Google+

De gouden tip voor koihouders/waterhouders

Heb jij een gouden tip en wil je ze graag met anderen delen?

De gouden tip voor koihouders/waterhouders

Berichtdoor juul » Ma 27 Jun 2016 13:44

Zonder mensen te beledigen of voor de schenen te trappen maar het moet me even van het hart! Het valt extreem op dat er de laatste tijd veel aanmeldingen zijn met noodoproepen over enorme problemen met vijver en/of vissen.
Als tip wil ik jullie meegeven jezelf te verdiepen in de hobby van koi houden beter gezegd waterhouden, te vaak lees ik opmerkingen als water is oké bevonden etc....wees gewaarschuwd als je je met allerlei middeltjes en zonder goede diagnose laat wegsturen ben je alleen een dief van je portemonnee en doek je de hobby straks nog op omdat hij alleen maar ellende geeft.
Verdiep je a.u.b. in de hobby en laat bij problemen(al is voorkomen beter als genezen en dat bereik je met kennis) een deskundige meekijken. Gepast advies op afstand is bijna ondoenlijk voor ons forumleden maar ook voor de zogenaamde winkeliers die pretenderen dat alles OKE is aan het water. Bullshit anders kampen jullie niet met die problemen toch?

Dus begin met de basis van het koi houden en ga zo verder, alleen op deze wijze kun je afstrepen wat je mogelijk aan dient te passen of moet verbeteren. En ja dit geld juist voor de mensen die al jaren een vijver hebben en waar nu de tijdbom is afgegaan met alle ellende van dien.

Sterkte!
Gebruikers-avatar

juul

Re: De gouden tip voor koihouders/waterhouders

Berichtdoor kossykoi » Ma 27 Jun 2016 15:55

Ben het helemaal met je eens, koi houden is waterhouden.
Dus volg eens een workshop waterkwaliteit, vervolgens regelmatig water testen met een druppelsetje.

Vervolgens zal je merken dat verversen en ook de techniek en voergedrag invloed hebben op de waterkwaliteit.

Overigens vind ik dat elke koi hobbyist een microscoop moet hebben.
Dagelijks koi observeren en kijken of er afwijkend gedrag is.
Zie je dat 1 of meerdere koi ergens laat van krijgen, een afstrijkje maken.
Is het iets te zien kan je altijd in overleg een behandelplan opstellen.

Advies is verdiep je in de hobby.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Re: De gouden tip voor koihouders/waterhouders

Berichtdoor Hithouse » Ma 27 Jun 2016 21:24

Natuurlijk moet je je altijd verdiepen in deze hobby.
maar ik ben zelf geen water tester meer. ( de installatie moet gewoon altijd goed draaien )

en ik hou zelf deze twee tips aan.

Tip 1 vers water en dan bedoel ik niet 1 keer per jaar of per maand de meeste problemen zijn hier mee op te lossen.
( bij twijfel vers water. )

Tip 2 problemen moet je voor zijn erg belangrijk. een koi wil altijd eten , eet hij slecht of minder.
dan is er wat . of je water is niet goed of er zijn wat parasieten.
Installatie controleren en weer water verversen en de nog etende koi lost het zelf op.

Gr , Ronald.
Gebruikers-avatar

Hithouse

Terug naar De Gouden Tip