Google+

Nieuwe Koi gesprongen (schokkende foto's)

Praat hier over van alles, deel interesses, maak grappen en discussieer over dingen die niets te maken hebben met een van de boven of onderstaande forums.

Nieuwe Koi gesprongen (schokkende foto's)

Berichtdoor Buddy » Vr 20 Apr 2018 18:01

Tja, dat heb ik weer ..... Voorbereidingen getroffen ..... Water temperatuur oké, waterwaardes oké, nieuw net oké
Dus we kunnen de kohaku ophalen, bij aankomst afstrijk gemaakt en vond een enkele worm maar niks verontrustend.
De Koi gaat in quarantaine dus dat is makkelijk te behandelen laat haar maar eerst even wennen.

Omdat ik een voorgevoel had ging ik om het half uur mijn nieuwe aanwinst bekijken en was erg onrustig en speurde elk hoekje
van de Q-bak af ..... Ze zocht een gaatje om uit de bak te springen....

Ondertussen werd het nacht en schok wakker om 03:15 en ging toch maar even kijken bij Koi ..... En ja hoor door het net gesprongen
en lag levens loos naast de q-bak...

Snel de Koi weer in het water .... Niks meer .... Kieuwen niks, ogen dof, geen beweging :? Dus aan het reanimeren, vinger in de bek voor
Stimuleren ademen en van voor naar achter bewogen ..... Eindelijk na een half uur inmiddels rond 04:00 kwam er weer wat leven in...
De kieuwen begonnen weer te bewegen en af en toe ging de bek open en dicht ... maar meer gebeurde er niet .... Bij loslaten vd Koi zonk zij naar de bodem op haar zijde....
Opnieuw haar weer gepakt en verder met reanimatie.... Tot zij zich zelf recht kon houden ....dit was ongeveer een uur of 05:00
Ze zonk steeds naar de bodem waar ze zelf begon te ademen ....en bleef recht dus nu hopen dat ze geen beschadigingen binnen heeft opgelopen..... Nu maar hopen dat het goed komt ..... En de eerste dag is cruciaal of de Koi het gaat redden ....

De kohaku wat ik zo zag behoorlijk beschadigd aan haar zijkant links .... Maar dat is waar ik later naar ga kijken....

Dit is vorig weekend gebeurd en de Koi eet en zwemt weer rond echter het was nu tijd om te kijken wat de beschadigingen zijn.
Tijdens het zout badje 1kg per 100liter had ze geen enkele moeite met het zout. Dus heb maar wat foto's gemaakt om te kijken hoe
het herstel gaat. Heb vertrouwen in dat het goed gaat komen en verblijft op een temperatuur van 21graden.

Afbeelding

Afbeelding

Buddy

Re: Nieuwe Koi gesprongen (schokkende foto's)

Berichtdoor PeterKrimpen » Za 21 Apr 2018 20:55

Waanzinnig goed gehandeld. Hopen dat het beestje er weer helemaal bovenop komt!

PeterKrimpen

Berichtdoor Buddy » Zo 22 Apr 2018 9:42

Hoi Peter, het springen van een nieuwe Koi is mij nog nooit overkomen echter hoor je altijd van anderen de verhalen die dit trieste verhaal
hebben mee gemaakt. Vaak vertel ik dan mijn aanpak om een nieuwe Koi te plaatsen echter moet ik mijn verhaal ook maar gaan aanpassen :over

Vandaag de Koi weer een zoutbad geven en een paar foto's maken om de voortgang vast te leggen. Deze volgen nog ....
Ik heb van de week gelezen over SABBACTISUN wie kent dit ? Vind maar weinig resultaten over dit natuur product ...
Lijkt mij ideaal om toe te passen :idea:

Buddy

Berichtdoor Buddy » Zo 22 Apr 2018 21:51

Afbeelding

De wond ziet er beter uit, de koi bemoeid zich met de andere tijdens het eten
Ze probeert het eerste te zijn, dus gaat vooruit en voelt zich waarschijnlijk beter.
Vandaag een zout bad gehad 1kg in 100 liter water. De randen zijn al aan het herstellen
dat gaat best snel. Gelukkig zijn het geen diepe wonden maar schaaf wonden. Goed in de
gaten houden dat ze geen ontstekingen krijgt dan kan ze dit zelf goed oplossen.
Afbeelding

Buddy

Berichtdoor FredL » Zo 22 Apr 2018 23:50

Toch al een aardig verschil.
Succes met de "herstelwerkzaamheden".

