Google+

Filter start voor beginners.

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Re: Filter start voor beginners.

Berichtdoor vwron » Wo 01 Jul 2009 20:56

eerlijk gezegd lees ik dit nu pas en ja hoor de fouten zijn al gemaakt haha, super stuk dit heb ik weer veel van geleerd, tja ieder zijn eigen ervaring.
Wel nog een klein vraagje, wat voor zout voeg je toe aan je vijver???? Gewoon keukenzout waar jodium is aan toegevoegd of zeezout??
Groetjes ron

vwron

Berichtdoor jasperb » Zo 12 Jul 2009 12:16

ik red het hier geheel zonder zout.

he het alleen gebruikt toen een van mnvissen in quarantaine zat. in samenwerking met antibiotica.

dan werkt het geweldig

jasperb

Berichtdoor hansberkers » Zo 02 Aug 2009 16:10

Hallo mijn naam is Hans Berkers en k ben nieuw op dit forum en een pas beginnende koivijveraar.Ik heb een vraag over groei van draadalg, die groeit uitbundig, ik wil geen chemicalien toevoegen en ben zaterdags een paar uur bezig draadalg te oogsten. De planten (Caltha, Iris, Acorus,Carex, Butomus, Lytrium Salicaria) beginnen aan te slaan. Ik vraag me af of de ervaren koivijveraars nog adviezen voor me hebben.

Maar ik zal eerst iets over mijn vijver en het opstarten vertellen. Ik heb in het verleden wel aquaria gehad en bij mijn huidige huis een vijver meegekregen. Die is lek geraakt, daarna hebben we besloten opnieuw te beginnen. We hebben nu een hdpe vijver 6x3 en 2 meter diep, daaraan een plantenfilter van 5 vierkante meter. Het geheel wordt gefilterd over een mega beadfilter 800 met een capaciteit van 90 kuub. De pomp is traploos instelbare pentair intelliflo met een maximum capaciteit van 36 kuub. Ook een UV fliter ontbreekt niet. De vijver heeft geen ultra sieve of een ander voorfilter. Er zijn 4 inlaten vanaf het fliter en aan de andere kant 2 skimmers, een zijdrain vlak bij de bodem en een drain die via het planten filter water naar de pomp brengt. In de dagelijkse werking staan de oppervlakte skimmers en de plantendrain open en draai ik de pomp op 50% van zijn capaciteit. Ik heb besloten wekelijks mijn vijver te stofzuigen.

Ik heb de vijver 6 weken zonder vis laten draaien (in het begin bacterieen toegevoegd) en toen 2 steuren en 4 koi (ongeveer 30 cm) toegevoegd, na 6 weken (dat was afgelopen zaterdag) 4 koi toegevoegd. Daar wilde ik het dit jaar bij laten, ik wil op termijn maximaal 20 koi in deze vijver. Ik hoor graag.

Groeten,
Hans

hansberkers

Berichtdoor hans 12 » Zo 02 Aug 2009 21:51

Er zijn verschillende mogelijkheden om draadalg te bestrijden. Je zou dagelijks 10% tot 20% water kunnen gaan verversen. Als je dit langere tijd volhoud verdwijnt de draadalg vanzelf. Nadeel is dat het veel water kost en nogal tijdrovend is. Optie twee is een goede eiwitafschuimer. Een eiwitafschuimer filtert naast eiwitten ook veel nitraten. Nitraten zijn voeding voor algen. Optie drie is een schaduwdoek boven de vijver plaatsen. Geen direct zonlicht is minder draadalg. Optie vier, de optie die ik toepas, is het toevoegen van Kinshi eco power. Dit is een clay die draadalg op volledig natuurlijke wijze bestrijd. Het water kleurt ongeveer een week wit en de draadalg verdwijnt als sneeuw voor de zon.

hans 12

Berichtdoor Mau » Di 04 Aug 2009 23:40

hansberkers schreef:Hallo mijn naam is Hans Berkers en k ben nieuw op dit forum en een pas beginnende koivijveraar.Ik heb een vraag over groei van draadalg, die groeit uitbundig, ik wil geen chemicalien toevoegen en ben zaterdags een paar uur bezig draadalg te oogsten. De planten (Caltha, Iris, Acorus,Carex, Butomus, Lytrium Salicaria) beginnen aan te slaan. Ik vraag me af of de ervaren koivijveraars nog adviezen voor me hebben.

