Google+

Vreemd gedrag

Praat hier over van alles, deel interesses, maak grappen en discussieer over dingen die niets te maken hebben met een van de boven of onderstaande forums.

Vreemd gedrag

Berichtdoor TuuT » Di 26 Jul 2016 22:16

Mijn koi's maken de laatste tijd een vreemde beweging met de mond naar mij gericht. Ik kan het het beste onschrijven als eten zonder voer.
En ik heb eigenlijk geen idee wat ze hiermee bedoelen ?

Alles is constant en in balans , ze hebben laatst zelfs gepaaid voor de eerste keer en ik mag ze inmiddels al aanraken :applaus:

Ik zal morgen weer de waterwaardes meten. Meestal 8 ph, 7 kh, 12+gh en de rest 0 , temp is nu 22 graden en zuurstof ook altijd hoog met de test.

Planten doen het ook prima en beetje draadalg. ( gerstekorrels liggen nu 1 maand voor het eerst ) Daar zou het toch niet aan kunnen liggen ?

Maar het gedrag en het communiceren is fascinerend. Misschien dat jullie me iets wijzer kunnen maken.

TuuT

Re: Vreemd gedrag

Berichtdoor Buddy » Di 26 Jul 2016 22:40

Is dit gedrag op een raam? Blazen de kois bellen en komt dit geleidelijk voor, dan is de kans dat er wat in de kieuwen zit. Het kunnen wormpjes of roeipoot kreeftjes in de kieuwen zitten die de koi graag kwijt wil. Even een afstrijkje maken net achter de kieuwen en meteen kijken of ze mooi rood zijn.

Buddy

Berichtdoor TuuT » Di 26 Jul 2016 23:00

Nee geen raam en geen bellen. Ze doen et af en toe eigenlijk tijdens eten heb ik het idee

TuuT

Berichtdoor marco67 » Wo 27 Jul 2016 8:53

is het niet gewoon van "hee baas heb honger, stort mijn bek even vol"
doen ze hier ook altijd als ik langs de vijver sta, met warm water zijn ze onverzadigbaar.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Aros » Wo 27 Jul 2016 15:43

marco67 schreef:is het niet gewoon van "hee baas heb honger, stort mijn bek even vol"
doen ze hier ook altijd als ik langs de vijver sta, met warm water zijn ze onverzadigbaar.

groeten
marco

Zo komt het ook op mij over... Daar heb ik er ook een paar van :lol:
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor TuuT » Wo 27 Jul 2016 17:12

Lol dat zou het precies kunnen zijn. Maar meer krijgen ze niet :honger

TuuT

Berichtdoor TuuT » Vr 29 Jul 2016 13:32

Ik heb zojuist wat testjes gedaan

Ph : 8 ('altijd)
Kh : 3, waar dit normaal niet 7, zoals ik eerder schreef maar rond de 5 a 6 lag. Maar ik heb deze test ook met ons kraanwater gedaan en die is gelijk.
Gh : 12+ ( altijd )
Nh3 : 0 ( altijd )
No3 : 0 ( altijd )
02 : 4 a 5 mg/l

Is een lage kh iets om zorgen over te maken ?

On topic vreemd gedrag. Een van mijn koi's slaapt altijd op zijn zij tussen de lelies.
Dat doet ze al meer als een jaar. Soms blijft ze ook lang liggen. Vandaag was weer zon dag en dan schrik je toch weer ff. Maar dan als ze ziet dat er voer is komt er leven in en nu zwemt ze weer. Volgens mij heeft deze nl een jaar terug de macht willen krijgen in de vijver en dat heeft ze verloren van mijn grootste koi. Die bepaald ook het eten en zo. Ik las hier dat het dominante wijfje de baas is toch ?
Sindsdien doet die andere koi ook zo. Ze slaapt niet meer samen enzo. Mag ook niet meteen eten van de dikke.

