Google+

Ontwerptekeningen en foto's zelfbouwprojecten

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Re: Ontwerptekeningen en foto's zelfbouwprojecten

Berichtdoor ad je » Vr 10 Jan 2014 1:43

dan een schets hoe het bij mij is,een deel dan want ik heb nog een vijver er bij aan :)
ps de airlift was omdat ik toch een gat had en er nog maar 60 cm uit moest steken om op een +- 180 te komen,
en word dus hoofdzakelijk nog gebruikt in de zomer als er veel stof is, en niet te vergeten veel stuifmeel,
en alleen als skimmer en bodem drain in me planten vijver,mits nodig,
maar kan natuurlijk ook vervangen worden door en pomp, en is dus alleen een voorbeeld,
oo ja een arlift kan zeker liften,hier doet i dat standaard een cm 20-25,en geeft dan nog een 5000 tot 6000 liter
maar dan spoelen me planten haast uit de pf,dus meestal staat de luchtpomp maar aangepast open. koipro 50 :)
tot zelfs 35/40 +- dan stopt i ermee :)

en zoals je kunt zien zijn de koi er blij mee al die planten :)
Bijlagen
Untitled.jpg

ad je

Berichtdoor ad je » Ma 13 Jan 2014 12:45

filter gaas is te verkrijgen via de baas van marktplaats,ebay,duitsland,siebfilter

en is in gebruik bij zover ik weet twee mensen,die er tevreden over zijn, gravety dus,
bak en frame voor het gaas zelf maken? of bestaand filter,mits er plek is.
en extra de schuine stukken,
Bijlagen
Nas.png
Nas.png (11.55 KiB) 3688 keer bekeken
Nnhb.png

ad je

Berichtdoor ad je » Wo 05 Feb 2014 19:47

een planteneiland zelfbouw.
en mocht je pvc en bv manden overhebben,
Bijlagen
N444.png
N444.png (10.69 KiB) 3594 keer bekeken

ad je

Berichtdoor ad je » Vr 07 Feb 2014 18:58

zo heeft volgens mij de pomp minder werk,
mits het een pomp is waar de vuil kap afkan,en er een slang aansluiting achter zit zoals bv bij de pond eco pompen.
de gedachte is zo word het water wat weg gepompt word auto door de druk in de vijver aan gevuld,zit de pomp onderin zal i de hele boel omhoog moeten drukken.
en boor je een gaatje ter hoogte van de pomp/slang,kan de vijver niet verder zakken dan het gaatje,en gaat dan lucht aanzuigen,en stopt er dan mee,beveiliging,
wel even zelf uit vogelen hoe groot dat gaatje moet zijn,en uittesten.
en uiteraard voor het mooie een wand doorvoer,en niet over de rand heen met de slang :)
Bijlagen
Nas3.png

ad je

Berichtdoor marcelcelke » Vr 07 Feb 2014 23:25

De pomp heeft niet meer opvoerhoogte te verduren als je die hoger in het water hangt !
Wet communiserende vaten vult de slang/buis van pomp tot waterniveau namelijk aan.
"Water vijver" en "water in slang/buis" zijn immers in principe communiserende vaten.

Wel heb je aan de PERS zjde van de pomp te maken met meer weerstand van de slang/buis als de pomp hoger geplaatst is.
Daar staat dan weer tegenover dat er meer ZUIG weerstand is.

E.e.a. is natuurlijk te compenseren door gebruik te maken van groter diameters in aanzuig en/of pers gedeelte.

Gr.marcel

marcelcelke

Berichtdoor ad je » Za 08 Feb 2014 8:26

je moet natuurlijk de boel een beetje vergroten,dat lijkt mij logies,daarom heb ik op het tekeningetje de zwarte lijnen stukken dikker 80mm, dan het grijze in mijn geval nog 50mm deel.
dus zo bi zo in de vijver,de zuig weerstand,,dus zoveel mogelijk de buis?vergroten,niet met een slang van bv 50 mm,
maar ik merkte dat me pomp makkelijker begon te werken,toen ik hem/haar hoger plaatste,
nog wel met de zelfde slang 50mm aan de pers kant,naar de filters,de pers kant is nu nog maar 50 cm,en hoeft nu nog maar +- 20 cm op te voeren,
de vijver kant zeg maar heeft grotendeels 80 mm,

