Google+

Eindelijk een Qbak

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Re: Eindelijk een Qbak

Berichtdoor FFF » Vr 03 Apr 2015 21:24

De bak is er helemaal klaar voor :goed:

Nog een heel klein lekje maar dat is nog geen liter per dag.
Ik laat hem voorlopig lekker zitten, vermoed dat de lek vanzelf stopt door kalk of vervuiling...

Vandaag een houten frampje gemaakt en de polycarbonaat plaat opgehaald.
Auto bijvulling werkt prima, voegt 5x per dag ongeveer 20 liter toe.
Weet nog niet of ik het zo laat of toch voor bijvoorbeeld 2x per dag 50 liter ga.
Met de 20 liter heb ik geen temperatuurschommelingen maar ik moet nog even aankijken of er dan voldoende water ververst wordt dmv de overloop.

Klein filmpje: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nGztat4OuZc&feature=youtu.be[/youtube]

FFF
moderator

Berichtdoor PeterKrimpen » Wo 21 Okt 2015 16:28

Jouw Qbak-project ziet er tof uit, FFF! Zelf heb ik een vergelijkbare bak, maar dan met een meerkamerfilter (opzet) i.p.v. trickle. Binnenkort wil ik mijn bak ook gaan isoleren en verwarmen, waarbij ik jouw bak graag als voorbeeld neem. Daarvoor heb ik nog een aantal vragen:

- Hoe bevalt jouw verwarmingselement? Zou je me die ook aanraden, of zou je met de ervaring van nu zelf voor een andere optie gaan?
- Heb je de onderkant van de bak ook geïsoleerd? Of heb je de PIR-platen alleen rondom de bak?
- Welke diameter heeft jouw voorfilter? En welk medium heb je hierin zitten? (ik wil iets vergelijkbaars maken, op dit moment gaat het vuil als eerste door de pomp die op de grond staat. Met vermalen van vuil en risico op leegpompen bij problemen als gevolg.)
- Waar dient het roostertje (rond en zwart) in je voorfilter precies voor? Het bericht dat daarover gaat volg ik niet helemaal.
- Mijn Qbak staat in de garage, die is onverwarmd. Zal ik veel last hebben van condens (koude omgevingstemperatuur en warm water...)? zo ja, is hier een oplossing voor (zonder de hele garage te moeten verwarmen)?

Ik hoor graag van je! (Reacties van anderen zijn uiteraard ook welkom!)

PeterKrimpen

Berichtdoor FFF » Wo 21 Okt 2015 17:19

Beste Peter,

Mijn verwarmingselement bevalt me helemaal niet. geen idee of het exemplarisch is of dat het gewoon een brak product is.
Het idee is namelijk erg mooi (geintegreerde digitale thermostaat) maar deze werkt gewoon niet/slecht.
Ook de zuignap werkt niet fijn.
Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik gaan voor de metalen verwamingselementen met een losse controller, of een heater van 1kW op de retour.

Mijn bak staat op een plateau van betonplex, dat geeft sowieso al stilstaande lucht, bovenop de betonplex ligt nog 5cm piepschuim van goede kwaliteit.
Dan inderdaad 8cm PIR rondom en kieren afgekit met PUR.

Mijn voorfilter is eigenlijk meer een opvangbak om het gravity te kunnen maken. Met onder een rooster en daarbovenop liggen watten om het grove vuil af te vangen. Het rooster dient alleen om de watten op z'n plaats te houden. De watten spoel ik regelmatig even uit en daarmee verwijder ik dus grof vuil zoals uitwerpselen. In jouw geval zou de eerste kamer van het kamerfilter hiervoor kunnen dienen.

Of je veel last hebt van condens hangt af van het temperatuursverschil en de hoeveelheid ventilatie. In een goed geventileerde ruimte zal het wel meevallen, zeker als je de Qbak gewoon afdekt.
Ik heb een klein schuurtje en daar valt het zelfs mee. Ik heb wel een badkamerventilator gemonteerd zodat e.e.a. goed geventileerd is.

FFF
moderator

Berichtdoor PeterKrimpen » Vr 23 Okt 2015 13:11

Bedankt voor je snelle reactie, FFF! Daar kan ik wat mee. :D Misschien dat ik de plannen doorschuif naar volgend voorjaar, om ze dan flink te laten groeien. Heb eerst ook nog een zolder om op te knappen... Tegen de tijd dat het zover is zal ik zeker mijn resultaat delen!

PeterKrimpen

Vorige

Terug naar Zelfbouw