Google+

zelfbouw LED uv lamp die 25 jaar mee gaat

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

zelfbouw LED uv lamp die 25 jaar mee gaat

Berichtdoor nawikre » Di 10 Mei 2011 21:10

Ik heb zelf een groothandel in ledverlichting en weet wat het kan. Ik heb zelf een 1,5meter lange 110 heldere pvc buis. Wat als ik die buis langs mijn filter laat lopen en dan mijn filter in. Om die meter heldere buis een 1,5m lange vierkant bak maak en die vol gooi met UV led's. Dan krijg je een gigantisch grote en krachtige uv lamp. De bouwkosten zijn iets meer...ik verwacht dat de totale bouw rond de 175-200 euro zit, maar dan hoef je de komende 25 jaar geen lamp meer te vervangen. En mocht er nu 1 led kapot zijn, dan vervang je die ene led voor een paar cent.
het enige dat ik niet weet is of er veel algenaanslag komt op die heldere buis.
De doorstroomsnelheid is wel langer, maar dat is de buis ook.

mensen die hier ook ideen over hebben hoor ik graag.

Iwan

nawikre

Re: zelfbouw LED uv lamp die 25 jaar mee gaat

Berichtdoor bartjuh.s » Di 10 Mei 2011 21:19

Waarom zou dit niet eerder bedacht zijn? Denk daarom ook dat het niet werkt.
Ge ken de groete uit brabant krijgen ...
Gebruikers-avatar

bartjuh.s

Berichtdoor B©B » Di 10 Mei 2011 21:25

De toepassingen van led zijn nog vrij nieuw en allemaal in onderzoek nasa is er mee bezig en de tuinbouw ook. waarom dan de vijver bouw niet. Ik juig de led lamp al tijden toe en hoop zeker dat dit iets is wat goed werkt....... gaat werken. Ik ga er is aan dneken om een klein voorbeeld te maken die echt werkt.
Zij is zo slank als een ree of hoe heet zo'n groot grijs dier met een slurf ook alweer.
Gebruikers-avatar

B©B

Berichtdoor bartjuh.s » Di 10 Mei 2011 21:43

B©B schreef:De toepassingen van led zijn nog vrij nieuw en allemaal in onderzoek nasa is er mee bezig en de tuinbouw ook. waarom dan de vijver bouw niet. Ik juig de led lamp al tijden toe en hoop zeker dat dit iets is wat goed werkt....... gaat werken. Ik ga er is aan dneken om een klein voorbeeld te maken die echt werkt.

In de tuinbouw wordt het al wat jaren gebruikt en werkt positief maar of led de uv-lamp kan vervangen dat betwijfel ik. Moet het dan ook eerst zien.
Gebruikers-avatar

bartjuh.s

Berichtdoor nawikre » Di 10 Mei 2011 22:44

bartjuh.s schreef:In de tuinbouw wordt het al wat jaren gebruikt en werkt positief maar of led de uv-lamp kan vervangen dat betwijfel ik. Moet het dan ook eerst zien.

Dan moet je je in UV gaan verdiepen. wat zou het verschil zijn tussen uv frequentie TL en uv frequentie led....?? Als deze beide hetzelfde zijn...

Ik had dit exact met de LED lichtbak voor een aquarium. Mensen lachte me uit toen ik een ledbak boven mijn aquarium had hangen....ze nu een tijdje in de handel voor een fortuin.

Ik ga dit toch maar integreren in de vijver....weet alleen niet HOE ik dit kan meten (of de uv wat doet). Dus testen als de uv niet aan is en wel aan is.
Dus als er mensen zijn die weten WAT er getest kan worden om verschil te zien.

B@b schreef:De toepassingen van led zijn nog vrij nieuw en allemaal in onderzoek nasa is er mee bezig en de tuinbouw ook.

ik werk al heel wat jaren met led en mensen vergissen nog steeds in de mogelijkheden van led. Zo heb ik een compleet huis ingericht met led...niet 1 hallogeen lampje. Mensen stonden te kijken....'kan dat al? Is de led al zover'. Ja mensen al ruim een 1,5 jaar is het mogelijk, en mijn gevoel zegt dat led dit ook kan...zelfde als mijn led licht bak het toen heeft bewezen.

[zucht] tijd om het maar weer in de praktijk te brengen :omdraaien: :applaus:

Iwan

nawikre

Berichtdoor perry*25 » Di 10 Mei 2011 23:13

ik heb er totaal geen verstand van maar ben wel benieuwd of het werkt

perry*25

Berichtdoor nawikre » Di 10 Mei 2011 23:20

ik ben niet de 1e die hier over heeft nagedacht. Hogeschool Leeuwarden heeft er ong 2 jaar aan besteed.

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 0Rl2j76lNg

onderzoek is van 31 juni 2010.....en het is dus mogelijk.

nawikre

Berichtdoor Shourd » Di 10 Mei 2011 23:22

Ik ben ook erg benieuwd
Airsieve 260 ltr BWB, 5 mtr PFfilter met 25 KG LithAqua, 40 ltr Poraglass, 4m2 JapMat

Shourd

Berichtdoor quickie » Di 10 Mei 2011 23:45

bartjuh.s schreef:Waarom zou dit niet eerder bedacht zijn? Denk daarom ook dat het niet werkt.

goh waarom zouden de huidige producenten van uv lampen niet overstappen :roll: omdat ze dan niets meer gaan verdienen de komende 25 jaar zoals de ts zegt :mrgreen:
☑ Sadam Hussein
☑ Osama Bin Laden
☑ Voldemort
☑ Muammar el Gadaffi
☐ justin bieber
Gebruikers-avatar

quickie

Berichtdoor bartjuh.s » Wo 11 Mei 2011 0:16

quickie schreef:goh waarom zouden de huidige producenten van uv lampen niet overstappen :roll: omdat ze dan niets meer gaan verdienen de komende 25 jaar zoals de ts zegt :mrgreen:

:lol: nog niet aan gedacht, maar dat kunnen ze compenseren met de prijs :cry:
Gebruikers-avatar

bartjuh.s

Volgende

Terug naar Zelfbouw