Google+

Airlift niet krachtig genoeg?

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Airlift niet krachtig genoeg?

Berichtdoor Cckarman » Za 30 Jun 2018 16:58

Mijn vijver heeft een zwem- en een moerasgedeelte. In het moeras ligt een meter of 10 drainagebuis in een bed van lavasteen, daar overheen doorlatend doek en substraat (zand) waarin de vijverplanten groeien. Het zwemgedeelte is dieper (140-180 cm) zonder substraat. Er is voor het water geen fysieke scheiding; het is dus 1 vijver.

De (2) drainagebuizen heb ik aangesloten op twee lange pvc buizen (ca 10 m) aan weerzijden van het zwemgedeelte die op hun beurt zijn aangesloten op een airlift (stijgbuis met bruissteen onderin). Zo zou ik schoon water uit het moeras naar het zwemgedeelte moeten trekken en de instroom van vijvereater in het moeras forceren. Ik zal straks een foto of tekening plaatsen om e.e.a. wat duidelijker te maken.

Ik heb echter niet het idee dat het systeem goed werkt, de zuigkracht lijkt onvoldoende. Hebben jullie als ervaren vijveraars tips hoe ik de prestaties kan verbeteren?

Cckarman

Re: Airlift niet krachtig genoeg?

Berichtdoor Buddy » Ma 02 Jul 2018 10:56

Oorzaken van een airlift te weinig debiet kan verschillende oorzaken hebben :

- airlift gaatjes verstopt
- debiet luchtpomp is terug gelopen ( slijtage membraan)
- aanvoer water te weinig evt door verstopping
- lucht in de leidingen ( ontluchting verstopt)

Even jou systeem na lopen als het altijd prima gewerkt heeft, het de informatie die jij
nu geeft is het raden :over

Buddy

Berichtdoor Cckarman » Ma 02 Jul 2018 22:06

Dankjewel Buddy. De pomp heb ik onlangs nagekeken, ziet er helemaal OK uit. Ik ga er vanuit dat als het membraan versleten je dit ook wel ziet, of vergis ik me daarin?

Verder moet de airlift het water wel uit het moeras ‘zuigen’, dat is geen vrije doorloop. Als ik ‘m loskoppel van de aanvoerleiding, dan is het debiet vele malen groter. Ik heb nu beide bruisbolletjes in één airlift gehangen, dat geeft in ieder geval voldoende kracht om enig debiet te houden.

Ik vraag me af: geeft een turbo airlift meer debiet dan een eenvoudige bruisbal (doorsnee 5 cm) in de stijgbuis? Totale lengte van de stijgbuis is ca 125 cm.

(NB Plaatjes krijg ik via de iPad helaas niet voor elkaar...)

Cckarman

Berichtdoor WvD » Ma 02 Jul 2018 23:03

Een airlift systeem is geweldig, als er geen weerstand is.
Dit is funest voor de opbrengst.
Wil je een goed lopend systeem moet je minimaal 2 losse aanvoeren hebben van 110mm of 1 van 160mm
Een stijgbuis van minimaal 140 diep.
Een sterke pomp.
Geen weerstand.

Ik ken je lucht pomp niet maar een secoh of een aquaforte pomp leveren echt niet het zelfde op ook al zeggen ze 20 liter per minuut.

Al het water moet via een laag grond en doek heen om bij jou buis te komen, dit zal al veel weerstand geven.

En met een lucht bolletje ga je ook niet Alles uit je lift halen. Je moet echt met een druk kamer gaan werken.

WvD

Berichtdoor Cckarman » Ma 02 Jul 2018 23:22

Thnx!

Pomp is een hiblow hp-20.

Ik ga van de week maar eens aan de slag om een airlift te maken obv een drukkamer. Totale diepte van mijn vijver is 160 cm. Aan de onderkant zit nog een aanvoerbocht, maar misschien lukt het me net om 140 cm stijgbuis te halen. Ik zal de resultaten hier delen!

Cckarman

Terug naar Zelfbouw