Google+

Polyester

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Polyester

Berichtdoor Erwin67 » Di 26 Mei 2015 21:51

Beste forumgangers,

Ik heb reeds enige jaren een vijver met koi's erin. Nu wil ik mijn vijver gaan veranderen...folie eruit en sandwitchpanelen erin. Ik wil deze panelen afwerken met polyester en nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring hoe je hiermee te werk gaat.
Ik sta open voor elke tip.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken en sturen van nuttige tips en trucs.

Groeten,
Erwin.

Erwin67

Re: Polyester

Berichtdoor dimitrihaelterman » Ma 01 Jun 2015 13:08

Dag Erwin,

Plaatsen van polyester is eigenlijk heel eenvoudig als je eenmaal de kneepjes weet. Ik heb eens een workshop gevolgd waar het voorgedaan werd en sindsdien mijn Eigen vijver en filter in de polyester gezet, de vijver van mijn broer en een marktkraam. Het is eigenlijk keen beetje hetzelfde als behangen, maar het stinkt wat harder ;-)

Ik werd eerst afgeschrikt omdat velen zeggen dat het zo'n vuile klus is, maar mits een beetje organisatie lukt het vlot.
De meesten zeggen dat uw gedragen kledij achteraf voor de vuilbak is, maar ik heb voor de 3 projectjes telkens dezelfde kleren gedragen, en slechts 1 gepolyesterde plek op de knie van m'n jeansbroek aan overgehouden. (en zonder wegwerpoverall)
Het komt er vooral op neer de mengverhoudingen voor hars en verharder te respecteren, daar deze temperatuursafhankelijk zijn.

Voorts is een ontluchtingsroller belangrijk om luchtbellen weg te werken (vooral op hoeken en kanten). Let wel dat je geen hoeken hebt van 90 graden want dat geeft wel wat problemen.
Het is een heel vergeeflijk product waar je gemakkelijk fouten kan in herstellen tijdens het plaatsen.

Indien je wil weten waar ik die workshop gevolgd heb stuur maar een berichtje (wil geen regels iwm reclame of zo overtreden)

mvg,
Dimitri

dimitrihaelterman

Berichtdoor jos525i » Za 03 Okt 2015 6:34

Scherpe haakse hoeken gaat niet lukken omdat de vezels niet haaks kunnen buigen.
Wat je wel kan doen is bij een speelgoedzaak een berg van die kinderklei kopen die niet uithard en deze in de hoeken proppen en mooi rond afwerken.
Gebruikers-avatar

jos525i

Berichtdoor ;Rick » Di 27 Okt 2015 19:46

Een haakse hoek is absoluut mogelijk. Hiervoor dien je alleen dunnere vezelmat te gebruiken,
en met een kwastje kun je deze makkelijk in de hoek duwen, hiermee kun je ook direct de luchtbelletjes eruit "duwen".

succes.

groet Rick

;Rick

Terug naar Zelfbouw