even los van alles,wat ik voorheen dacht,
communicerende vaten? dat het wel mee viel met de opvoer hoogte, in de slang, in de vijver,
maar dat gaat blijkbaar niet helemaal op omdat i het wel via de ingang van de pomp moet aanvullen en die is maar 50 mm,en als die draait krijgt hij misschien de druk wel onderin de vijver,maar moest het wel door 50 mm leiding persen van 210 cm lengte ,overdruk?
wat nu nog maar +-50 cm is,aan weerstand.
natuurlijk stopte je de pomp voorheen, werd het water in de slang gewoon aangevuld tot vijver niveau met een kleine vertraging? dan zou je denken dan hoeft i dat stuk 220 cm in de vijver niet te verpompen,

maar op een of andere manier,werkt hij nu beter,dat kon ik merken aan me voorfilter waar het niveau ineens max werd,en me vortex ook in hoogte niveau steeg.

ad je

Berichtdoor marcelcelke » Za 08 Feb 2014 11:37

Dan was m'n uitleg je waarschijnlijk niet duidelijk....

De hogere opbrengst van de pomp lag dan aan de verminderde weerstand aan perszijde, en niet aan de plaats in de vijver.

marcelcelke

Berichtdoor ad je » Za 08 Feb 2014 13:55

marcelcelke,,Dan was m'n uitleg je waarschijnlijk niet duidelijk....

jawel heel duidelijk

De hogere opbrengst van de pomp lag dan aan de verminderde weerstand aan perszijde, en niet aan de plaats in de vijver,

ik had dus de pomp op de bodem,en ging dan omhoog,naar de rand,zoals nog redelijk wat mensen hebben,en heb toen dus de pomp omhoog gehaald,en komend voorjaar,komt de wand doorvoer daar ook weer op,wand ik laat me vijver niet leeg lopen om onderin een doorvoer te maken, :) wand bij mij gaat i nog steeds over de rand heen :oops:
en me aangepaste revers bodemdrain,van 50 mm naar dus de 80 mm komt dan ook weer in gebruik.

ad je

Berichtdoor marcelcelke » Za 08 Feb 2014 14:54

het is zeker veel beter om de pomp hoger te plaatsen in zo'n geval.
de vijver niet leeg kunnen pompen vindt ook ik zeer belangrijk.
dat is ook 1 van de grote voordelen van een volledig gravity opstelling met vortex/zeef of wat dan ook.

marcelcelke

Berichtdoor ad je » Za 08 Feb 2014 18:43

ja dat kan ik helaas niet,gravety,
oude woning en dus ligt er bij mij veel puin tot een in stukken geslagen?muur in de grond,
tja het was toen toch alleen maar een loop pad 47 jaar geleden, waar toen betonnen platen op gestort waren,die zijn weg gehaald, maar daaronder op een cm of 30 lag een partij puin daar werd je niet vrolijk van,
en tja nu dus,, jaren later, de vijver lag er toen al,, de filters daar staan,,maar had de puf niet meer om ook nog daar het puin weg te halen,
wand we waren al een kar aan gemengd puin kwijt,totaal een kar of 5, tendermaster?

ik heb nu zeg maar een helft gravety,en het diepe deel gewoon met een pomp en een op de kop drain,this niet anders,
vandaar dat ik wel eens wat tekeningen etz neer zet,voor iemand bv die een bestaande vijver heeft,en toch op een redelijke manier nog gebruik kan maken van pf of zand filters etz,
kleine uitleg van de zand filters die vangen bij mij het regenwater,dus scheelt me meer als de helft aan vers water,uiteraard is dan wel van belang dat je bv kalk toevoegt en de waarden in de gaten houd,maar dat doe je normaal ook al,maar er komt kraak helder drinkbaar water uit,zegt men,ik probeer het zelf niet :)
waar ik zeg maar in de jaren voorheen mee te kampen heb gehad, maar het gaat hier perfect met al de bokke sprongen, en heb naar tig jaar nog al me vissen,dus er moet iets goed gaan toch :)

ad je

VorigeVolgende

Terug naar Zelfbouw