Google+

trickle filter

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

trickle filter

Berichtdoor gerrit1950 » Zo 19 Mrt 2017 18:11

Kan er iemand tips geven voor het bouwen van een trickle filter?
Waar moet ik het meest op letten?

Beste filtermateriaal om erin te plaatsen?

gerrit1950

Re: trickle filter

Berichtdoor kossykoi » Zo 19 Mrt 2017 19:14

Welke flow wil je over de trickle hebben?

Diameter van toevoerleiding groot genoeg nemen. Door de opvoerhoogte hou je netto minder over dus wil je niet teveel weerstand hebben door een te kleine diameter van de leidingen.

Genoeg gaten in de sproeibuis en een gaatje aan de bovenkant de sproeibuis maken. Als hier water uitspuit heb je teweinig gaatjes in de sproeibuis :wink:

Aan de zijkant van de trickle een aantal gaten voor het ontgassen.

Filtermateriaal kan je bijvoorbeeld twee lagen poraglass of bacteria doen.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor juul » Zo 19 Mrt 2017 21:04

Inderdaad zoals kossykoi al zei moet je rekening houden met de flow....hierin dus al keuzes maken qua gewenste pomp. Overall genomen zijn de meeste gangbare eco pompen geen opvoermeesters en zullen in capaciteit flink inboeten. Maar goed is wel te vinden in pompcurven.

Qua materiaal kun je het zo gek maken als je wil. Ik heb super resultaten geboekt met bakken van hdpe welke ik gratis :mrgreen: via mijn werk heb kunnen fixen. Hier uiteindelijk de bodem uit gezaagd en er honingraad roosters ingemonteerd. Kon een prima flow hebben en ook nog is een liter of 100 filtermateriaal.

Later ben ik overgegaan naar een groter model van rvs ook zelfbouw met dezelfde kunstof roosters ongeveer gaten van 2m2 cm en moet ook stevig genoeg zijn. Hier zit er bacteria home in ongeveer 10kg leeg gewicht per laag. Wanneer er water over gaat wordt het geheel vanzelfsprekend zwaarder.

Goede alternatieven zijn siporax glafoam ksb of bacteria house.

Succes

Groet juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor nick22 » Ma 20 Mrt 2017 11:53

zorg voor een opstaande rand, of dat de bakken iets in elkaar zetten,
anders heb je opspattend water naast je bak liggen,zoals ik nu ervaar.

verder een grote retour. en een afvoer op de bodem.
de bodem evt schuin aflopend naar de afvoer waar vuil zich kan verzamelen en makkelijk af te voeren is door de afvoer

nick22

Berichtdoor gerrit1950 » Ma 20 Mrt 2017 16:23

Ik lees hier al enkele heel goede tips van mensen met ervaring.. dank u

gerrit1950

Berichtdoor marco67 » Di 21 Mrt 2017 10:55

Als je de trickle gaat bouwen bedenk dan eerst even of je hem in de winter uitzet of dat je hem langzamer door wilt laten lopen. als je hem langzamer wilt laten lopen moet je daar in de sproeibuis rekening mee houden doe je dat niet dan heb je kans dat als je minder flow hebt je maar de helft van de lengte van de sproeipijp gebruikt. dus maak de gaten die "bijna recht" naar beneden wijzen niet te groot maar reken die uit voor de minimale flow.
ik heb zelf het volgende gedaan:
als je op de kopse kant van de buis kijkt O en dan noemen we de gaten die recht naar beneden wijzen 0 graden
dan heb ik voor de minimale flow van +45 tot -45 graden kleine gaatjes geboord en van de +/-45 graden grotere gaten voor de maximale flow.

groeten
marco

marco67 (online)

Berichtdoor KristofW » Wo 22 Mrt 2017 21:37

http://koiforum.nl/viewtopic.php?f=30&t=25007&start=30

Hier zie je de bakken dat ik gebruikt heb om een filter te maken. In weze werkte dat prima. Als hij in het zicht staat, moet je hem weer wel afkasten, anders is het te lelijk :-)

Wat je altijd kan doen, is bovenaan de sproeibuis grote gaten maken. Zo lang daar geen water uitkomt, ben je in principe je water drukloos aan het terug sproeien. Heb zelfs al gezien dat men kunststof dakgoot gebruikt met gaten. Dan ben je helemaal zonder drukverlies (toch wat de sproeibuis betreft).

Zelf ben ik nogal fan van die bacteria home. Die kan je erg goedkoop scoren als je even rondkijkt ;-)

KristofW
moderator

Terug naar Zelfbouw