Google+

Vijver overhevelen

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Vijver overhevelen

Berichtdoor Freek070 » Ma 08 Aug 2016 18:14

Goedemiddag,

Ik zit met een " uitdaging" ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, het volgende:

Mijn schoonvader heeft altijd een koi vijver gehad op een volkstuinencomplex, helaas is hij een aantal jaar geleden komen te overlijden, tot op de dag van vandaag hebben wij de vijver en koi's onderhouden. Het eind van dit jaar moet de volkstuin leeg zijn, hiervoor zijn wij nu een nieuwe vijver aan het aanleggen in de tuin.

Nu zijn wij bijna klaar met de aanleg van de vijver alleen lopen wij tegen het probleem aan dat we 1 pomp hebben en 2 vijvers, een nieuwe pomp kopen voor het inspelen van de nieuwe vijver zien wij niet echt zitten omdat de pomp die we hebben echt super is.

Heeft iemand van jullie enig idee of er ergens filterpompen te huur zijn of iets dergelijks??

Alle ideeen zijn welkom!

Freek070

Re: Vijver overhevelen

Berichtdoor juul » Di 09 Aug 2016 10:21

Als je niet de wens hebt om een 2e pomp aan te schaffen (wat geen gek idee is als reserve pomp) zou ik alles zo goed mogelijk installeren en zorgen voor een goede luchtpomp in je nieuwe vijver. Dan proberen de vissen in een dag over te zetten en direct bij overplaatsing de pomp meenemen zodat die dezelfde dag nog kan draaien.

groet,

juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Freek070 » Di 09 Aug 2016 15:10

Is de bacteriegroei in de oude pomp goed genoeg voor een nieuwe vijver van 10 m3?? Zo ver ik weet moet de nieuwe vijver eerst 6 weken spelen.

Freek070

Berichtdoor FFF » Di 09 Aug 2016 17:45

Bacterien zitten in het filter.
Als je het filter meeneemt blijven de bacteriën daar in mits het vrij snel gaat en je alles nat houdt.
Bacteriën hebben voeding nodig om te overleven, een vijver zonder voeding start niet echt op.
Altijd gaan meten want een piek is wel te verwachten.

FFF
moderator

Berichtdoor Freek070 » Do 18 Aug 2016 10:51

We hebben toch gekozen voor een nieuwe pomp en nieuwe filterbak, de vijver draait nu een paar dagen (met voorbereider) tevens filtermateriaal uit het de "oude vijver" in de nieuwe bak gedaan. Vandaag de grote verhuizing.

Bedankt voor de tips!!

Freek070

Terug naar Zelfbouw