Google+

Qbak opgroeiproject

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Qbak opgroeiproject

Berichtdoor PeterKrimpen » Do 24 Mrt 2016 12:43

Ik ben mijn Qbak wat aan het verbouwen, zodat de koi uit de actie straks in een lekkere warme bak rond kunnen dobberen. Gisterenavond heb ik wat zitten rommelen, met de Qbak van FFF grotendeels als voorbeeld. Omdat we hier zo gek zijn op foto's zal ik deze maar met jullie delen:

Foto 2 - klein.jpg

Het water gaat vanuit de bodemdrain richting een staande PVC pijp 250 mm. Daar ga ik matten in leggen, om het grofste vuil af te vangen. Vervolgens gaat het water via de pomp (superfish 3500, op ongeveer 80 cm hoogte gemonteerd) door de verwarming (1kw RVS heater) naar het filter (vierkamer). Het filter ga ik (denk ik) als volgt indelen: 1e kamer SB met Kaldness, 2e kamer BWB met Kaldness, 3e kamer nog wat matten en 4e kamer zak zeoliet. Kaldness had ik nog over van mijn vijver en de zak zeoliet zat bij de Qbak toen ik deze kocht.

De bak wil ik rondom gaan isoleren met PIR-platen en op de bak en het filter wil ik polycarbonaat platen leggen. Rondom de pijpen en dergelijke doe ik maar wat noppenfolie denk ik.

Het enige waar ik wel mee zit is de aansluiting van de 50 mm PVC pijpen op de 250 mm PVC pijp. Ik heb zo nauwkeurig mogelijk een gat van 50 mm geboord en de pijpen hierin gestopt en het vervolgens helemaal vol met PVC lijm gestopt, maar desondanks blijft het lekken. Niet veel, maar toch (vannacht ongeveer 2,5 liter). Met name de onderste pijp baart me wat zorgen, als dit echt hard gaat lekken liggen de koi op het droge... Alle tips om dit vakkundig op te lossen zijn meer dan welkom. Hieronder nog even een foto van de pijp:

Foto 3 - klein.jpg

Ik wil nog een overloop richting het riool gaan maken en met een continue stroompje ongeveer 10% per dag verversen.

PeterKrimpen

Re: Qbak opgroeiproject

Berichtdoor KristofW » Do 24 Mrt 2016 19:35

Hoi Peter,

Om een 50mm buis op een 250mm te plaatsen, moet je een gat boren van 40mm. Daarna verwarm je de grootste buis en druk je de kleine buis er door. Je krijgt dan automatisch een mooi te verlijmen kraag.

Verder, geen zeoliet in je filter leggen! Dat is een absorptiemateriaal dat jammer genoeg geen biologische waarde heeft. Net als actieve kool enkel te gebruiken wanneer echt nodig.

Verder, mooi werk! En laat ook eens wat foto's zien van de bak in zijn geheel. Ben benieuwd.

KristofW
moderator

Berichtdoor Aros » Do 24 Mrt 2016 20:21

Ik boo zelfs nog iets kleiner voor 50mm. Ik boot dan een gat van 30mm. Dan is de kraag nog wat groter en heb je meer lijmvlak
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor Johan relou » Do 24 Mrt 2016 21:08

Ik heb het hier met een mof gemaakt, ik heb deze rond geslepen op de ronding van de buis, een gat op maat van de buis maken een klein stukje buis in de kant van de rond gemaakte mof lijmen en dan het stukje buis en de ronde mof in de lijm zetten en erin steken.

Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor FredL » Do 24 Mrt 2016 22:28

Om je probleem op te lossen, kan je met een andere 250 buis alsnog hetzelfde principe toepassen. Wanneer de kraag er eenmaal in zit, zaag je een stuk uit deze buis. Dit stuk en de standbuis goed reinigen met PVC reiniger en dan het stuk aan de binnenkant van de standbuis lijmen. Let er uiteraard op dat de kraag naar binnen gezet wordt. Gebruik ook een langzaam drogende PVC-lijm. Evt. kan je de rand van het ingezette stuk nog dichtzetten met de bekende zwarte kit.

FredL

Berichtdoor PeterKrimpen » Do 24 Mrt 2016 23:25

Bedankt voor het meedenken, mannen! Dat wordt erg gewaardeerd!

