nu 20,5 graad dus 6 graden hoger).
De verwarming verbruikt 650W dus al met al heeft de verwarming 18uur aangestaan de laatste 96uur. Vooral bij het omhoog brengen van de temperatuur staat hij continue aan. Bij het constant houden van de temperatuur valt het verbruik relatief mee.

Ik denk dat ik veel winst kan behalen door de temperatuur omhoog te brengen met warm water wissels.
Ik ga van de week even de automatische verversing met warm water inschakelen 3x per dag 3min (75l per keer) en ik denk dat ik daarmee ook bij het constant houden van de temperatuur wat kan besparen.

Gister ook mijn eerste 'fout' gemaakt bij het verversen. Ik deed een grote 40% verversing maar vergat daarbij dat ook het water in het filter zakt. De sensor van de heater zit in de eerste kamer(hdpe voertonnetje) van mijn zelfbouw filter en de heater zelf in de tweede (BWB).
De sensor kwam droog te staan en koelde dus af, waardoor de heater aan sloeg in het BWB dat droog lag. Er kwam dus een boel rook uit de tweede ton en er zat een klomp gesmolten kaldness om het verwarmingselement heen. Voortaan eerst even de stekker eruit bij een grote wissel.

Ik heb overigens 10L kaldness voor twee vissen. Theoretisch gezien moet dat genoeg zijn (twee vissen van +/- 1kg. per stuk is 40gr. voer per dag. 10L kaldness kan tot 50gr. voer afbreken). Wat is aan te raden 5L extra kalness erbij of laten zoals het is?

Hoe kan het trouwens dat mijn youtube filmpje niet zichtbaar is?

Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 10 Nov 2014 16:47

En het kapje voor dit jaar zit erop. Noppenfolie over een frame gespannen en vast geschroefd met rachels.

De voorkant hangt los en kan ik volledig open slaan om goed zicht te hebben op de vissen. Niet 'hermetisch afgesloten' (ventilatie is altijd nodig) maar ik denk dat ik zo de grootste schommelingen wel op kan vangen.

Bij elkaar kostte de kap mij 80EU aan materiaal, valt best mee toch :goed:

IMG_6929.JPG

IMG_7227.JPG

IMG_7231.JPG
Met de voorkant open geslagen creëer ik een kijkgat van 1m x 2,5m

Fr3ddy

Berichtdoor ad je » Ma 10 Nov 2014 19:48

is het dan om de stroom kosten wat te drukken niet beter in vervolg even naar de badkamer te gaan en even de tuinslang aan te sluiten :)

ad je

Berichtdoor Fr3ddy » Di 11 Nov 2014 10:36

Hey Adje, als je op de vorige pagina kijkt zie je dat ik een douchekraan heb geïnstalleerd in de tuin. Deze staat op een timer en ik voeg automatisch 3x per dag 5 minuten warm (+/- 28-30gr.) water toe.

Fr3ddy

Berichtdoor ad je » Di 11 Nov 2014 14:02

:) :) ik had alles nog niet gelezen,zag het net staan,scheelt je zo een paar kilowatt :)

ik heb ooit toen het min 24 graden in de nacht was,even iets de vijver bij gevuld voor de zekerheid met de badkamer kraan,ps is nog een gewone gas geiser.zelf een keer minder doucen :)

ad je

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 09 Mrt 2015 13:08

Even een update van de qbak. Ik heb in totaal zo'n 940kW verbruikt.. dus behoorlijk wat. Verwarmen kost me in de wintermaanden dus zo'n 55 Euro per maand. Leuk om een keer te doen maar volgende winter ga ik dat dus niet meer doen :wink:

Wel zijn beide vissen 7-8cm gegroeid, die ze anders niet zouden hebben gepakt.. dus wat dat betreft is het 't wel waard geweest

Voor de mako showa heb ik een eigen topic. Voor het tweede visje niet, dus die plaats ik hier maar even. Dit visje kocht ik in augustus 2013 en was toen 18cm en is nu 46cm. Geen dure vis ofzo maar moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben en dat dit voorlopig een blijvertje is. Al is het, omdat ik benieuwd ben wat er uit te halen is. Best aardige body en huid (beetje roze van het netten) en ik hoop dat het sumi op het achterlijf wat aandikt.

Beide vissen gaan op de ochtend van 11 april retour vijver, zodat de twee koi van de forumactie hun plek mogen overnemen.

IMG_8295.JPG

IMG_8291.JPG

Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Di 07 Apr 2015 10:38

Het volledige paasweekend besteed om het filter aan te passen.. er gaat toch altijd meer werk in zitten dan je denkt maar gelukkig draait het nu.
Nog niet helemaal top, want mijn beide bodemdrains lopen niet lekker ivm een draadalgexplosie. Draadalg op de kappen van de drains en heb het idee dat ze de leidingen wat verstoppen. Heb dus tijdelijk de kap maar van de skimmer gehaald om voldoende watertoevoer naar het filter te hebben.

De beadfilter en zeef zijn eruit gehaald en er zijn een trommelfilter en een homemade bakki voor in de plaats gekomen :goed:

Merk nu al dat ik veel meer flow heb met 90 en 110mm leidingen ipv de 50mm die ik op de bead had aangesloten. Ook verwacht ik een beter biologische filtratie (en beluchting van het water) met het bakki.

Op de tweede uitgang van het trommelfilter komt mettertijd een 2e pomp te staan met de UV en ik wil er een warmtepomp op aansluiten.

1 van de 50mm retours heb ik op de HWA aangesloten om makkelijk te kunnen verversen en de andere retour ga ik gebruiken om een overloop van te maken.

IMG_8482.JPG
Bakki inbouwen met 110mm retour. Deze loopt nu nog gewoon over de rand terug maar dat wordt een hardstenen "waterval" zo'n 3cm boven het waterniveau.

IMG_8491.JPG
Lege put met doorgezaagde leidingen. Ooit wil ik de 90mm kogelkranen op de 90mm drainleidingen vervangen voor 110 kogelkranen maar dat is een volgende projectje..

IMG_8505.JPG
Veel meer flow dan ik voorheen had met 90mm retourleidingen en sproeibuis. De bochten kwamen niet lekker uit, dus deze S heb ik zelf gefabriceerd uit twee 90graden bochten.
Laatst gewijzigd door Fr3ddy op Di 07 Apr 2015 10:48, in totaal 1 keer gewijzigd.

Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Di 07 Apr 2015 10:42

Het filter maakt enorm veel herrie en aangezien ik in een rijtjeshuis woon en niet genomineerd wil worden voor het programma burenruzie was ik dus genoodzaakt om het geheel behoorlijk te isoleren, het is niet anders. Dit heb ik gedaan met glaswol aan de zijkanten, achterkant en bovenkant. Aan de voorkant had ik niet veel speling, dus daar wat piepschuimplaten gebruikt en nog een strook noppenfolie over het filter. Het geluidsniveau is nu acceptabel en het filter is meteen klaar voor de winter :lol:

Er zijn nog wat spleten waar lucht doorheen kan en naar mijn mening meer dan voldoende voor een goede beluchting.

IMG_8500.JPG
Dikke laag glaswol in het dak

IMG_8506.JPG
Nog een extra strook noppenfolie erover

IMG_8508.JPG
En de voorkant dicht. Alleen het dak moet nog wat afgewerkt worden.

Fr3ddy

VorigeVolgende

Terug naar Mijn vijver & tuin