Google+

simpel draadalg verwijderen

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

Re: simpel draadalg verwijderen

Berichtdoor rudolf » Zo 24 Okt 2010 19:02

Idd , hier alleen draadalg in mijn helofietenfilter(plantenfilter) en geen ene mm in de vijver.

rudolf

Berichtdoor BMWtje » Di 26 Okt 2010 6:36

wdecocq schreef:en dan niks.
de planten `eten` het voedsel van het draadalg en ze°o heeft draadalg minder kans...

OOOh, wat zou het leven fijn zijn als het zo simpel was!!
Maar de praktijk is helaas niet zo rooskleurig.
Ik heb een groot planten filter met veel planten, en zelfs in de vijver veel planten. Maar helaas toch veel draadalg. En ik ben zeker niet de enige met dat probleem.
Vroeger had ik er ook geen last van, maar als je ze eenmaal erin hebt, heb je ze er nog niet uit.

Hoop voor jou dat het zo goed blijft gaan!

Franco
Gebruikers-avatar

BMWtje

Berichtdoor wdecocq » Wo 27 Okt 2010 19:07

daarom vertel ik ook dat de draadalg MINDER kans heeft.
de KANS bestaat dat de draadalg blijf komen.
alles voorkomen kun je gewoon niet maar je kunt er wel alles aan doen om de KANS te verkleinen draadalg te krijgen in je vijver.
daarom is een plantenfilter maar een optie/hulpmiddel hier voor.
kalm an en rap wat......!!!
Gebruikers-avatar

wdecocq

Berichtdoor Koen » Do 04 Nov 2010 16:17

BMWtje schreef:

OOOh, wat zou het leven fijn zijn als het zo simpel was!!
Maar de praktijk is helaas niet zo rooskleurig.
Ik heb een groot planten filter met veel planten, en zelfs in de vijver veel planten. Maar helaas toch veel draadalg. En ik ben zeker niet de enige met dat probleem.
Vroeger had ik er ook geen last van, maar als je ze eenmaal erin hebt, heb je ze er nog niet uit.

Hoop voor jou dat het zo goed blijft gaan!

Franco

Eigenlijk is het wel zo rooskleurig.
Als je de juiste planten weet te kiezen en je hebt een normale bezette vijver en je voedt niet teveel dan is het een eitje.

Ohja, de beste plant voor in een koivijver is een Kaapse Lelie. Deze groeit namelijk nu nog door, en bloeit ook nog steeds.
[IMG]http://img196.imageshack.us/img196/333/mbpm.jpg[/IMG]

Koen

Berichtdoor BMWtje » Vr 05 Nov 2010 8:04

Eigenlijk is het wel zo rooskleurig.
Als je de juiste planten weet te kiezen en je hebt een normale bezette vijver en je voedt niet teveel dan is het een eitje.

Ohja, de beste plant voor in een koivijver is een Kaapse Lelie. Deze groeit namelijk nu nog door, en bloeit ook nog steeds.[/quote]

Waarschijnlijk heb jij het geluk, geen draadalg te hebben. (had ik ook 15 jaar lang)
Je denkt dan dat dat komt omdat je plantenfilter zo goed werkt, is natuurlijk ook gedeeltelijk waar.
Ik voldoe aan al de eisen die je hier boven omschrijft, maar 2 jaar geleden toch draadalg gekregen, en dan heb je het er nog niet uit!
Dus zo simpel is het niet!

Franco
Gebruikers-avatar

BMWtje

Berichtdoor marcus » Vr 05 Nov 2010 16:16

BMWtje schreef:
Waarschijnlijk heb jij het geluk, geen draadalg te hebben. (had ik ook 15 jaar lang)
Je denkt dan dat dat komt omdat je plantenfilter zo goed werkt, is natuurlijk ook gedeeltelijk waar.
Ik voldoe aan al de eisen die je hier boven omschrijft, maar 2 jaar geleden toch draadalg gekregen, en dan heb je het er nog niet uit!
Dus zo simpel is het niet!

Franco

Heb vrij snel baardalg/zweefalg in de vijver gekregen, na een klein jaartje eigenlijk en heeft volgens mij met een teveel aan licht te maken. Vooral zonlicht direkt op het wateroppervlak is volgens mij de boosdoener...
Licht en een teveel aan restvoedingsstoffen is nefast en is vragen om algen omdat zij de enige resistente wezens zijn die met weinig tevreden zijn om zich te kunnen ontwikkelen. Algen hangen in de lucht en zijn niet zichtbaar met het blote oog, ze strijken zich neder op vochtige plaatsen waar mogelijk een overvloed van voeding te vinden is, genoeg om de overleven en zich voort te planten. Zo ontstaat bvb mos in het gras op vochtige plaatsen, en is diezelfde alg die in de lucht hangt in een andere vorm.

