Google+

Ontwerptekeningen en foto's zelfbouwprojecten

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Ontwerptekeningen en foto's zelfbouwprojecten

Berichtdoor Aros » Ma 29 Aug 2011 13:26

In dit topic is plaats voor bouw-, ontwerp- en andere tekeningen op het gebied van zelfbouwprojecten. Of het nu gaat om een ombouw van een voerautomaat, een eiwitafschuimer of een zelfbouw tricklefilter alles is welkom. Eventueel kunnen de tekeningen ondersteund worden met foto's van het uiteindelijke resultaat. Ook is het mogelijk om een globaal overzicht van de kosten te geven. Niet in detail maar overall!

Ondersteunde tekst is toegestaan maar alle overige tekst die niet bijdraagt aan de ondersteuning van een tekening of foto zal door de moderators worden verwijderd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een database met tekeningen ontstaat waar we met z'n allen van kunnen leren.

Eventuele vragen/opmerkingen kunnen gesteld worden in een apart topic.

Mocht je dus tekeningen hebben en je wilt ze met iedereen delen. Doe dit dan in dit topic!
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Re: Ontwerptekeningen en foto's zelfbouwprojecten

Berichtdoor ad je » Di 07 Jan 2014 11:25

wel ik heb in de loop der tijd heel wat gedachten getekend en voorbeelden van hoe en wat,
bv over zand filters alla voorbeelden van zandfilters die ook gebruikt worden in de minder ontwikkelde landen,
dus ik wil hier best een vracht tekeningen neer gooien,en een beetje ordenen lijkt mij dan wenselijk,
ps ik zal dan zoveel mogelijk de boel van kleine tekst voorzien,waar nodig,

met hartelijke groet professor(thuis) ad,
ps zoals gewoonlijk staat de boel weer eens verkeerd om,volgende keer mocht er belangstelling zijn in veel meer ideen, zal ik er rekening mee houden,daar denk je niet aan he als hoog begaafde :stu :)

,ps hoe groter de ton hoe meer opbrengst,en om bv de diepte te krijgen heb ik dus twee tonnen achter elkaar,de eerste is voor filter, de tweede heeft een buis van de bodem weer omhoog zoals het hoort zodat er altijd water opstaat,ps het is wel de bedoeling dat je hem regelmatig gebruikt,en de toplaag wanneer dicht geslipt te verwijderen en aanvult doorgaans 1 keer per jaar,en maar een laagje van hooguit 5 cm,
voorbeeld hier weg gehaald maar dan dus 10++ groter https://www.youtube.com/watch?v=8LMWzb7DMS8
Bijlagen
Naamloos.pngyyy.png
dan een zelfbouw filter,met eenvoudige kleine tonnen,zeg 50++? liter,elke ton heeft een rubber bocht om eventuele spanningen op te vangen,en elke ton heeft een afvoer,vulling na eigen inzicht
is alleen? geschikt? als de pomp er achter zit dus gravety,anders moeten de buizen die nu inwendig zitten buiten om,naar beneden en weer onderin de volgende ton.want ik ben er niet zeker van als de pomp er voor zou zitten of dan de boel hard genoeg doorloopt, of je moet de eerste doorvoer een cm of tien verlagen, maar he het is een voorbeeld he.
N.jpg
Naamlo.png
kant en klare regenton 220 liter die gewoon het regenwater opvangt van mijn schuurdak,en plastic pvc goot,
deze staat bovengronds,is verbonden met 1 zelfde in de grond,waar ik schelpen en of extra kalk in hen liggen,en via de airlift weer in me pf terecht komt,
zie kleine tekening hoe ik het ongeveer heb,
ps water misbruik gedaald met meer dan de helft,veel warme landen gebruiken dit ook in enkele form,

ad je

Berichtdoor ad je » Wo 08 Jan 2014 15:24

even niets te doen probeer dit eens :)
Bijlagen
Naam.png

ad je

Berichtdoor Aros » Wo 08 Jan 2014 15:25

Een venturi... Is het rendabel om deze zelf te maken?
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor ad je » Wo 08 Jan 2014 15:32

grillige vijver? en wil je ook schrikdraad gebruiken,zoek naar de blauwe schrikdraad paaltje,die kun je buigen,zomers schrikdraad,
swinters buble folie winter kap,
voorbeeld hoe ik het heb in grote lijnen,ps dikkere buis gebruiken,die om de rubber/plastic isolators passen,
Bijlagen
N223.png
oranje deeltjes zijn koppel buisjes,1 kant verlijmd zodat alles als een tentenframe neergezet en afgebroken kan worden.
N223.png (11.38 KiB) 6814 keer bekeken
Naaoos.png

ad je

Berichtdoor ad je » Wo 08 Jan 2014 15:41

Aros schreef:Een venturi... Is het rendabel om deze zelf te maken?

