Google+

Nieuwbouw vijver met airlift en zelfbouw trommelfilter

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Re: Nieuwbouw vijver met airlift en zelfbouw trommelfilter

Berichtdoor Johan relou » Wo 03 Feb 2016 0:01

Deze ga ik volgen :applaus:
Altijd mooi om het werk van een handige mede hobbyist te zien.

Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor marco67 » Wo 03 Feb 2016 0:11

Ik denk dat een pijp van 400 zeker een goede optie is. Als je dat doet gok ik dat je zomaar een aantal bochten nodig hebt, doe jezelf dan een plezier zorg dat je ergens de buis in kan met een hoge druk spuit ( rioolrat) want de buizen verstoppen het liefst als het water ijskoud is en weet uit ervaring dat de plomp ingaan in het na of voorjaar geen pretje is :D :D
Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Motz grondverzet » Wo 03 Feb 2016 1:10

Ja maar ik kom zowiezo al met bochten maar wil bij elke ingang een 110 schuifkraan hebben dus als ik hem dan dicht doe en water uit de trommel laat lopen en dan in 1 x openzet zou Door de druk de buis weer schoon moeten worden in theori

Motz grondverzet

Berichtdoor marco67 » Wo 03 Feb 2016 2:04

Ja de theorie is aardig maar in de praktijk werkt dat niet. ik heb ook schuifkranen bij de invoer zitten en die laat ik regelmatig even schrikken en dan komt er wel wat mee maar lang niet alles. en als ik de rioolrat erdoor gooi dan blijft mijn trommel spoelen zoveel troep komt er dan uit de buis zetten.
is ook niet zo gek dat je niet alles uit de buis krijgt door even met de schuifkranen te spelen in jouw geval moet je van 2 meter + omhoog komen naar 40 a 50cm ook al doe je dat met 45 graden de kans is klein dat je dingen als zand en steentjes omhoog krijgt en als hij daar eenmaal mee begint dicht te slippen dan blijft blad en alg daar ook wel plakken. vergis je niet in hoeveel druk verlies je hebt in de buizen door alle bochtjes (tip http://www.druckverlust.de/ daar kan je weerstand uit rekenen) en je hebt maar iets van 0.04 bar om mee te beginen.
maar als je toch met je trommel bezig bent denk er dan is over na om dompel uv's onder je trommel te gooien. je hebt toch uv's nodig en als je ze onder of naast je trammel maakt dan heb je niet zo'n last van een biofilm op het gaas. de mijne draaid nu iets van 4jaar en ik heb hem nog nooit hoeven te "ontvetten" daar in tegen moet ik de sieve elk jaar doen (skimmer lijn)
groeten
marco

marco67

Berichtdoor Fr3ddy » Wo 03 Feb 2016 10:04

Dit is een best project zeg! :shock:

Fr3ddy

Berichtdoor marco67 » Wo 03 Feb 2016 14:20

schoot me in 1 keer nog wat te binnen je zal er wel aan gedacht hebben maar even voor de zekerheid. maak je ook een water aansluiting achter in de vuilwater goot in de trommel? zodat je het vuil wat daar in blijft liggen richting het putje kan spoelen.
misschien nog een ander idee ik laat de vuilwater goot uitkomen in een bak met daarin een dompel pomp met vermaler. voor mij was dit aan de ene kant noodzaak omdat ik erg laag zit en de riolen in eerbeek but zijn, ze stromen regelmatig over en zou er riool water in de vijver kunnen komen. en aan de andere kan wil ik geen grote stukken alg, blad, enz in de riool buis hebben omdat dan de kans op verstopping groter word.
ik las trouwens dat je een eigen zaak hebt, is je water aansluiting zakelijk? pas dan even op als je boven de 200m2 verbruik komt kan het zijn dat je moet gaan bemonsteren op je afval water dit is behoorlijk kostbaar. ik heb het ook gehad en kon ze het toen niet aan hun verstand brengen dat het water in een vijver ging. uiteindelijk heb ik een put laten slaan om van de bemonstering af te zijn (gelukkig hebben we in eerbeek heel goed grondwater).

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Motz grondverzet » Wo 03 Feb 2016 23:01

Ja ons idee was om die in de ontvangst kamer te gooien. Dit omdat dit makkelijker is met evt vervangen van de lamp etc.
Uhh nee ik heb privé en zakelijk geschieden heb het bedrijf namelijk nog bij mijn ouders zitten ivm groot matriaal.
Maar ik heb hier ook een hele schone bron zitten dus daar wil ik hem mee gaan vullen een giertank vol met slootwater. Voor het balans wat te krijgen dan een paar weken laten draaien en dan pas de vissen erin na watercontrole uiteraard
Ik heb nog een kleine update. Van het filter.
Ik heb even een snellasmondstuk gekocht vanmiddag omdat wij kunstof platen willen gebruiken die ik heb gekregen. Ze zijn alleen licht blauw. Maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.
Nu wou ik daar lasdraad voor bestellen maar zag dat dat bij almond al gouw 230 euro kost exclusief btw dus besloten om het lasdraad zelf te maken van om van die blauwe platen stroken af te zagen.
Aangezien ik dat nog nooit gedaan had was de eerste las uiteraard mislukt . Las 2 ging al beter en las 3 is mij goed genoeg om het zaterdag op de echte platen te gaan proberen

Motz grondverzet

Berichtdoor Motz grondverzet » Wo 03 Feb 2016 23:12

Zo hier nog een paar foto's.
Bijlagen
20160203_203237-1024x576.jpg
Las 2. las 1 staat niet op de foto haha
20160203_194915-600x1067.jpg
Zo is het geworden alleen de hoekjes moeten er hier nog even afgekrapt worden want anders paste het niet in de snellasmondstuk
20160203_194524-600x1067.jpg
Hier waren we druk met het lasdraad maken mijn vader vind het ook wel interessant dus die wou wel even helpen zagen

Motz grondverzet

Berichtdoor Motz grondverzet » Wo 03 Feb 2016 23:16

En nog meer foto's als het teveel word moeten jullie het maar zeggen.
Bijlagen
20160203_203259-600x1067.jpg
Hier kun je een stukje van las 1 zien maar die heb ik weer los gebroken om opnieuw te proberen. Hier zie je ook dat ik de plaat 2 mm heb uitgefreesd waar de plaat die er haaks opstaat weer invalt. Om het meeste kracht eruit te kunnen halen
20160203_203222-1280x720.jpg
Las 3 welke mij wel aanstond maar mischien hebben de echte kenners nog wel handige tips voor mij.

Motz grondverzet

Berichtdoor Motz grondverzet » Wo 03 Feb 2016 23:42

Owjah marco wij waren niet van plan om een water aansluiting op afvoer te maken omdat deze voldoende af gaat lopen leek ons dat niet nodig. Verder het idee om het via een klok pomp verder te laten gaan het riool in is wel een goed idee maar omdat ik net omhuis helemaal een nieuwriool aangelegd heb met voldoende onstoppingstukken stukken wou ik het eerst zo proberen wat voor riool "rat" laat jij Door je bodem drain lopen dan?
Zo dit was het voor vanavond mischien morgen meer eerst maar eens zien dat ik morgen mijn examen voor het vrachtwagen maar is haal haha
Groeten arne

Motz grondverzet

VorigeVolgende

Terug naar Zelfbouw