Google+

zelfbouw filter vragen

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

zelfbouw filter vragen

Berichtdoor jkerssies91 » Ma 25 Jan 2016 22:04

Ik ben van plan een negen kub vijver te maken. Ik wil hier een meerkamp filter voor maken. Er resten alleen nog wat vraagjes.
Ik ben er bijna uit wat ik voor materialen wil gebruiken. Bak 1 en 2 is zeker. 1ste bak statisch bed als voor filter. 2de bak bewegend bed. De derde bak ben ik nog niet over uit. Heeft Japanse matten zoveel meer waarde? Of kunnen lava stenen ook gebruikt worden of misschien gewoon schuim?

Dan nog dit. Een bezette vijver moet in max 1.5 uur volledig door het filter zijn gepompt. Dit betekend minimaal 6000 liter pomp. Ik wil het filter in een gravity stand plaatsen met de pomp helemaal op het laatst zodat het water door het filter heen gezogen wordt. Ik wil het filter verdelen in 3 bakken van 200 liter. Dat betekend 600 liter totaal. Ik heb gelezen dat de pomp voor het filter ongeveer 4 x de capaciteit moet hebben van het filter. Dan kom ik dus niet aan die 6000 liter per uur. Iemand een oplossing hiervoor. Of maakt die sterkere pomp niet uit?

Groetjes maar weer

jkerssies91

Re: zelfbouw filter vragen

Berichtdoor joris_wansing » Di 26 Jan 2016 0:22

Ik zal eens een airlift gaan overwegen als je je filter gravity wil laten werken. Dit scheelt veel in stroomverbruik. Voor je filter zal ik in de 3e kamer matten onbelucht doen (goedkopere optie) of siporax (duurdere optie). Lava stenen kan wel, alleen heeft het een minder groot oppervlak voor bacteriën dan bijv matten of siporax. Ik ben wel benieuwd of je ook een tekening hebt van de filteropstelling en afsluiters en of je gaat werken met een (beluchte) bodemdrain en skimmer? Succes met de bouw alvast :goed:

joris_wansing

Berichtdoor FredL » Di 26 Jan 2016 0:38

Je raced wel erg snel door de materie heen.
Het is echt niet nodig om het moeilijker te maken dan nodig is, maar een paar essentiele dingen vergeet je, naar mijn mening, wel.
Zo mis ik om te beginnen een voorfilter. Bladeren, restanten van alg, voer wat afzinkt naar de bodem, dat wil je echt niet in je statisch bed hebben...
De inhoud van het filter vind ik persoonlijk ook te laag.
Gelukkig heb ik de wijsheid niet in pacht en heb ook meer fouten gemaakt dan me lief is. Adviseer je dan ook alleen maar om zeker nog het e.a. uit te zoeken en dan pas iets echt uit te voeren.

Succes met je vijverbouw en hou ons op de hoogte. Wat foto's op z'n tijd zijn altijd welkom!

FredL

Berichtdoor jkerssies91 » Di 26 Jan 2016 20:31

ik heb even wat op gezocht en die airlift bevalt me wel joris. ben bereid deze te gaan toe passen. krijg je volgens mij ook flink zuurstof in het water. ben van plan een bodemdrain te gebruiken. ik was al bezig geweest met tekenen maar ga even wat dingen aanpassen. hij komt er snel op te staan.

ik had gedacht door het lezen van websites dat een voorfilter met statisch bed genoeg moest wezen maar inderdaad heeft dit wel het gevolg wat je zei. ga daarom als voorfilter een mand maken waar afval in kan vallen en water makkelijk door laat. elke dag even de mand leeg kiepen en het is klaar. voor zweef alg had ik al een uvc in gedachten.

ik zal de tekening er snel op zetten. ben benieuwd naar eventuele tips en opmerkingen.

jkerssies91

Berichtdoor jkerssies91 » Di 26 Jan 2016 22:26

over de capaciteit van het filter en de pomp kom ik nog steeds niet helemaal uit.
maar volgens mij is de opstelling wel in de goeie richting. opmerkingen zijn welkom :)

klik op de link voor de foto van mijn tekening

http://static.afbeeldinguploaden.nl/1601/138671/vVpbWNKd.jpg

jkerssies91

Berichtdoor kossykoi » Wo 27 Jan 2016 22:45

jkerssies91 schreef:over de capaciteit van het filter en de pomp kom ik nog steeds niet helemaal uit.
maar volgens mij is de opstelling wel in de goeie richting. opmerkingen zijn welkom :)

klik op de link voor de foto van mijn tekening

http://static.afbeeldinguploaden.nl/1601/138671/vVpbWNKd.jpg

Bij airlift heb je wel een aantal toevoer buizen nodig, aan alleen een bodemdrain heb je niet genoeg. De airlift gaat het niveau van je filter omlaag trekken.

