Google+

Opgroeibak verwarmen met warmtepomp

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

Opgroeibak verwarmen met warmtepomp

Berichtdoor kossykoi » Ma 17 Apr 2017 19:41

Wegens verhuizing moet er straks een nieuwe opgroeibak komen in de schuur.

Zit er aan te denken om de dompel verwarmingselement​ aan de wilgen te hangen.
Daarvoor in de plaats een warmtepomp plaatsen welke normaal voor zwembaden gebruikt worden. Deze zijn voorzichtig gezegd waarschijnlijk 3 of 4x zuiniger dan een normale dompel verwarmingselement. Zou 1KW te kosten op 1M3 graad te verwarmen.
Het water word hier echt doorheen gepompt met een extra pomp. Dus waarschijnlijk schakeld de verwarming en pomp tegelijkertijd uit wanneer het water op temperatuur is.

Zijn er hier die er ook één hebben staan?
En hoe bevalt dit?

IMG_20170417_194354.png
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Re: Opgroeibak verwarmen met warmtepomp

Berichtdoor marco67 » Ma 17 Apr 2017 20:17

direct vijverwater er door pompen vind ik niet zo'n strak plan, chloor water prima maar ik ben bang dat water met bacteriën erin de boel verstoppen. Ik heb ook wel naar die dingen gekeken voor de vijver maar die hadden altijd een gesloten circuit. Ik weet niet hoever je schuur van het huis staat maar kan je niet beter een paar goed geïsoleerde cv leidingen in de grond leggen?

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Ma 17 Apr 2017 20:51

Daar was ik ook bang voor, toch zijn er schijnbaar verschillende mensen die het doen (FFF ook meen ik).
Een gesloten warmtepomp systeem met wisselaar in het filter zou het beste zijn maar die zijn een stukje duurder of niet?

CV is niet echt een optie, schuur ligt ruim 20 meter verder. Denk ook dat het goedkoper is dan verwarmen op gas, ivm cop waarde. Verwacht ook dat gas duurder gaat worden in de toekomst en heb straks een leuk setje zonnepanelen :wink:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor marco67 » Ma 17 Apr 2017 23:08

Oooh als je toch zonnepanelen krijgt dan zou ik de bak gewoon heel goed isoleren en gewoon je oude dompelspiraaltje gebruiken desnoods koopje een extra paneeltje ben je volgens mij goedkoper uit.

groeten
marcp

marco67

Berichtdoor Fr3ddy » Di 18 Apr 2017 14:03

Ik gebruik een duratech eco +4 op mijn vijver vanaf mei tot eind september om de temperatuur een beetje op te krikken. Staat op een aparte pomp na de trommel in lijn met ook de UV lamp.

De thermostaat in de warmtepomp meet continue de watertemperatuur dus de pomp moet blijven lopen en water erdoor blijven stromen.

De warmtepomp verstopt echt niet zomaar.. dat zou betekenen dat je normale leidingwerk ook zou verstoppen...

Fr3ddy

Berichtdoor kossykoi » Di 18 Apr 2017 17:26

Kan je ook wat zeggen over de kosten voor verwarmen, valt het mee of tegen?
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor FFF » Di 18 Apr 2017 18:35

Hoe groot is de bak die je wil verwarmen?
En hoe goed is deze geïsoleerd?

Een warmtepomp is inderdaad 4-5x zuiniger in optimale omstandigheden. Maar bijvoorbeeld in de winter heb je minder rendement. Hij is ideaal een vijver in de zomer bij te verwarmen maar voor een bescheiden qbak zou ik voor een normale Heater gaan.

FFF
moderator

Berichtdoor kossykoi » Di 18 Apr 2017 19:24

Klinkt goed in elk geval. Ja moet even gaan puzzelen hoe groot die bak word waarschijnlijk 2 kuub a 2.5 kuub ofzo.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor marco67 » Di 18 Apr 2017 19:48

Ik trek met 3kw een 10m3 polyesterbak 3graden boven omgevings temperatuur. bak staat binnen en is niet geisoleerd (de q-bak op de foto die ik jouw had gestuurd)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Di 18 Apr 2017 22:36

@Marco67 kan de foto niet herinneren eerlijk gezegd.
Een 3kw heater, krijg er zowat spontaan de hik van :shock: :wink:

Vind het zelf altijd een soort om met een iets grotere duurdere oplossing toch veel zuiniger in verbruik te gaan :goed:

Moet eens even rekenen wat de terug verdien tijd is. Anders kan ik beter een element gebruiken....
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Volgende

Terug naar Techniek