Google+

Filter start voor beginners.

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Re: Filter start voor beginners.

Berichtdoor Roel » Di 04 Nov 2008 18:37

Euh Corrien.....Ik ga er niet over door :oops: die toon bedoelde ik mezelf mee dat ik wat verkeerd reageerde... :?

Dus doe rustig sicco, fok je niet onnodig op....niks aan de hand..... ik bied mijn excuus aan............jij ook?.....:goed:

Roel

Berichtdoor Ronald » Di 04 Nov 2008 18:41

meningen blijven meningen en die moeten we van elkaar blijven respecteren :aai
Gebruikers-avatar

Ronald
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor Roel » Di 04 Nov 2008 18:43

Yep, helemaal mee eens :D :goed:

En via berichten (Forums, sms e.d) komt het altijd anders over dan als je gewoon tegen elkaar praat, dus kan je elkaar nog wel eens verkeerd begrijpen....Soms blijven we maar mensen he :lol: :omdraaien:

--------------------------------------------------

We gaan weer ontopic en gelijk een vraag :D :

Welke schadelijke parasieten zijn er dan die geen gastheer nodig hebben die je met bio flow wissel kan overbrengen?? Ik ken alleen de parasieten van onder de microscoop.... (Die dus gezien kunnen worden na een afstrijkje) :D

Roel

Berichtdoor Ronald » Di 04 Nov 2008 18:49

dat zou volgens mij huslof of hooikoidonk weten :) maar ik weet het nog niet :oops:
Gebruikers-avatar

Ronald
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor sicco » Di 04 Nov 2008 21:22

Ik vind het raar vinden dat mijn woorden: ik deel je mening niet.Zo heisa teweeg brengt.En als daarmee Roel of iemand anders beledigd of gekwetst heb dan spijt mij dat.Parasieten die geen gastheer nodig hebben zijn b.v Lernea. Wellicht als ik gelijk mijn mening had toegelicht dit anders was gelopen. Grt Sicco
www.discus.hobbylounge.nl
Gebruikers-avatar

sicco

Berichtdoor sicco » Di 04 Nov 2008 23:13

Excusses voor de halve niet goede zinnen,was erg druk vanavond :hamer .
www.discus.hobbylounge.nl
Gebruikers-avatar

sicco

Berichtdoor HookedonKoi » Di 04 Nov 2008 23:13

))Ik durf hier bijna niet :oops: maar wil toch ook mijn mening geven..
Met een afstrijkje KUN je parasieten op een vis vinden, zeg maar 70% zekerheid voor het gemak. is de infectiedruk wat lager dan kun je hem wel eens missen. Maak je 2 afstrijken dan is de kans weer hoger om ze te vinden, probeer het zo maar te zien.
Inderdaad zijn er legio parasieten maar ook schadelijke bacterien/schimmels, en virussen die in het water(en filter) kunnen zitten te wachten tot een koi wat zwakker is en die je met een afstrijk niet ziet/mist.
Als je water of vissen of zelfs een schepnet nat maakt en voordat deze een tijdje drooggevallen is weer in ander water doet dan ben je dit in theorie misschien aan het besmetten.
Hoe dan ook, ik vindt het een slimme methode om bijvoorbeeld vanuit je eigen vijverfilter je eigen qbak filter op te starten bijvoorbeeld.
Het blijft altijd een kans dat, en wat is je die kans waard. Maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken :goed: (ik wil zelf niet dat iemand die zelf thuis een vijver heeft bij mij mijn vissen met de hand voert.. maar ik ben wellicht een beetje doorgeslagen :mrgreen:)
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor Huslof » Di 04 Nov 2008 23:32

En zo vertelde Rob Heijmans mij eeens dat hij de meeste besmettingen met trichodina tegenkomt in vijvers met een redelijke graad van vervuiling, of kans daarop. Dat wil zeggen vijvers met substraat op de bodem, een slecht schoon te maken plantenfilter of grote vouwen in een folievijver. Hij vermoedt (dus niets is zeker) dat trichodina dus ook overleeft zonder gastheer.
Daarnaast zegt mijn collega (verantwoordelijk voor 95% van de afstrijkjes bij ons) op de koiafdeling dat ook huid/kieuwworm kan overleven zonder gastheer, en hij doelde niet op de eitjes.
Bacterien kunnen bijna overal overleven. Zo zijn er in Siberie bacterien gevonden die 5 miljoen jaar in het ijs hebben gezeten en toen ze naar boven werden gehaald uit de permafrost (de permanent bevroren ondergrond) na het ontdooien spontaan weer actief werden.

Conclusie: Ik kan het je niet garanderen, maar er wordt van meerdere parasieten zeer sterk vermoed dat ze zonder gastheer kunnen overleven. Waarschijnlijk dus ook op filtermedia. Het is ook niet voor niets dat je bij koizaken niet met je handen in het water mag. Je zal maar parasieten bij je hebben, of bij 2 bakken je handen in het water steken en zo voor een kruisbesmetting zorgen.
Heb jij ook zo'n hekel aan onderschriften? :wink:
Gebruikers-avatar

Huslof

Berichtdoor Roel » Wo 05 Nov 2008 9:40

Kijk, hele zinnen van beide, maar ik heb hier wat aan :D mooie toevoeging aan dit topic.

Ik ben zelf ook geen fan van uit de hand laten voeren door anderen hoor....Dus je bent niet de enige :oops: :lol:
Ik doe ook altijd als ik uit de hand voer mijn handen ontsmetten met desinfectie gel.
De één vind het overdreven, maarja zo hebben we allemaal onze trekje's toch? :lol: :applaus:

Maarten Lammers heb ik hier een boek van liggen en schrijft hij ook over besmetting van wondje's via handen van mensen, sindsdien ben ik voorzichtig.

En zo blijven we leren uiteraard :D

Roel

Berichtdoor Roel » Do 11 Dec 2008 14:30

Weer even een update :goed:

Inmiddels ziten we in een koude periode, dus een moeilijke filter start door de kou.

Wat betekend: Veel waterwaarde''s n de gaten houden, verversen, opletten op het gedrag van de vis.

Het volgende wat ik kwijt wil is gebaseerd op eigen ervaring en mening, een ander kan hier anders over denken uiteraard.

Ik heb de vijver nu draaien op 2 kg zout per kuub water (In mijn geval dus 27 kg zout)

Waarom?

Het ontbindt de nitriet pieken (Heb dus nu ook goede water waarde's) verbeterde slijmlaag van de vis tegen parasieten en helpt beschermen tegen SOMMIGE waterparasieten.

(Voor de niet gelovers van zout in de vijver, heb je een vis van momotaro?: Momotaro kweekt ALTIJD op zout basis water)

Dus 2 kg zout per kuub heb ik er nu inzitten en de beestje's merk ik geen verschil aan kwa gedrag.

Gisteren nog een afstrijk gemaakt, goeie slijmlaag en geen parasieten :goed:

Gouden tip dus?....Naar mijn mening uitgaande van praktijk ervaring: JA! voor een ander kan het twijfelachtig zijn, dat mag uiteraard, je maakt de keuze uiteindelijk zelf :goed:

Was hem weer voor vandaag :lol: '

Groeten

Roel

VorigeVolgende

Terug naar De Gouden Tip