Google+

Qbak

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Re: Qbak

Berichtdoor KristofW » Vr 16 Okt 2015 18:41

Eigenlijk geen idee wat ik zou aanraden. Trommel op een qbak is er inderdaad wat over. Tenzij ik morgen een nieuwe op de vijver koop, dan zou ik de huidige wel op de qbak zetten :P

Zelf ben ik ook nog aan het nadenken, maar denk voor een sb te gaan. Vangt fijn vuil af en is gebruiksvriendelijk in onderhoud. Maar ik kan nog wat kanten op.

Ik wil gewoon aangeven dat in mijn ogen een zeef twee problemen heeft in een qbak-omgeving:
- Het geeft nog steeds fijn zweefvuil
- Vermits de flow meestal wat laag is, zakt het vuil in de ontvangstkamer van de zeef. Ik heb een 10 kuubs pomp op de qbak, maar ik had heel veel bezinksel op het schot hangen. Niet genoeg flow om dit tot op de zeef zelf te waaien. ALs je dan de vlotter even indrukte, kwam er veel los. Maar dat moest je dan 10-15 keer doen alvorens het enigzins stopte. Dus dat vond ik ook een probleem.

Ik wil je de zeef niet uit je hoofd praten hoor, maar ik geef enkel mijn persoonlijke ervaring in een soortgelijke omgeving...

KristofW
moderator

Re: Qbak

Berichtdoor kjetil38 » Vr 16 Okt 2015 19:59

En met sb bedoel je? Statisch bed? En idd daar heb je wel gelijk over de zeef maar de bedoeling is om men showa, een chagoi en een karashigoi alledrie jumbo tosai erin op te groeien dus vermoed dat een sieve met 2 ingangen van 110 en een pomp van ongvr 10000l/u erop en genoeg verversen niet veel last ga hebben van zweefvuil (hoop ik). Het is absoluut niet de bedoeling om hier overbezetting op te zetten. Ik wil deze 3 koi mooi laten groeien hierin, zijn alle 3 van een goede groei lijn en heb de indruk dat ze in de vijver het niet halen door de grote koi. En wil de beestjes niet aandoen om met zen 3 in een bak van 1000l te zetten :p

kjetil38

Vorige

Terug naar Zelfbouw