Google+

Bewegend bed van kliko

Zelfbouw filters, eiwitafschuimers e.d.

Bewegend bed van kliko

Berichtdoor PeterKrimpen » Wo 12 Apr 2017 20:00

Ik ben bezig met een bewegend bed van een kliko te maken. De uitloop richting pomp is aan de onderkant. Maar daaronder zit nog ongeveer 5 cm waar in theorie troep zou kunnen blijven liggen. Voor het bewegend bed komt een trommelfilter te staan, dus ik verwacht dat die troep minimaal zal zijn. Is het nodig om alsnog zo laag mogelijk een aflaat te plaatsen? Het is op zich een kleine moeite, maar hoe minder doorvoeren hoe kleiner de kans op lekkages. Hoor graag jullie mening!

Foto toevoegen lukt even niet vanaf mijn telefoon, omdat die te groot is. Dus jullie moeten het even met de schriftelijke info doen. :D

PeterKrimpen

Re: Bewegend bed van kliko

Berichtdoor kossykoi » Wo 12 Apr 2017 21:37

Zou het niet doen inderdaad, heb op mijn bewegend bed wel aftap kranen zitten maar spui ze nooit. Komt ook geen bezinksel in te liggen.
Das het voordeel van de trommel.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor PeterKrimpen » Wo 12 Apr 2017 22:28

Thanks, Leon! Goed om te horen!

Hierbij nog even een foto, hoe dicht de uitloop bij de bodem zit.

Foto BWB.jpeg

Verder vanavond bezig geweest met een PVC-buis 110 mm te bewerken, zodat mijn Kaldness er straks niet vandoor gaat. Wat een klus is dat zeg. :over

Foto PVC pijp.jpg

PeterKrimpen

Berichtdoor marco67 » Wo 12 Apr 2017 23:57

Ik zou hem ook hem ook niet lager maken in het ergste geval moet je er een keer de water slang inhangen.
maar wat me wel verwonderd waarom je de gleuven in de buis in de lengte richting hebt gemaakt zo zij de tussen stukjes het zwakst.
dit heb ik gedaan 1 T-stuk en 2 eindkappen verlijmt zaag op hoogt ingesteld en zagen maar, gleuven zitten alleen aan de bovenkant zo krijg je ook geen lucht mee. de bout die je ziet zit in het T-stuk met schroefdraad en de buis waar hij overheen zit is gewoon een gat
IMG_0039.jpg
[/img]
IMG_0049.jpg
[/img]

groeten
marco
Bijlagen
IMG_0049.jpg
IMG_0039.jpg

marco67

Berichtdoor PeterKrimpen » Do 13 Apr 2017 11:05

Na een rondje Google had ik een zelfbouw bewegend bed gezien met een PVC pijp die op deze manier was ingezaagd. Vandaar dat ik het ook zo gedaan heb. Hij voelt nog wel stevig, dus volgens mij moet dat best goed komen. Slim om het op die manier te zagen! Ziet er een stuk strakker uit en is volgens mij ook veel minder werk. Mocht die van mij toch niet bevallen, zal ik het ook zeker op die manier doen. Hoeveel flow gaat er door die van jou heen? Het lijkt me zo op het oog dat er maar weinig water door kan, zeker als je alleen aan de bovenkant de gleuven hebt.

PeterKrimpen

Berichtdoor marco67 » Do 13 Apr 2017 12:27

hij kan 20kuub aan zonder dat hij helemaal onderwater komt te staan. vergis je niet in de oppervlakte van de gleuven, ik heb berekend hoeveel ik moest zagen voor dezelfde oppervlakte als een buis 110 en heb er toen nog een paar extra gezaagt.
ik heb express alleen gleuven aan de boven kant gemaakt omdat als ze ook in de ondekant zouden zitten dan oefenen de luchtbellen een opwaartse druk uit waardoor je weerstand in de buis krijgt. het domme is als ik ook gleuven in de onderkant had gemaakt dat de flow wel is minder had kunnen zijn.

groeten
marco

marco67

Terug naar Zelfbouw