Nu om ze blijvend weg te krijgen moet je dus 1 van de 3 dingen wegnemen, licht, voeding of warmte, sommige zweefalgen houden de gekregen warmte juist vast en dat is moeilijker te bestrijden, doch als we voor meer schaduw zorgen door bvb een pergola over de vijver te bouwen, of via grote wegneembare parasols schaduw aan het wateroppervlak te verlenen is er ook minder toegang van zonnestralen -hoe weinig ook- op het wateroppervlak.

Nu bestaan er middelen die drastisch korte metten met je zweef of draadalgen kunnen maken, -in België bijna bij elke goede koidealer verkrijgbaar- maar hier moet je zuinig mee omspringen en de max. hoeveelheid/cuub zeker nooit overschrijden! De reden hiervoor is de aanwezigheid van koper dat giftig is voor je vissen maar tevens voor de algen die op 3-4 dagen onverbiddellijk dood zijn en ong. een half jaar of één seizoen lang zorgen voor een algvrije vijver, dankzij de toegevoegde restvoeding bakkies in hetzelfde poeder. Het is duur spul, ong. €30/40.000 liter water maar je bent dan ook gerust voor een hele tijd, en zonder zorgen. De hoeveelheid koper in het poeder is zodanig minuscuul dat het niet schadelijk is voor je vissen; zelfs steuren reageren er positief op en dat zijn gewoonlijk de eersten die ergens slecht op reageren als er echt iets mis is in je vijver. De totaal dosering is trouwens niet meer als de grootte van een tennisbal! :P

Maar als je dit 'wonderpoeder' omwille van het aanwezige koper niet vertrouwd, kan je nog steeds beslissen om Eco Power in huis te halen, ong. €50 voor 10 liter poeder en je moet er heel veel van oplossen in water door te roeren in bvb een of meerdere emmers, en het verschil zit 'm in de afwezigheid van koper waardoor ook de algen NIET meteen worden aangepakt en gedood, maar de pure gevriesdroogde bakkies dat het poeder eigenlijk is, de voeding van je algen opvreten en een goede blijvende aanwinst is voor je bio-filter! De algen worden dus gedood op de lange termijn door hun voeding voor hun neus op te eten en ze te stilletjes aan te laten wegkwijnen. Dit proces duurt ongeveer 4-5 WEKEN.

Je kan ook hier je licht ff opsteken: http://www.seniorennet.be/Dossier/Tuini ... rijden.php

Groetjes, Marc. :wink:
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor BMWtje » Ma 08 Nov 2010 21:54

Hey, Marcus! Dat is weer een tijd geleden, hoe gaat ie?

Bedankt voor je verhaal! Ik heb dit jaar de zon weggehouden door middel van schaduw doeken, maar dat help niet.
Heb uiteindelijk een ecologisch verantwoord en niet schadelijk voor vis en milieu middel aangeschaft bij mijn Koi dealer.
Kom even niet op de naam van het spul, en dat hielp uiteindelijk wel. Werkt niet direct heeft even tijd nodig, maar doet zijn werk wel.

Franco
Gebruikers-avatar

BMWtje

Berichtdoor marcus » Di 09 Nov 2010 14:24

BMWtje schreef:Hey, Marcus! Dat is weer een tijd geleden, hoe gaat ie?

Franco

Idd een hele tijd geleden zeg! Hij gaat matig lekker zoals de gezondheid het toelaat, maar een ouwe rot laat zich niet zo makkelijk kisten hoor... Ups en downs zijn nog steeds de orde van de dag, onlangs andere medicatie antidepresiva verkregen en ja, het gaat de betere richting uit! :D
Niet meer zo moedeloos sloom, krijg meer energie en ga er regelmatig een dagje tegenaan... toch zijn nog steeds slechte dagen tss, maar gelukkig minder. Ach het leven gaat door en we roeien met de riemen die we hebben zeg maar...

Tot de volgende Franco,

Groetjes, Marc.
Groetjes, Marc.
Gebruikers-avatar

marcus

Berichtdoor BMWtje » Di 09 Nov 2010 16:42

Laat je niet klein krijgen Marcus en vooral bezig blijven.
En natuurlijk flink blijven posten hier, ik had jou uitgebreide en goede uitleg wel stiekem gemist hier.

Hou 't gezond!

Franco
Gebruikers-avatar

BMWtje

Berichtdoor alvin » Zo 21 Nov 2010 0:34

Ecopower werkt perfect in de vijver , na een paar dagen was alles weg,

ff een paar dagen troebel water maar daarna super helder en draadalg vrij.

Geen gekke metalen of andere chemische troep zit erin verwerkt.

het kost wat, maar altijd minder dan een paar vergiftigde vissen.
Gebruikers-avatar

alvin

VorigeVolgende

Terug naar De Gouden Tip