Google+

Watertemperatuur digitaal meten en uitlezen

Praat hier over van alles, deel interesses, maak grappen en discussieer over dingen die niets te maken hebben met een van de boven of onderstaande forums.

Watertemperatuur digitaal meten en uitlezen

Berichtdoor sdona2012 » Vr 27 Nov 2015 17:19

U kent ze wel, de digitale water temperatuur sensoren voor in de vijver. Ik heb zelf opgemerkt dat deze niet altijd goed functioneren. Batterijen leeg, bereik is uitermate slecht en het ziet er meestal niet uit zo'n drijvende sensor. Tevens is de frequentieband erg gevoelig.

Ik heb nu zelf een applicatie ontwikkeld voor de Raspberry PI 2. Een kleine computer op creditcard formaat waarop een webserver draait, die watertemperatuurwaardes digitaal in een database kan opslaan. Zo is het o.a. mogelijk om de huidige watertemperatuur op te vragen en uit te lezen in grafieken. Deze computer is draadloos en beveiligd via WIFI bereikbaar. Alleen de sensor is bekabeld aangesloten en de powersupply via USB/stopcontact. :goed:

Afbeelding

Afbeelding

sdona2012

Re: Watertemperatuur digitaal meten en uitlezen

Berichtdoor FredL » Za 28 Nov 2015 14:07

Hoeveel sensoren kan je er op aansluiten?

FredL

Berichtdoor Buddy » Vr 04 Dec 2015 23:54

Jammer iets plaatsen op het forum en ondertussen niet meer reageren. Mijn eerste reactie was toen ik dit zag of is dit geen reclame is ?

Buddy

Berichtdoor sdona2012 » Zo 13 Dec 2015 18:14

Buddy schreef:Jammer iets plaatsen op het forum en ondertussen niet meer reageren. Mijn eerste reactie was toen ik dit zag of is dit geen reclame is ?

Hoi Buddy,

Excuses voor de late reactie. Wegens vakantie niet meer kunnen reageren. Mijn insteek is absoluut niet om reclame te maken. Maar mijn project te delen.
Sensoren kun je oneindig op aansluiten. Betreft type DS18B20. Je kunt de sensoren parallel doorlussen op slechts een GPIO poort. Elk heeft een uniek serienummer en is uit te lezen via script.

sdona2012

Berichtdoor Golden Star » Ma 14 Dec 2015 10:36

Ik neem aan dat je wel voor de waterdichte variant bent gegaan van je probe?
Wellicht handig om hier een op het forum een Pi sectie te starten, ik spoel met behulp van mijn Pi/Zwave

Wil je de code delen?
Wat zit je haar leuk!

Golden Star

Berichtdoor sdona2012 » Di 15 Dec 2015 13:24

Klopt helemaal. De DS18B20 is in waterdichte probe verkrijgbaar. Ik heb er een van 5 meter gekocht. Code kan gedeeld worden op aanvraag via PB.

sdona2012

Berichtdoor Golden Star » Do 17 Dec 2015 11:58

PM verzonden :)
Wat zit je haar leuk!

Golden Star

Berichtdoor Wirehead » Ma 25 Jan 2016 16:14

Je kan hetzelfde doen met een zogenaamd ESP8266 ontwikkelbord. Bijkomend voordeel: deze kan draadloos de gegevens doorsturen. Ik verwerk deze met Domoticz (een open-source domoticaprogramma). Je kan naderhand dan allerlei acties aan koppelen. Bvb bij temperatuur X; zet verwarming / zuurstofpomp aan,... Volgende stap is Ph meten :)

Wirehead

Berichtdoor Megalodon » Ma 25 Jan 2016 19:43

Heb zekers interesse , maar de sensoren zelf maken het duur. Hou ons op de hoogte

Megalodon

Berichtdoor Wirehead » Di 26 Jan 2016 8:00

Die sensoren vallen mee hoor. Op aliexpress.com kan je een waterproof DS18b20 sensor; met 5 meter kabel bestellen voor 3,83 EUR.
Het draadloze NodeMCU bordje: 3 EUR.

De software die de sensoren kan uitlezen en die een handige interface heeft: ESPeasy. Kostprijs: gratis.

:wink:

Oh ja: handige info ivm die sensor: ±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C

Wirehead

Volgende

Terug naar Koi forum Lounge