FredL

Berichtdoor Buddy » Ma 23 Apr 2018 23:02

Vandaag ga ik langzaam de temperatuur optrekken naar 23 graden. De kohaku doet het verder prima en is erg actief. Wat mij wel is opgevallen dat zij haar linker borst vin minder gebruikt.
Op deze zijde heeft ze gelegen echter kan er niks aan ontdekken geen scham. Waarschijnlijk is deze gekneusd of spier verrekt .... Ik hou het in de gaten.
Vandaag overgestapt op Hikari grow daar ik twee zakken a15 kg nog heb liggen. Het voer heeft meer eiwitten en draagt mede dat ze daar meer energie uithaalt dan Genki4koi. Deze had ik vorig jaar gekocht om uit te proberen. Moet zeggen dat het minder belastend is voor het filter :goed:
Maar is nu op .... :?

Ik heb nog een foto van de kohaku toen ik haar ophaalde ...
Afbeelding

Buddy

Berichtdoor kossykoi » Di 24 Apr 2018 22:23

Erg zonde om te lezen dat zo'n mooie koi uit de bak gesprongen in. Goed om te lezen dat je er zoveel energie in gestoken hebt om ze te redden.
Gelukkig gaat het weer de goede kant op.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor Buddy » Wo 25 Apr 2018 13:07

Gelukkig wel kossykoi, inmiddels zit ze op 22graden en speurd de bak af naar eten. Onze dame meet 65+ cm dus die lust nog wel wat :over
Wat ik gezien heb heeft ze links op haar kop een beschadiging (hapje) waar de HI weg is. Hier zie je geen roze meer ... En verwacht dat hier
een blijvende schade zit :? Maar we wachten het af en dat kan een paar jaar duren.
Vandaag weer een zoutbad om de bacteriën druk op de wond laag te houden en de nodige parasiet niet uitnodiging om op haar te gaan
zitten nu ze iets verzwakt is. Van de beschadigingen maak ik voor mij zelf nog wat foto's om deze te vergelijken met de vorige, dit doe ik
om in te grijpen als het de verkeerde kant op gaat met de wond. Probeer deze vandaag nog te posten .

Buddy

Berichtdoor Buddy » Do 26 Apr 2018 15:53

Ben er gisteren niet aan toegekomen maar bij deze dus een filmpje van de Kohaku in haar zoutbadje

https://vimeo.com/266687914

Opzicht gaat het de goede kant uit. Ik zie drie donkere plekjes die ik in de gaten ga houden die lijken wat groter te worden.
Tevens een afstrijk gemaakt van de kohaku na het zoutbad ... het lijkt wel of er costia opzit echter geen levende .... dit gaan we
nauwlettend in de gaten houden. Worm is bij deze afstrijk niet gevonden. Costia verklaard misschien waarom ze eruit is gesprongen.
Echter voordat ik haar plaatste niet gevonden.

Costia schijnt het loodtje te leggen bij een hoge concentratie zout. Tevens een andere koi genet en afstrijk echter niks bijzonders gevonden.

Afbeelding

Buddy

Berichtdoor Buddy » Za 28 Apr 2018 15:07

Vandaag de Koi grondig bekeken tijdens haar baantjes in de Q-BAK en vandaag ga ik haar zout badje overslaan.
Haar herstel gaat prima zo, er zijn drie plekjes die nog herstellen moeten en nog "open" zijn. Op het filmpje de donker
Rode plekjes. Inmiddels gebruikt ze haar linker borst vin mondjes maat dus daar zit vordering in :goed:

Wat mij wel opviel is dat ze met haar kieuw langs de wand gaat, bij afstrijk andere Koi niks gevonden. Bij de volgorde
keer toch even bij haar kieuw kijken verder eet ze prima op een temperatuur van 22 graden.

Buddy

Volgende

Terug naar Koi forum Lounge