De regel je pomp 4 x je filterinhoud moet zijn is wel een beetje achterhaald.
In principe maakt dat weing uit, hooguit zal in het statisch bed wat vuil meegaan.
Voor je bwb is hogere flow beter alleen maar beter.

Ik mis ook nog een skimmer?
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor joris_wansing » Do 28 Jan 2016 1:06

Als uv lamp heb je bij een airlift systeem zeker een dompel uvc nodig omdat airlift niet werkt met een uvc lamp in een behuizing.

Verder mis ik ook een skimmer zoals kossykoi al aangaf. Je wil immers het oppervlaktevuil er al uit hebben voordat het de bodem bereikt.

ik zal persoonlijk ook tussen je filter en airlift een afsluiter maken, want mocht je je laatste kamer gaan schoonmaken loopt alle water vanuit je vijver via je airlift naar je laatste kamer naar het riool ;)

Als je voor een skimmer gaat zal ik hem rechtstreeks op je 1e bak maken met een schuifkraan er tussen. Dit zelfde voor de bodemdrain zodat je de flow over beide buizen kunt regelen.

Tussen de 4 bakken en de airlift zal ik persoonlijk werken met 2 buizen van 110 zodat je airlift over voldoende water beschikt.

Verder heb je al veel op papier staan, gaat de goede kant op :goed:

joris_wansing

Berichtdoor jkerssies91 » Ma 01 Feb 2016 11:35

die dompel uv-c is wel een goeie ja. zag een 40 watt amalgaan staan, lijkt me goed genoeg. gelukkig kan ik zelf stekkers monteren aangezien deze er niet aan zitten. mag niet meer verkocht worden als 1 geheel voor veiligheid van de ogen.

heeft die 2 buizen tussen de vier bakken en de air lift niet alleen nut als er ook 2 buizen richting de eerste bak open staan? dus vanaf de bodemdrain en de skimmer. lijkt mij dat de skimmer niet altijd hoeft aan te staan. je kunt deze evnetueel elke week een klein poosje open zetten en de bodemdrain heel even dicht. als je aanvoer dan 110 is en in het filter 2 x 110 mm lijkt mij dat het filter dan juist leeg gepompt wordt. of zit ik verkeerd te denken en komt hierdoor juist meer zuigkracht op de aanvoer vanaf de bodemdrain en of skimmer?

dan nog wat vragen over de luchtpomp.

ik zit te denken aan 60l/m luchtpomp voor de air lift. zal deze krachtig genoeg zijn?
en hoeveel liter luchtpomp ben ik ongeveer nodig voor mijn bewegend bed in de 3de kamer?
of zou je deze eventueel bij elkaar kunnen opzetten met een krachtigere pomp bijv 80l/m pomp?

gr maar weer

jkerssies91

Berichtdoor joris_wansing » Ma 01 Feb 2016 13:30

Een 40 watt amalgaan zal bij een vijver van 9 kuub nooit hele dagen aan te staan, omdat een amalgaan dompellamp krachtiger is dan een t5 dompellamp. Maar een overcapaciteit op je uv is niet erg.

Ik zal altijd 2 buizen tussen je filters doen, ook al staan de bodemdrain en skimmer buizen beide niet tegelijk helemaal open. Alles staat en valt met de flow die je gaat behalen op je airlift. Een airlift van 110mm op 170 cm diepte en inbreng van 20 liter lucht is al goed voor 15 kuub waterverplaatsing per uur in het meest ideale geval (correct me if wrong). Een bodemdrain alleen gaat naar mijn idee niet de volledige 15 kuub leveren aan je filter, dus ik zal je skimmer ook gewoon altijd gebruiken om zo minimaal aan die 15 kuub te komen die de airlift per uur verpompt. Die 2 buizen van 110 tussen je filterbakken geven je airlift in ieder geval genoeg oppervlak om meer water dan 15 kuub te leveren, 1 buis van 110 zal te krap worden waardoor je waterniveau in je collector daalt en de airlift zijn rendement verliest en dus minder water gaat verpompen dan dat hij kan. Hopelijk is mijn antwoord duidelijk genoeg voor je. :over

Over je luchtpomp gesproken ligt het niet alleen het aantal liters dat een pomp levert. Deze pomp moet dat in het geval van je airlift ook op diepte leveren. Een luchtpomp voor de airlift moet ook een goede luchtopbrengst hebben op 1,7m diepte. De echte kenners kunnen je daar beter over adviseren. :wink:

joris_wansing

Terug naar Zelfbouw