Google+

Repareren polyester Vijverbak.

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Repareren polyester Vijverbak.

Berichtdoor Peterv » Di 10 Jan 2017 18:53

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een polyester vijverbak gekocht. Met het schoonmaken kwam ik een aantal gaatjes tegen op de bodem. De gaatjes zijn zo tussen de 1 en de 25 mm groot. Op sommige plekjes traant er wat water door zonder zichtbare beschadiging en op sommige plekken is er echt iets doorheen geprikt. Nu vraag ik me af hoe je dit het beste kunt opknappen. De binnenkant van de bak is glad en zwart, de buitenkant toont het weefsel waarmee het is opgebouwd. Alle plekken waar er doorheen geprikt is is van binnen naar de buitenkant. Iemand een idee welke middelen en gereedschappen ik hiervoor nodig heb? Hieronder twee plaatjes van de buitenkant van de bak.

Image
Image

Peterv

Re: Repareren polyester Vijverbak.

Berichtdoor KristofW » Di 10 Jan 2017 19:02

Hallo, is op zich makkelijk te fixen. Heb het zelf ook gedaan op mijn binnenbak, en ik ben echt niet handig :-)

Het oppervlak opschuren, zodat de toplaag er af is. Dan gewoon dicht lamineren met een paar matjes. Daarna topcoaten. Probeer bij het opschuren het vlak groot genoeg te houden.

KristofW
moderator

Berichtdoor KristofW » Di 10 Jan 2017 19:03

KristofW
moderator

Berichtdoor Peterv » Di 10 Jan 2017 19:22

KristofW schreef:Hallo, is op zich makkelijk te fixen. Heb het zelf ook gedaan op mijn binnenbak, en ik ben echt niet handig :-)

Het oppervlak opschuren, zodat de toplaag er af is. Dan gewoon dicht lamineren met een paar matjes. Daarna topcoaten. Probeer bij het opschuren het vlak groot genoeg te houden.

Schuren, lamineren en topcoaten. Check! En aan de binnenkant van de bak, moet ik daar nog iets dichtsmeren?

Peterv

Berichtdoor KristofW » Di 10 Jan 2017 19:25

Je moet net aan de binnenkant lamineren. Aan de buitenkant gewoon ook topcoaten. Als je een gat hebt, leg je een mat die een paar cm groter is dan de opening. De volgende laag nog een cm extra. Dus groot genoeg nemen.

KristofW
moderator

Berichtdoor Peterv » Wo 11 Jan 2017 21:07

Vanuit binnen lamineren. De binnenkant is wel heel anders van materiaal en structuur. Maakt dat nog uit? De binnenkant lijkt wel een beetje op speciekuipplastic. Grijs met zwarte spikkels. Zou je daar niet een ander materiaal voor nodig hebben?

Image

Peterv

Berichtdoor FFF » Wo 11 Jan 2017 21:16

De binnenkant is waarschijnlijk voorzien van topcoat. Die schuur je best helemaal weg en zet er een jeieuwe laag op. Op topcoat is de hechting namelijk niet zo goed.

FFF
moderator

Berichtdoor Peterv » Do 12 Jan 2017 20:56

FFF schreef:De binnenkant is waarschijnlijk voorzien van topcoat. Die schuur je best helemaal weg en zet er een jeieuwe laag op. Op topcoat is de hechting namelijk niet zo goed.

Zeker weten? De buitenkant (groen) lijkt me glasvezelversterkt polyester met een topcoat als ik het zo op internet zie. De binnenkant is echter veel minder hard, lijkt wel plastic. Dit zit ook vol met krassen. Ik ben bang dat een polyester reparatieset niet zo goed pakt op de binnenkant...

Peterv

Berichtdoor KristofW » Vr 13 Jan 2017 19:15

Om die bak te maken gebruiken ze een mal. De kant van de mal is glad. De andere kant heeft inderdaad relief

KristofW
moderator

Berichtdoor Peterv » Vr 13 Jan 2017 23:40

Ik snap m. Dan komt de volgende vraag natuurlijk. Hebben jullie ervaring met bepaalde leveranciers?

Ik zat te denken aan deze lamineerset 1 m2 inclusief hulpmaterialen:
https://polyestershoppen.nl/polyester/l ... et-99.html

En dan een topcoat in het zwart:
https://polyestershoppen.nl/polyester/t ... ur-18.html

Heb ik dan alles wat ik nodig heb bij elkaar?

Peterv

Volgende

Terug naar Zelfbouw