Google+

Filter start voor beginners.

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Re: Filter start voor beginners.

Berichtdoor Valentino » Vr 23 Jan 2009 23:57

leerzaam en verwarend.. al deze diverse meningen betreffende zout, goudvissen, parasieten etc. :idea: Helaas kunnen we het de koi zelf niet vragen.
Gebruikers-avatar

Valentino

Berichtdoor perry*25 » Za 24 Jan 2009 1:25

ik heb ook een vraagje betreft het opstarten van een nieuwe vijver/filter

als ik mijn vijver nu bij het opstarten niet helemaal vul ( bv tot retour 100cm).
dan zou ik in mijn ogen minder opstart koi (zal het zo maar ff noemen) nodig hebben

of is dit niet verstandig :?:

perry*25

Berichtdoor corrien » Za 24 Jan 2009 1:27

perry*25 schreef:ik heb ook een vraagje betreft het opstarten van een nieuwe vijver/filter

als ik mijn vijver nu bij het opstarten niet helemaal vul ( bv tot retour 100cm).
dan zou ik in mijn ogen minder opstart koi (zal het zo maar ff noemen) nodig hebben

of is dit niet verstandig :?:

Waarom zou je dat doen??
Gebruikers-avatar

corrien

Berichtdoor perry*25 » Za 24 Jan 2009 1:50

minder koi die gevaar lopen
betere stroming
en ik denk dat het filter dan sneller opgestart is, aangezien het water sneller rond is geweest

perry*25

Berichtdoor sicco » Za 24 Jan 2009 9:22

Als je zo bekijkt dan klinkt het logisch,maar ik zie het anders.Zodra je de vijver helemaal vult,heeft je filter weer tijd nodig om te rijpen.Vervolgens komt ook nog de extra belasting erbij van de rest koi.Ik denk dat je daar niet goed aandoet,maar laat andere meningen maar komen toch?
www.discus.hobbylounge.nl
Gebruikers-avatar

sicco

Berichtdoor HookedonKoi » Za 24 Jan 2009 11:46

Ja, ik ben nog steeds tegen zout, (al heb ik intussen geleerd dat het niet zomaar tegen (alle) parasieten toegevoegd moet worden :wink: ).
Ik heb juist weer gelezen dat de Japanners heel graag een lage kH en gH hebben omdat de groei en ontwikkeling van de koi dan beter zou zijn. Zij geven niets om de parasieten daar, zeker niet in de mudponds omdat de bezetting zo laag is dat de parasieten niet genoeg gastheren hebben, blijkbaar.
Als je zout toevoegd zal de gH en dus de TDS stijgen wat volgens Momotaro weer ongunstig is.
Maar ik lees dit ook alleen maar in Koi2000 september 2003 blz105t/m115/waterhardheid.
Hierin staat dat Momotaro een gezamelijke hardheid heeft van 75-85ppm, dit komt neer op een maximale gh en kh van ieder 2-3.
Ik ben er nooit geweest en weet niet of momotaro hierna van mening is veranderd.

Perry, ik denk dat je idd het beste de vijver helemaal kunt vullen en volledig laten draaien. De beste truck voor het opstarten zodat je geen lastige pieken krijgt is gewoon met 1 vis starten en dan niet meer dan 1 vis per 2 maanden toevoegen of zo, dan krijgt je filter de tijd om te rijpen. Ik gok wat met de tijd maar ik denk dat je dan al redelijk veilig zit.
Extra voordeel dat je zult gaan zien is dat hoe meer je leert van de koi, hoe hoger de eisen vaak worden mbt je koi en zijn de eerste koi vaak net niet mooi genoeg en wil je volgend jaar eigenlijk weer een andere ook al is er eigenlijk geen polek voor in de vijver (helaas zelf moeten ervaren voordat ik ervan leerde..)

Valentino, ik ben het met je eens, dit is een echt discussietopic geworden :D heb je met forums wel eens :D maar het is altijd zo dat je zelf een mening zal moeten vormen en daarna handelen. Heel veel dingen zijn we het wel met elkaar eens en die kun je dan wel snel hier leren :mrgreen:
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor Ronald » Za 24 Jan 2009 20:58

nu hebben we het de heletijd over het filter opstarten maar vergeet niet dat we bezig zijn met water management. dit betekend dat het water ook moet stabiliseren bv het chloor moet eruit. kort gezecht het filter en het water moet rijpen
Gebruikers-avatar

Ronald
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor perry*25 » Di 27 Jan 2009 22:24

ok helemaal vullen dan :D

was ook maar een ideetje :wink:

perry*25

Berichtdoor HookedonKoi » Di 27 Jan 2009 22:29

Ideen blijven bedenken! Was helemaal niet stom bedacht hoor, en ik vindt het heel erg goed te lezen dat je bedenkt vanuit het welzijn van de koi. Komt wel goed met die vijver van jou :goed:
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor valcke » Zo 31 Mei 2009 16:49

Prima tekst voor mij

Eventueel ammoniak verlager kopen (Bacterien die Nh3 en Nh4 en vaak ook chloramine weg halen)

kan iemand de naam geven van het product?

valcke

VorigeVolgende

Terug naar De Gouden Tip