ligt er aan welke maat je wild hebben of welk type,maar is leuk een keer te maken van overgebleven buisjes en mofjes,ok je hebt ze te koop vanaf ik meen 16 euro,had ik ook maar was eeuu binnen een jaar naar de eeuwige jachtvelden,,en je hebt ze van 40+++ euro,
maar dan ben je verplicht een bepaalde dikte slang te hebben/gebruiken,meestal?
kosten van dit eeuu een keer lief kijken naar de loodgieter,stukje tuinslang en na een grote boer het flesje leeg,dus gratis ex uurloon :)
en er staat ook bij,,een keer niets te doen :)

ad je

Berichtdoor ad je » Do 09 Jan 2014 1:31

schuine kanten met bv planten randen,of zonder,
hier en idee hoe je toch een cm of 25 kunt winnen,na die tijd mits je genoeg epdm over hebt,en kan jaren later dus nog gedaan worden,
bv omdat er toch veel stof etz in de vijver waait
het groene is isolatie plaat stirador? 4 cm
Bijlagen
Naaml.png
playwood staat erbij maar heb ik niet, alleen een stuk bij een boom,en eeuu was toch afval ;-)
Laatst gewijzigd door ad je op Do 09 Jan 2014 1:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

ad je

Berichtdoor ad je » Do 09 Jan 2014 1:55

vijvermand plaatsen,de koi hebben het niet voorzien op je planten,dat is een fabel,
maar op de beestjes in de manden,
dikke stenen er op, is een mogelijkheid,maar doe het dan zo,ps 1 van de mogelijkheden he,
je kunt ook een mand opofferen en er 5 deksels uit knippen en boven in de manden met een draadje of tyribje vast zetten,dan hoef je geen stenen te gebruiken,eventueel knip je er wat grotere gaten in,beetje afhankelijk van de plant,

oo jee hoe krijg ik die volle mand op de plek in het midden van mijn vijver?het diepere deel. lange draad op twee hoeken er door,bezem erbij
en staat de plantenmand? kip je de draad door en trekt hem eruit,uiteraard lange draden je gaat niet met een bezem in het vijverwater lopen hengelen,en anders kun je het ook niet door knippen,kleine aanvulling :)
Bijlagen
Naamloos.pngryrtjg.png

ad je

Berichtdoor ad je » Do 09 Jan 2014 2:06

votex met lange borstels erbij? mooi dat je ze krijgt maar ik heb ze jaren terug gesnoeid,gevolg het vuil onderin en veel schonere borstels,
Bijlagen
Na.png

ad je

Berichtdoor ad je » Do 09 Jan 2014 22:31

klein luchtpompje ooit gekocht?? van bv 6-8 watt
en je hebt een niet te grote vijver,
je wild lucht in brengen en wat stroming,
je hebt een buis en een bocht over van zeg 75 mm lengte vanaf 70 cm tot een diepte waar die kleine pompjes nog werken,verlijmen hoeft haast niet,
hier een eenvoudig oplossing die je haast niet ziet zitten,eeuu dan heb ik het niet over getegelde luxe?vijvers,
gewichtje onder aan de buis en hang hem tegen de kanten aan,
mini airlift, :) zonder t stuk boven in die de overtollige zuurstof weg laat,
uitgetest in mijn diepe deel en zelf bij mij ging de boel draaien, +- 12 kub.
ps hang op verschillend hoogtes de zuurtof steentjes,2 stuks bv,onderin,
en eeuu pas op met kleine visjes anders gaan ze er onderin en boven weer uit :)
niet meer die hinderlijke? zuurstof buble in het midden van je kleine?vijver,
gezegde luid stilstaand water is dood water,wil niet zeggen dat je een draaikolk moet maken,
Bijlagen
N.png

ad je

Volgende

Terug naar Zelfbouw