Google+

Hoe het geslacht bepalen bij Koi?

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Hoe het geslacht bepalen bij Koi?

Berichtdoor marcus » Zo 31 Jan 2010 13:49

Heel wat koidealers beweren dat ze het geslacht van hun soms ook volwassen koi niet kunnen bepalen...
Een mooi truckje om je een man voor de 3dubbele prijs van een vrouw te kunnen verkopen. Trap daar niet in en leer hoe je het zelf kan bepalen! :P

Het geslacht van een koi kan je het best bepalen vanaf een lengte van + 25cm!
Hoe je dat doet zal ik je ff met een zelf ontdekt truckje uitleggen...

Aan de hand van enkele bijgevoegde foto's laat ik jullie het verschil zien tss een man en een vrouw...

Kijk hierbij goed naar het silouet van het lichaam, dit zijn 2 vrouwen:
Afbeelding

En dit is een man (links) en een vrouw (rechts):
Afbeelding

Bij de vrouw ontdek je langs ten minste 1 zijde de vorm van een ietwat doorgezakte romp, die ikzelf het 'tonnetje' noem, de man heeft dit niet, en vormt een naar het staarteinde toe mooie egale lijn wat gekend staat als de typische torpedo-vorm.

Hier zie je duidelijk het doorgezakte tonnetje van vooraan de romp doorzakken...
Afbeelding

Dit kan in principe ook bij wat jongere koi gezien worden maar dan betreft het meestal éénkleurige koi!
Vooral volwassen koi die niet nog geen kuit aangemaakt hebben vertonen dit fenomeen. Als ze wèl vol kuit zitten zal de gehele body er opgeblazen uitzien en zijn ze moeilijker in te schatten. Maar wacht gewoon af tot de mannen hun voorselectie doen in het vroege voorjaar... dan zal je snel ontdekken wie, wat is! :wink:

Groetjes, Marc.
Laatst gewijzigd door marcus op Zo 31 Jan 2010 14:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Re: Hoe het geslacht bepalen bij Koi?

Berichtdoor mossel » Zo 31 Jan 2010 14:03

Nog een aantal verschillen:

Ondanks dat het vaak slecht te zien is hebben vrouwtjes vaak wat rondere borstvinnen dan mannetjes.
Verder kan je het goed zien aan de aarsopening. (tenzij ze nog erg jong zijn, dan is het verschil te onduidelijk)
Bij mannetjes is deze in de vorm van een 'I' en bij vrouwtjes in de vorm van een 'O'
wat ook vaak erg opvalt is dat mannetjes in het voorjaar witte stipjes op de kieuwdeksels krijgen (voelt aan als schuurpapier) Hiermee wrijven ze dan tegen het vrouwtje om haar tot paaien te krijgen.
Gebruikers-avatar

mossel

Berichtdoor Erwin » Zo 31 Jan 2010 17:24

Kleine toe voeging.
De eerste vinstraal is bij de mannetjes meestal ruwer en dikker.
De vrouwtjes zwemmen meestal wat sierlijker dan de mannetjes die meer de neiging hebben om gehoekt rond te zwemmen.
Dat de vrouwtjes sierlijker kunnen zwemmen komt door die knik(tonnetje) die marcus beschrijft. :applaus:

Erwin

Berichtdoor rongrootenboer » Di 30 Mrt 2010 8:32

Welke leeftijd moeten de koi's hebben voor je het geslacht kunt bepalen?

rongrootenboer

Berichtdoor marcus » Di 30 Mrt 2010 17:15

Het makkelijkst te zien vanaf Nisai (2j), maar kan ook vroeger als de body goed ontwikkeld en de koi niet ondervoed zijn zoals bij sommige handelaren/dealers het geval kan zijn... Het voordeel van deze methode is dat je de koi niet hoeft aan te raken, iets wat niet makkelijk kan bij handelaren tenzij op aanvraag.

Groetjes, Marc.
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor harry b » Ma 26 Apr 2010 17:06

Al de hierboven gegeven suggesties om het geslacht te bepalen zijn leuk, maar let op, het zijn slechts indicaties, en zeker geen zekerheden.
De bouw is een redelijke iets om een man van een vrouwtje te onderscheiden, echter komen er vanuit Japan steeds meer mannetjes welke qua bouw helemaal niets meer onder doen voor een vrouwtje.
En als zelf japanse kwekers bij een nissai of oudere vis alleen door de koi af te strijken kunnen zien of het een man of vrouw is, wie zijn wij dan dat we het wel even uitleggen.
Als we de hier gegeven tips volgen en kijken naar onderstaande koi, zeg mij dan welke de mannen en welke de vrouwtjes zijn.
Op deze foto’s zijn de koi gemiddeld 5 jaar en tussen de 65 en 75 cm/
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

harry b

Berichtdoor gerrithofman » Do 29 Apr 2010 19:52

het is bij mij mij makkelijker al een paar dagen jagen een ochiba en een chagoi mannetje achter een vrouw chagoi aan ik heb een zgn kale vijver dus er zal wel niets van komen .Mischien iets voor volgend jaar . kleine chagoi x ochiba lijkt mij niet verkeerd

gerrithofman

Berichtdoor Imke » Wo 30 Jun 2010 21:17

Het geslacht bepalen kun je natuurlijk op 1 manier goed doen. Bij een mannelijke koi is er sprake dat de geslachtsopening diep is, een vrouwelijke koi is de geslachtsopening veel minder diep (iets bolliger) er staat druk op.
Ik heb de foto's gemaakt tijdens het filmpje. Helaas lukte alleen de foto van de vrouwelijke koi.
Afbeelding
Dit is dus een vrouwtje.
Bij een mannetje is de opening dieper en staat het minder bol, is dus vlak.
Hoop dat je er iets aan hebt!
Gebruikers-avatar

Imke

Berichtdoor harry b » Vr 02 Jul 2010 12:11

Zoals eerder gemeld is ook dit een indicatie, als je dit tegen een japanner zegt fronst hij zijn wenkbrauwen.

harry b

Berichtdoor Imke » Vr 02 Jul 2010 14:23

Het filmpje was van een japanse koi kweker :lol:
Gebruikers-avatar

Imke

Volgende

Terug naar De Gouden Tip