Google+

De bouw van onze vijver

Show hier je vijver en/of tuin

Re: De bouw van onze vijver

Berichtdoor ad je » Di 13 Mei 2014 17:27

mooie vijver hoor, :goed:
maar niemand durft het te zeggen maar dat golfplaten dak ,,nee dat zou ik weg breken, :) :lol:

wel eens aan singels gedacht? rood groen zwart plaatje houd en wat asfalt nagels , lekker makkelijk,

ad je

Berichtdoor Maartenelf » Di 13 Mei 2014 17:43

Freddy: Er staan grote vijvermanden met siporax en substraat in. Deze staan van de bodem af doordat ik er bakstenen onder heb gelegd.
Ik zuig hem 1 keer per jaar volledig leeg. Er komt ook niet veel vuil in want het water komt eerst door de sieve gaat, voordat het in de plantenfilter komt.

Ad je: Ja ik ben al een tijdje bezig met een passende oplossing. Ik zit met een aantal dingen:
- Ik moet er in kunnen komen en voldoende ruimte hebben voor het spoelen van het beadfilter
- Het moet er zo natuurlijk mogelijk uit zien en zo veel mogelijk op gaan in de omgeving.
- Het moet (zo veel mogelijk) waterdicht zijn.
- Ik moet het kunnen isoleren voor in de winter en voor het geluid van de pompen
- Zo duurzaam mogelijk
- Niet te duur!

Ik zat te denken aan een opklapbaar dak van polycarbonaat met bamboematten er los op liggend.

De golfplaten waren even een tijdelijke oplossing totdat er een oplossing gevonden werd. Tips zijn altijd welkom.
Kinshi high tech sieve 1-Ecomax DM 13.000- 2x connect 440 SB/BB-Dompel uv 75 watt T5- plantenfilter
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor ad je » Di 13 Mei 2014 17:51

was maar gekkigheid ik zag de commentaren al, :)

ad je

Berichtdoor Maartenelf » Di 13 Mei 2014 17:53

Jammer,

Ik hoopte serieuze tips te krijgen maar dat zal er wel niet in zitten.... :omdraaien:
Kinshi high tech sieve 1-Ecomax DM 13.000- 2x connect 440 SB/BB-Dompel uv 75 watt T5- plantenfilter
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor ad je » Di 13 Mei 2014 18:08

scharnier dak?
aan de achterwand.
raamwerk van bv +- 5 cm hout,paaltjes
isolatie er tussen pas gemaakt,bv stiradur? bv 4-5 cm, groene plaat meestal,is van zichzelf al water dicht makkelijk met een scherp mes of stainly mes te snijden.eventueel folie er overheen kun je ook voor de wanden gebruiken,en je kunt er bv bamboe? matten/rolscherm dat zijn normaal voor erfscheidingen/schuttingen er opleggen nadeel?? of niet? ze zijn 180 lang, bv 2- delen?
nu zul je denken he maar twee delen scharnier dak dat gaat toch lekken?een naad ,, no je maakt een overlap systeem,in het dak,

ad je

Berichtdoor ad je » Di 13 Mei 2014 18:37

voorbeeldje
ps een stirador plaat is hard? schuim dus is al stevig,vandaar dat je niet te dik materiaal op het dak hoeft te gebruiken
Bijlagen
eee.png

ad je

Berichtdoor Maartenelf » Wo 14 Mei 2014 17:40

Lijkt me mooi en ik heb hier nog enkele platen liggen. Ik heb er niet veel verstand van maar als ik zo kijk naar de eigenschappen zal dit best eens Styrodur kunnen zijn. Zat te denken om dan vlakke kunststof platen als dak te gebruiken en aan de onderkant die platen voor isolatie.
Dan aan de bovenkant een bamboe mat er op en klaar.

Ik zag wel dat de platen vrij prijzig zijn. Maar dat is polycarbonaat ook. Ik heb een dak van exact 3x2 op mijn filterput. dan ben je 300/400 euro verder met polycarbonaat.
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor ad je » Wo 14 Mei 2014 20:30

welke platen zijn vrij prijzig styrodur?
maar 200-300 euro???
3 luikjes van een meter,
maar word dat afdak dan 2 meter? en 3 meter breed.
hoe groot moet dat pomp hok worden dan,
want kijk ik nu wat je ongeveer hebt staan dan is dat een stuk kleiner,die golfplaten zijn maar 120 toch en erg schuin,en als heet daar moet staan kun je toch niet dieper? je zit met de stenen die je daar hebt liggen
en polycarbonaat platen tja das duur,
dan is een raamwerk met de isolatie plaat er tussen,en een dunne plaat,met wat rest verf en eventueel plastic er op toch veel goedkoper?
maar het zou makkelijker wezen als je de maten van het hok weer gaf met een bv schetsje,
en vergeet niet hoe minder schuin je dak hoe kleiner die word :)

ad je

Berichtdoor Maartenelf » Do 15 Mei 2014 13:03

Heb het net opgemeten en kwam tot 1,80x3,00. Dat zijn de maten als de platen compleet plat komen te liggen.
De golfplaten die ik heb liggen zijn 2 meter lang en liggen schuin. Dit scheelt dus 20cm met als ze recht liggen.
De put is inderdaad nogal ruim opgezet. Had niet gehoeven maar met het zicht op de toekomst misschien wel nodig.
Ik heb dan ook voldoende ruimte om overal omheen te lopen.

Ik neem alles in overweging en ga er nog eens goed over denken en discusseren met de technische man hier (Vaders)
Ik zal een foto online zetten als het klaar is.

Bedankt voor de info. Gr
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor ad je » Do 15 Mei 2014 13:26

we wachten af :)
ik had niet gedacht dat het nog zulke grote golfplaten waren,kun je zien hoe slecht het eigenlijk te zien is op foto,
gewoon een beetje rond kijken wat het goedkoopste is, :)
en ps de folie of plastic bedoelde ik niet mee van dat vuilnis plastic zakken spul he, :)
we wachten af.tzal wel lukken.

ad je

VorigeVolgende

Terug naar Mijn vijver & tuin