Maar ik zal eerst iets over mijn vijver en het opstarten vertellen. Ik heb in het verleden wel aquaria gehad en bij mijn huidige huis een vijver meegekregen. Die is lek geraakt, daarna hebben we besloten opnieuw te beginnen. We hebben nu een hdpe vijver 6x3 en 2 meter diep, daaraan een plantenfilter van 5 vierkante meter. Het geheel wordt gefilterd over een mega beadfilter 800 met een capaciteit van 90 kuub. De pomp is traploos instelbare pentair intelliflo met een maximum capaciteit van 36 kuub. Ook een UV fliter ontbreekt niet. De vijver heeft geen ultra sieve of een ander voorfilter. Er zijn 4 inlaten vanaf het fliter en aan de andere kant 2 skimmers, een zijdrain vlak bij de bodem en een drain die via het planten filter water naar de pomp brengt. In de dagelijkse werking staan de oppervlakte skimmers en de plantendrain open en draai ik de pomp op 50% van zijn capaciteit. Ik heb besloten wekelijks mijn vijver te stofzuigen.

Ik heb de vijver 6 weken zonder vis laten draaien (in het begin bacterieen toegevoegd) en toen 2 steuren en 4 koi (ongeveer 30 cm) toegevoegd, na 6 weken (dat was afgelopen zaterdag) 4 koi toegevoegd. Daar wilde ik het dit jaar bij laten, ik wil op termijn maximaal 20 koi in deze vijver. Ik hoor graag.

Groeten,
Hans

He jammer, was deze discussie net met plezier aan het volgen,je had jouw vragen over draadalg beter niet hier kunnen stellen.Betekend meestal einde discussie en dit was net een hele interessante met veel verschillende meningen.Ook jouw probleem is zeer vervelend maar om hierop een voor jou bevredigende oplossing te vinden had je beter een andere rubriek kunnen kiezen.
De meeste mensen bekijken problemen naar aanleiding van de titel.Hoe dan ook Hans welkom op dit forum. :wink:
Ook hier had een leuk onderschrift kunnen staan!
Gebruikers-avatar

Mau

Berichtdoor hansberkers » Za 15 Aug 2009 22:32

Excuses Mau.
Hans

hansberkers

Berichtdoor josschie » Vr 11 Dec 2009 18:09

is er ook een tijd aan gebonden om je filter op te starten met bacterien?
kan het ook nu als het behoorlijk koud is of is het beter om dat in het voorjaar te doen?

josschie

Berichtdoor thomassie » Di 08 Jun 2010 16:57

dus je hoeft eigenlijk dus helemaal geen uv lamp????
Gebruikers-avatar

thomassie

Berichtdoor Harold Wijts » Vr 02 Jul 2010 12:48

Vul tevens je filter wekelijks (Of na het verversen) met bacterien of eigen kweek, House of kata: Kamiak! GE-WEL-DIG spul! Je kweekt zelf bacterien in 24 uur tijd, kost rond de 85 euro, dan heb je kweek bacterien (vloeistof en poeder vorm) voeg je samen in hele kleine hoeveelheden in warm water, zet het in een beker die de temperatuur constant warm houdt en laat het 24 uur staan. De bacterien delen zichzelf en dit garandeerd een kraakheldere vijver met veel goede bacterien!Complete set is goed voor ruim 400.000 liter vijver water!!! Vergeleken met kant en klare bac's ben je dus veel en veel goedkoper uit!

Tevens is het u.v bestendig!

Hoezo uv bestendig, je bedoelt toch niet de filterbacterien.
Is reclame hier toegestaan, dan ken ik er ook nog wel een paar
Hoezo wekelijks bijvullen, wanneer er aanbod is van voedsel delen die bacterien zich ook in je filter, vijverwater, op de bodem, etc.
voor ruim 400.000 liter???????????. ik denk dat het wel verschil zal maken of je in je vijver een bezetting hebt van 5kg vis per m3 of 50 kg vis per m3 water. dus het aantal liters is gewoon uit de lucht gegrepen, vindt ik geen goede uitspraak!
Weet je wat echt goedkoop is, bij een bevriende koikennis zijn gerijpe filtermatten uitspoelen en dit in je filter gooien.

Harold Wijts

Berichtdoor ElleRt » Ma 25 Jul 2011 15:14

Weet je wat echt goedkoop is, bij een bevriende koikennis zijn gerijpe filtermatten uitspoelen en dit in je filter gooien.

Hij zou maar een ziekte hebben, dan heb je meteen een slechte start...
vijver.dirkkuipers.nl
auto.dirkkuipers.nl
Gebruikers-avatar

ElleRt

VorigeVolgende

Terug naar De Gouden Tip