Google+

Stroom besparen (sorry nuon essent en oxio)

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Re: Stroom besparen (sorry nuon essent en oxio)

Berichtdoor Golden Star » Vr 29 Nov 2013 18:40

Gaat 'm niet altijd worden Ronnie, sommige mensen hebben nu eenmaal niet de ruimte om een Airlift te nemen. Airlift voor mijn beadfilter,, kom maar maken!
Wat zit je haar leuk!

Golden Star

Berichtdoor ad je » Vr 29 Nov 2013 20:20

wel eens van 12 volt bilgenpompen gehoord? zijn ook 100 liter per min lijkt mij voor gravety redelijk 6000 liter per uur,al weet ik niet of deze dingen altijd maar door kunnen draaien,zo wel
is het voor veel vijvers redelijk te doen met 12 volt.

ad je

Berichtdoor marco67 » Vr 29 Nov 2013 21:30

En waarom zou zo'n bilgepomp goedkoper moeten zijn? Hij kan wel 12volt zijn maar als je 6m3 per uur wil verpompen verbruiken ze ongeveer tussen de 7 en de 10 ampère dus nu even het wattage berekend volt x ampère =watt dan kom je tussen de 84 en 120 watt uit het is zo jammer dat je het wattage moet afrekenen en niet het voltage. dus kan je net zo goed of beter een 220v nemen

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor ad je » Vr 29 Nov 2013 22:11

vandaar dat het ook als een vraag staat ?

:idea: ik zal het even aanpassen voor de duidelijkheid!!

ad je

Berichtdoor ad je » Vr 29 Nov 2013 22:18

ad je schreef:wel eens van 12 volt bilgenpompen gehoord?
zijn ook 100 liter per min lijkt mij,? voor gravety redelijk 6000 liter per uur,al weet ik niet of deze dingen altijd maar door kunnen draaien,zo wel ???
is het voor veel vijvers redelijk te doen met 12 volt.???

en als je toch bv zelfgemaakte wind via bv auto dynamo etz.of gekochte zonnepanelen/energie gebruikt via bv accu dan vraag ik me dus af of je dan of de 12 volt 7 amp bv 100 liter of 24 volt +-3 amp, het kost je niets buiten de aanschafkosten om.
het is toch sorry nuon etz, omdat hij/zij het zelf gaan opwekken,dus vandaar de vraag.

ad je

Berichtdoor marco67 » Za 30 Nov 2013 1:04

oke ik snap waar je naar toe wilt maar reken even mee pompje 12V x 7A = 84 watt per uur
84 watt x 24uur x 365dagen = 735840 watt = afgerond 736Kw per jaar € 0.25 per Kw kom je op € 184 per jaar
een standaard acculader heeft ongeveer een rendement van 75% je moet dan dus 981Kw opwekken om dat pompje dag en nacht te kunnen laten draaien. als ik even op internet kijk naar zonnepanelen heb je ongeveer 7m2 aan zonnepanelen nodig dan ben je ongeveer 1200 euro's lichter komen er nog een paar accu's bij en een oplader hoezo gratis stroom. als je dit soort dingen wilt doen moet je het groot aanpakken en zorgen dat je subsidie krijgt dan rekenen ze met een terug verdien tijd van 5 jaar (maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij) neemt niet weg dat dit leuke knutsel projectjes zijn ik zie zelf wel heil in een horizontale wind molen die zijn reletief klein en die kun je krijgen met een opbrengst van 50.000Kw op jaar basis (ik verbruik iets meer als gemiddeld :fluit ) maar ook daarvan is de terug verdien tijd voor mij heel discutabel.
overigens een bilgepomp is niet voor continu gebruik bedoeld ze worden veel in schepen gebruikt om lek water van bv de schroef as weg te pompen en als die pompjes dan continu aanstaan wordt het tijd om je boot is uit het water te halen en na te laten kijken.

maar als je gaat knutselen :foto:
succes
marco

marco67

Berichtdoor ad je » Za 30 Nov 2013 4:31

zelfbouw zie ik dit nog wel zitten,een verticale
http://www.youtube.com/watch?v=dl6m4emdeBI
je bent niet afhankelijk van windrichtingen,het ding draait zeg maar altijd,bij wind,en dat heb ik hier genoeg in de flevo polder,en door de gunstige ligging van de twee straten is het hier zo goed als altijd redelijk aan het tochten.
en neemt weinig ruimte in,afijn die toch leuke dingen maken,op de zelfde? basis als een prof/fabrieks ding en het houd je van de straat,
en er zijn daar op bv youtube redelijk wat gekken? kijk hier maar eens met wat plastic folie en water er in eeuu vijver verwarming :) https://www.youtube.com/watch?v=eeSyHgO5fmQ

zeg erbij verschillende dingen heb ik hier liggen,om iets in die richting te maken,en dan bv van een grote poeli waar een vergelijkbaar iets van dit opstaat, naar een kleine op de motor/dynamo te gaan. 1 slag/draai naar bv 5 slagen/draai

maar om het een beetje rendabel te maken word het je steeds moeilijker gemaakt want aankomend jaar moeten er pompen op de markt komen die iets van 8000 liter verpompen met een verbruik van +- 40 watt eeu dat is wel 230 volt,
en ze gaan steeds verder met 12/24 volt pompen,

ad je

Berichtdoor pieter1810!!! » Do 13 Aug 2015 18:45

HEREN,OM ENERGIE BESPAREND TE ZIJN IS HET SUPER SIMPEL.......AIRLIFT........
AIRLIFT HEEFT MAAR 1 PROBLEEM....OPVOERHOOGTE....

ZELFS MET UV ER TUSSEN,,,GEEN PROBLEEM ALS JE MAAR MET 65 MM PIJP WERK....

pieter1810!!!

Berichtdoor kossykoi » Zo 13 Sep 2015 19:39

Airlift energiezuinig? Energiezuinige pompen zoals flowfriend en blue eco zijn zuiniger mits minimaal 110 mm uitvoer gebruikt wordt.

Helaas zijn er wel zuinige pompen ontwikkeld maar nog geen zuinige luchtpompen.

63mm en UV lamp dat is toch niet gunstig. Moet minimaal 110mm gebruiken zou je zeggen.
Dompel UV in de collector hangen is makkelijker :wink:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor mullie » Vr 19 Feb 2016 14:12

Elk jaar overstappen naar een andere leverancier scheelt geen stroom maar wel honderde Euro s
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

VorigeVolgende

Terug naar De Gouden Tip