Ik denk dat ik morgen twee verloopstukken 63 naar 50 mm ga halen. Hoop dat ik de huidige buizen er netjes uit krijg en dan probeer ik de verloopstukken van 63 mm in het gat van 50 mm te krijgen, zoals jullie aangaven. Is dat een goede oplossing, of hebben jullie betere suggesties?

PeterKrimpen

Berichtdoor FredL » Do 24 Mrt 2016 23:51

Ik begrijp dat je alsnog kragen in de standbuis gaat zetten. Neem dan nog een maatje groter bv. 70mm.
Ik hoop wel dat je er bij kunt... Gelijkmatig verwarmen lijkt me erg lastig te realiseren, maar kan me vergissen.

FredL

Berichtdoor Aros » Vr 25 Mrt 2016 9:07

Peter,
De FFF standpijp komt bij mij vandaag ;) En ik heb hem het weer van iemand anders gejat haha... Maar wat ik wil zeggen kijk ff in mijn topic rond. De matten kan je om een pijp met een doorvoer laten vallen zodat je deze er makkelijk uit kunt tillen en schoonmaken... Misschien heb je er wat aan ;) (Zorg dan wel dat je bovenste doorvoer in de pijp nagenoeg vlak zit met de buis anders krijg je de matten er niet goed langs geduwd! Bij mij zat het pijpje ook wat ver naar binnen en dat was altijd pielen...
viewtopic.php?f=30&t=12746&hilit=Qbak+arie&start=160

Verder zou ik het gewoon op 63mm houden. Onderdelen zijn makkelijk te krijgen en als goed is heb je dan voldoende lijm vlak. Gewoon kwestie van heel geduldig verwarmen en dan mag het geen probleem zijn. Ik heb het zelf vorige maand ook nog gedaan ;)
Gebruikers-avatar

Aros

Berichtdoor PeterKrimpen » Wo 30 Mrt 2016 13:00

Afgelopen vrijdag ben ik met de brander aan de slag gegaan. Dat ging goed, al zal het niet de schoonheidsprijs winnen (PVC-lijm verbrandt lelijk). Maar belangrijker dan de schoonheidsprijs: alles is waterdicht! Dit heb ik met de verloopstukken van 63 mm gedaan. Ik ben vergeten het een foto van het eindresultaat te maken, maar heb wel een 'actiefoto' gemaakt:

Brander.JPG

Het draait nu bijna naar wens. Het enige is dat mijn opzetfilter het niet aan kan. Eerst bestond het leidingwerk uit 32 mm, dit heb ik vergroot naar 50 mm. Daarnaast is de opvoerhoogte door de standbuis nu een stuk lager dan eerst. Dat werkt zo goed dat mijn filter iets overstroomt. Ik denk dat ik dit simpel oplos door op het eind (in de eerste kamer van het filter) een verloopstukje er op zet van 50 naar 40 of 32 mm. Denk dat het probleem dan wel opgelost is (al is het wel jammer om weer extra weerstand te moeten maken). Als deze pomp het begeeft koop ik een iets kleinere pomp (bijvoorbeeld 3.000 ipv 3.500) en haal ik het verloopstukje er weer af.

Hierbij nog een foto van de Qbak, zoals gevraagd:

Qbak klein.jpg

Verder alleen nog isoleren voor 9 april en dan ben ik er klaar voor. Dat ga ik doen met PIR-platen rondom, bovenop helder polycarbonaat en rondom de buizen/leidingen bubbeltjesplastic o.i.d.. Daar zal ik t.z.t. nog wel een foto van plaatsen. Verder wil ik ook de elektra nog netjes aanleggen (heb nu nog een kabelhaspel liggen), maar dat heeft niet zo'n haast.

Bedankt voor het meedenken! En mochten jullie nog suggesties voor verbeteringen hebben hoor ik het natuurlijk maar al te graag. :D

PeterKrimpen

Berichtdoor Aros » Wo 30 Mrt 2016 15:18

Een verfbrander had beter gewerkt en dan had het netter geweest. Die Heeft geen vlam namelijk...

Wel fijn dat het werkt en dat de vissen er in kunnen.
Gebruikers-avatar

Aros

Volgende

Terug naar Zelfbouw