Google+

Vijver van Fr3ddy

Show hier je vijver en/of tuin

Vijver van Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Zo 06 Jul 2014 14:33

Bij deze wat foto's van mijn 'nieuwe' vijver. Ongeveer een jaar geleden ging de schop de grond in op de plek waar mijn 3kuubs Fancy Goldfish vijvertje stond.

De vijver is gebouwd op een betonnen bodem met 25mm sandwichpanelen in een hardhouten frame en staat ongeveer 15cm boven het maaiveld.
Ik heb twee bodemdrains, waarvan 1 belucht, die met 90mm naar een sieve gaan en een drijfskimmer die verjongd is naar 75. Na de zeef gaat het water via een 12m3 pomp door een EB60 terug via twee retouren op 40cm diepte. Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik 50mm retouren heb gebruikt :cry:
Een tweede uitgang op de zeef gaat via een 8m3 pomp naar een 40Watt UV en baby trickle met bacteria home. Deze gaat daarna met 75mm retour op 1m diepte. Om de trickle en de UV ga ik nog een kast bouwen die ik ga isoleren voor de winter en met een apart gedeelte waar ik mijn voer droog kan opslaan, ipv in de keuken.
Op de beluchte bodemdrain staat een nitto 45 die er een leuk golfslagbad van maakt.

De vijver is 4,25 x 2,35 x 1,40. Ik kon destijds helaas niet dieper vanwege het grondwater. De filterput is 2,35 x 1,40 x 1,25. Ik heb een emmer meegegoten in het beton waar een dompelpomp in staat om het regenwater en grondwater weg te pompen.

Momenteel heb ik 9 bewoners in de vijver. Een karashigoi van 63cm, 3 kohaku's, een showa, doitsu showa, shusui en twee sanke's. Overigens krijgt 1 van de als sanke gekochte vissen behoorlijk motoguro dus ik denk dat ik deze na z'n identiteitscrisis om ga dopen tot showa :lol:
Ik wil dit bestand wat gaan uitdunnen en volgend seizoen twee hogere kwaliteit tosai aan gaan schaffen. Maar eerst moet er een q-bak komen, wat een project voor dit najaar wordt. Volgend jaar wil ik ook gaan verwarmen met een warmte pomp van april - oktober.
1foto 1 (1).JPG
Overzicht met m'n zelfbouw planteneiland op het eind. De waterkers begint het eindelijk een beetje goed te doen... aan 1 kant.
Er drijft wat schuim op, omdat ik net de beluchte bd uit heb gezet. Misschien toch maar een eiwitafschuimer plaatsen

1foto 1 (2).JPG
Foto van de andere kant. Je ziet dat aan de kopse kant de afdekrand nog netjes en vast gelegd moet worden. Het Japanse lantaarntje heb ik onlangs op de beurs in Rijswijk op de kop getikt

1foto 1 (3).JPG
Achterin de zithoek die ik vorige maand in elkaar heb getimmerd. In het tafeltje heb ik een stuk afdekrand geplaatst dat ik over had. Daar heb ik ook nog een krukje mee gemaakt.
De plantenmanden staan op de rand om te voorkomen dat er per ongeluk een koi uit kan springen.
In het halve wijnvat staat een Japanse esdoorn maar deze wil nog niet echt....

Fr3ddy

Re: Vijver van Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Zo 06 Jul 2014 14:40

1foto 1 (4).JPG
Het planteneilandje en daaronder de voerring.

1foto 1 (5).JPG
De plantenbakken op de rand staan er kleurig bij

foto 1.JPG
De filterruimte onder een vlonderdeksel van steigerhout. De deksel wordt omhoog gehouden door twee gasveren van de achterklep van een mercedes vito.
Het beadfilter ga ik anders plaatsen, zodat ik vanuit het midden van de ruimte overal bij kan. Ook wil ik wat minder onnodige bochten in de leiding gebruiken.
In de zeef heb ik een overloop gemaakt, zoals hier werd aangeraden. Het werkt perfect! Wel heb ik er een kraantje tussen gezet, zodat hij niet overloopt als ik de pomp even uitzet bij het spoelen van de bead bijvoorbeeld.

Fr3ddy

Berichtdoor Fr3ddy » Zo 06 Jul 2014 14:43

foto 2.JPG
Foto van de andere kant van de filterruimte. De skimmer staat op 1 van de bodemdrain leidingen en kan ik regelen met een kraan.

foto 4.JPG
En een plaatje van alle bewoners bij elkaar

Fr3ddy

Berichtdoor mollie » Zo 06 Jul 2014 22:47

Planten Eiland lijkt toch goed te groeien :goed:
mooi gemaakt allemaal
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 07 Jul 2014 10:09

Ja, het begint eindelijk wat aan te slaan.. het gekke is dat het alleen aan de rechterkant goed groeit :)

Fr3ddy

Berichtdoor ad je » Ma 07 Jul 2014 20:00

waar het voer ligt??

ad je

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 07 Jul 2014 20:16

Die link had ik nog niet gelegd... :lol:

Fr3ddy

Berichtdoor Aros » Wo 09 Jul 2014 13:53

Draai het spul eens een keer om... Kijken of de andere kant dan ook beter gaat groeien. Iets meer zon aan die kant?
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor DaveK » Ma 04 Aug 2014 21:20

Ziet er mooi uit hoor!
Plantjes langs de rand ook leuk :D

Hoe heb je dat eiland gemaakt?

DaveK

Berichtdoor mollie » Di 05 Aug 2014 11:11

Kijk eens bij het topic waterplanten bij ron's planteneiland 2e pagina daar heeft freddy het beschreven
Gr Ron

mollie
moderator

Volgende

Terug naar Mijn vijver & tuin