Google+

voer

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

voer

Berichtdoor rudiedokus » Di 21 Jan 2014 13:09

Hallo iedereen,
Ik zoek eingelijk naar de gouden tip over het voer.
Zoals sommigen weten ik ben natuurlijk nog masr ren groentje in de koi wereld.
Maar zoals sommigen als jullie ook denken, als ik een paar vissen heb die niet goedkoop zijn waarom zou ik dan ook bezuinigen op voer etc.
Dus mijn vraag was ik ben dus ik koop dus altijd voer wat volgens de kweker van het beste kwaliteit is maar dat kost hellaas wel 69.95 dat wordt mij nu wat te duur achteraf nu ze groter zij n geworden en steeds meer groeien.
Dus mijn vraag is, heeft iemand een alternatief voor mij wat mischien toch wat goedkoper is en dezelfde kwaliteit bied.

Voor degene die willen weten welk voer het is:
Het is voer van fd food denk ik tenminste dat is het logo en voor de rest weet ik niet wat er staat het staat in het japans of chinees denk ik.
En het soort voer is build up extra

Mvg rudie schuilenburg.

rudiedokus

Re: voer

Berichtdoor FFF » Di 21 Jan 2014 13:43

De gouden tip is dat je zelf op ontdekkingsreis moet gaan. Er zijn meer als 100 verschillende koivoeren. Allemaal goed/beter/best maar dat hangt heel erg af van je situatie en je vissen. Gewoon een seizoen beginnen met een voer waar jij een goed gevoel bij hebt en aan het einde van het seizoen ga je de balans opmaken. Vervuiling, kleur, huidkwaliteit etc spelen dan een rol, maar die hangt erg samen met je vijver en koi en iedere situatie is anders en dus ook ieders voorkeur. Wat groei betreft maakt het allemaal niet heel veel uit, omstandigheden zijn belangrijker, als je alles goed doet win je met het ene groeivoer ten opzichte van het andere misschien een paar centimeter extra.

Fd food heb ik niet getest, maar deze de build up is een extreem duur voer. Dat zou ik alleen testen als je een verwarmde opgroeivijver hebt en alle andere omstandigheden stabiel hebt en heel dure vissen hebt.

Leuke merken van goede kwaliteit zijn bijvoorbeeld probites, takazumi, house of kata. Allemaal voer van rond de 8-13 euro per kilo in groot verpakking. Daar zou ik eens mee beginnen en dan kun je aan het einde seizoen weer kijken.

Het heeft geen zin om voer te geven van 20 euro per kilo aan visjes van 100 euro. Ik ga komende zomer zelf waarschijnlijk voor probites summer of house of kata danish mix. In het voorjaar pak ik bij voorkeur hetzelfde merk omdat de koi dan minder hoeven te wennen aangezien vaak dezelfde visie, grondstoffen en productiemethode wordt gebruikt.

FFF
moderator

Berichtdoor rudiedokus » Di 21 Jan 2014 13:49

Oke bedankt voor de info.
Ik zal even op ontdekkings tour met de voer soorten en kijken dat ik de beste voer voor mij vissen kan vinden.
Ik heb ook ergens gelezen dat mensen hun eigen voer maken.
Maar ik vraag me af of dat wel gezond is voor mijn vissen, heeft iemand daar een mening over.

rudiedokus

Berichtdoor nick22 » Di 21 Jan 2014 13:52

mooi advies FFF en gelukkig geen eindeloze discussie

nick22

Berichtdoor gisella » Di 21 Jan 2014 16:35

ik heb heel duur voer gekocht en heel geprobeerd, maar het voer van coppens is ook heel goed en stukken goedkoper. en de vissen vechten erom en onze kweker in bosschenhoofd voert daar ook alle vissen mee.

gisella

Berichtdoor rudiedokus » Wo 22 Jan 2014 10:41

Ik heb onlangs met wat vrienden gesproken die ook een koi vijver hebben en die.zeiden allemaal dat ze house of kata gebruikten

rudiedokus

Berichtdoor ad je » Wo 22 Jan 2014 12:32

ga eens op nvwh nummers zoeken,van verschillende voeren,dan krijg je een pdf formaat vaak te zien
dan kom je bv ook hier uit met bv het dragon voer,
www.biologyfeed.com/Index.asp

vergeet niet er zijn 50+ namen,maar hoeveel fabrieken?
ze eten van alles,net als wij :)

ad je

Terug naar De Gouden Tip