TuuT

Berichtdoor marco67 » Za 30 Jul 2016 1:27

vissen hebben geen rang order. alleen wie is er het hebberigst als er voer in het water ligt. een koi die op zijn kant ligt te "slapen" klinkt veel meer als een zwemblaas problem. je ziet het nog wel is in de winter gebeuren als het lang koud is en de koi uitgeput raakt maar met de huidige temperaturen mag dat niet gebeuren. hij zal waarschijnlijk ook niet zo stabiel zwemmen dus als de grote koi eet blijft het kantel visje uit de buurt, das gewoon lijfs behoud. als een 2e vis ook op zijn kant gaat maak of laat even een afstrijkje maken.
gerstekorels ken ik niet maar als het op dezelfde manier als gerstestro werkt pas dan even op de werking daarvan is gebasseerd op een rottings process waaruit dioxine vrijkomt en nog een paar andere stofjes die ik zo niet meer weet. dioxine is uiterst gifftig in lage dossis overleefd de koi wel maar je pleegt dan wel een aanslag op zijn gezondheid. het lijkt zo'n leuk natuurlijk middeltje. ik heb Jaren geleden is een vloeibare variant gehad, nu test ik dat soort dingen meestal op garnalen uit en die legde toen bijna allemaal het loodje.

als je geen parrasieten hebt en de koi heeft echt een zwemblaas probleem zou ik hem laten inslapen. een koi die zich afzonderd en op zijn zijkant gaat liggen is niet goed het levert altijd stress op waardoor hij verder verzwakt en gevoeliger is voor parasieten en die hebben dan een spring plank voor de rest van je vissen. ik weet dat dit niet leuk is en dat een heleboel mensen het met me oneens zijn maar dit is wat ik doe om de rest van mijn vissen te beschermen. ik heb best wel mijn portie vissen met zwemblaas problemen gehad van denneappeltjes tot vissen die zinken als ze niet zwemmen en ik heb de koidokter erbij gehad, zelf mee aan het dokteren geweest en het is mij maar 1 keer gelukt om een vis echt te genezen de meeste redden het niet of komt het na een paar maanden weer terug.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor juul » Zo 31 Jul 2016 0:44

Hoi

Op je vraag of een (te) lage Kh gevaarlijk kan zijn zeg ik JA!
De Kh werkt als buffer voor je Ph, indien je Kh te laag is heb je minder buffercapaciteit om schommeling in je Ph op te vangen.
Organisch materiaal wat niet uit de vijver geloosd wordt als ontlasting en blad oid gaat rotten en zorgt ervoor dat het water zuurder wordt.
Kh zorgt ervoor dat je Ph nog een soort van gecompenseerd wordt maar bij een te laag Kh is die buffer er niet en ligt een gevreesde Ph crash op de loer. Dit betekend dat je van de een op andere dag je gehele collectie dood aan kan treffen.
Meet je Ph is op verschillende momenten van de dag zo weet je meer over hoe stabiel deze is.....Meerdere factoren als bv CO2 spelen hierbij een rol.

Als je je Kh wilt verhogen kun je jezelf afvragen of je voldoende ververst, in principe moet je dit op peil kunnen houden met regelmatige waterwissels. Indien toch nog te laag kun je werken met Natriumbicarbonaat om je Kh te verhogen.
In Japan werken kwekers regelmatig met lagere Kh waarden ivm groei en ontwikkeling van Beni maar daar liggen niet voor niets pallets vol oesterschelpen bij de vijvers om dit bij te kunnen sturen.

Succes en groet,

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor TuuT » Zo 31 Jul 2016 9:23

Dank je voor de input Marco en Juul.

De gerstestro ( geen korrels ) gaat deruit en ik snap wat je bedoeld met het zwemblaas probleem. Vis zwemt verder prima. En euthanasie is me te heftig alhoewel ik je verhaal geloof en begrijp. Das ff een beslissing om je 2 dikste vis te laten inslapen of iets dergelijks :?

On topic kh , verversen is geen optie. Kraanwater heeft dezelfde kh.
Maar ik ga het stro eruit halen en wat bio rommel opruimen.
Ik kan ook wat kh+ erin doen. Maar ik wilde dit jaar voor het eerst geen middeltjes erin doen.

TuuT

Terug naar Koi forum Lounge