Google+

Qbak versie 2.0

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Re: Qbak versie 2.0

Berichtdoor ad je » Vr 20 Feb 2015 13:59

die isolatie plaat is goed spul,heel wat boeren schuren daarmee geisoleert,ook lekker spul als je het in je ogen krijgt :)

maar ziet er goed uit, :applaus:

ad je

Berichtdoor KristofW » Zo 22 Feb 2015 17:59

Om de deksels mooi te laten uitkomen, zijn er eerst randprofielen geplaatst. Opspattend water kan zo nooit buiten de bak raken. Enkel nog een openklappend kader maken. Ook filter en pomp zijn gelijmd en aangesloten. We kunnen stilaan aan water beginnen denken :-)
Bijlagen
1c.jpg
1b.jpg
1a.jpg

KristofW
moderator

Berichtdoor KristofW » Zo 15 Mrt 2015 22:28

Vandaag een dagje in mineur. Ik heb vandaag de bak afgewassen en gevuld. De rubberen manchet voor de sieve bleek te lekken. Alle gelijmde koppelingen na de sieve tot de filter ook lek... Vermoedelijk heb ik de pvc-lijm te koud gebruikt. Heb hem dus terug leeg laten lopen. :(

KristofW
moderator

Berichtdoor KristofW » Do 02 Apr 2015 20:14

Ondertussen eens meegeven dat de bak draait. De verwarming heb ik zonet aangezet, in de hoop van snel op 17 graden te zitten. Ik heb lekken aan de pomp en aanvoer. Er zal dus nog een onderhoud moeten gebeuren alvorens ik er naar tevredenheid mee kan koi-houden. Maar met vissen die gaan toekomen, heb ik niet de luxe van het nog eerst te kunnen doen. Ik zal dus dagelijks een plasje moeten opdweilen :( Het goede nieuws is dat verder alles naar wens loopt. Ook de afmetingen van de bak etc geven vertrouwen naar de opgroeiperiode :-)

KristofW
moderator

Berichtdoor Fr3ddy » Za 04 Apr 2015 0:00

Gewoon wat lijm langs de verbindingen aan de buitenkant aanbrengen.

Fr3ddy

Berichtdoor KristofW » Za 04 Apr 2015 9:14

De pomp staat op een alu lekbak. Dus dat kan geen kwaad. De andere lek zie ik niet. Ik weet uit welke richting het komt, maar de lek zelf is onzichtbaar. Ik moet dus even dweilen, tot de vissen naar de vijver zijn. Het is niet meer dan de dweil over het plasje leggen en uitwringen. Dus dat komt wel goed. Ondertussen zitten we hier op al 16°. Daar schrik ik toch van... Donderdagavond begonnen op 9,5°. En dit met een 600 watte elementje. Ging er eigenlijk vanuit van er nog twee bij te moeten kopen...

KristofW
moderator

Berichtdoor KristofW » Di 05 Mei 2015 12:02

Tot van het weekend liep alles goed. De pieken waren eindelijk achter de rug aan het raken. Maar plotseling begint de bak te lekken. Jammer genoeg kan ik zo niet zien waar het vandaan komt. De lek is te groot en de hele ruimte wordt onder water staan... De huidige bezetting moet dus vroegtijdig naar de vijver. Momenteel ben ik de temperatuur aan het laten dalen. Bedoeling is dan een aantal fouten aan de bak aan te pakken en tegen de winter een aantal vissen te overwinteren. En dus geen opgroeiproject :(

- Trickle filter: geeft veel te veel condens. Ik ga de omkasting van die filter verbeteren. Dus betere beplating en een afzuiging erop.
- De drain ga ik vermaken met een 90mm buis. De flow is namelijk wat laag voor een 110mm. Ik heb dus veel str.nt die bezinkt. Moet ik telkens voor spoelen. De drain ga ik mee topcoaten, zodat deze ook zeker waterdicht is.
- De bak ga ik dan toch ook maar topcoaten. Deze wordt dan zwart gemaakt. Of donkergrijs, kwestie van goed het verschil met de drain te zien, voor vergeten plekken :-)
- De sieve vervang ik misschien door een statisch bed, deze is namelijk niet fijn genoeg.
- Alles met kogelkranen uitrusten ipv schuifkranen. Dat als ik het dicht zet, het ook echt dicht blijft. Ik heb nu een 110 schuifkraan die lekt. Wat wil zeggen dat ik de sieve niet kan weghalen zonder de bak te ledigen.

Zodra ik eraan begin, foto's :-)

KristofW
moderator

Berichtdoor Johan relou » Za 09 Mei 2015 22:03

Flink balen man!
Maar waarom gebruik je geen vdl schuifkranen deze zijn een stuk duurder dan valterra maar wel 100% lekdicht.
En er zijn er genoeg gebruikt te koop en dan zijn ze nog lekdicht.
ik heb op voor mijn sieve ingang een t-stuk met een 110 vdl naar hemelwaterafvoer om drain te spoelen is ook een gebruikte vdl koste iets van 25€ en al jaren 100% lekdicht.

succes met het fiksen van je bak.
Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor KristofW » Za 09 Mei 2015 22:44

Och ja, die schuifkraan op zich maakt niet veel uit. Het is niet de oorzaak van het probleem om het zo te stellen. Maar als ik ga verbouwen, lijken kogelkranen betrouwbaarder en hebben een drie-delige koppeling. Alles in één dus. Bedankt voor de tip wel :-) Ondertussen staat de bak leeg. Alles is naar de vijver :-)

KristofW
moderator

Berichtdoor KristofW » Di 28 Jul 2015 11:15

Aanpassing 1: de filterlijn wordt vervangen. De sieve is verkocht. De trickle wordt verwijderd. In de plaats komt deze simpele meerkamerfilter. Dit zal condensatie en spetterend water verminderen.

Ook heb ik besloten van met een pompgevoed systeem te werken. De pomp komt recht op de drainbuis. Reden is simpel: Om te kunnen filteren moet er minstens 80 cm water in het systeem staan gravity. Als ik dan wil verversen, kan ik maximaal 15-20cm water laten weglopen. Vermits het een grote bak is, wil dit zeggen dat het lang duurt om bij te vullen. In die tijd wordt er niet gefilterd of verwarmd. Bij pompgevoed kan ik het water van 1 meter laten zakken tot zelfs 30cm en dan druppelgewijs terug laten vollopen. Handig voor de pieken. Moet ik er ook niet bijblijven...

Dit weekend ga ik proberen de drain te verkleinen van 110 naar 90. zodat de flow hoger wordt.
Bijlagen
20150726_102817201_iOS.jpg

KristofW
moderator

VorigeVolgende

Terug naar Zelfbouw