Google+

lekkage in aanvoer buis van de bodemdrain

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

lekkage in aanvoer buis van de bodemdrain

Berichtdoor johnM » Ma 26 Dec 2016 14:54

Hallo forum leden

Ik ben er na een paar weken zoeken achter gekomen dat ik een lekkage heb in de aanvoerbuis van de bodem drain ,
Hoogst waarschijnlijk zal het wel in de verlijmde bocht zitten waar de buis naar boven gaat .
Nu moet dat dus gerepareerd worden maar ik heb er weinig zin in om de hele vijver leeg te laten lopen (9 kuub) dus zocht ik naar middellen om dat te doen zonder leeglopen .
Op internet heb ik een idee gevonden maar ik weet niet of die er zijn voor 70mm buizen en wel een BALLONAFSLUITER.
Heeft hier iemand al eens gebruik van gemaakt of tips waar ik die dingen kan huren of goedkoop kopen .

Gr John
Bijlagen
Ballonafsluiter brv-ku.jpg
Ballonafsluiter brv-ku.jpg (7.87 KiB) 1548 keer bekeken

johnM

Re: lekkage in aanvoer buis van de bodemdrain

Berichtdoor marco67 » Ma 26 Dec 2016 16:41

Ik heb ze wel is gebruikt om mijn zeef af te sluiten voor wat reparatie werk maar was geen succes. De buis was te oud en te hard/bros dus toen ik hem opblies brak gelijk de buis.
Als de kapotte bocht onder de grond zit kan je ook gewoon een zo'n klein mogelijk gat graven de kapotte buis wegzagen en het gat vol laten lopen en vervolgens er een nieuwe bocht opzetten met schuifmof. En ander je bodemdrain volstoppen met handdoeken werkt ook prima je moet er alleen voor zorgen dat ze niet de buis in kunnen schieten ( je kan altijd een touwtje aan de punt van de handdoek knopen)
Als het trouwens een scheur in de pijp zelf is kan je er ook een buisje overheen zetten, neem de maat van de buis zaag die in de lengte open zodat je in de lengte ongeveer een gleuf van een cm hebt insmeren met kit en over de kapotte buis zetten.
Als je toch wil lijmen lees dan even de droogtijd van de lijm ik meen dat het rond de 5 graden 6 uur duurd voor dat de lijm droog is

Succes
Marco

marco67

Berichtdoor marcelcelke » Di 27 Dec 2016 21:18

Hoi.

"in de verlijmde buis waar deze naar boven gaat".....goed kans dat dat heel diep zit,,,

aangezien de ballon er dan vanuit de drain in moet,,,wordt het een frisse duik....je zal dan ook nog de slang moeten verlengen om hem buiten de vijver op te kunnen blazen....

denk dat lleghalen toch een betere optie wordt....als het wat warmer weer is...de vissen nu storen is geen goed plan.

Is de vijver gemetseld,sandwichpanelen of gegraven zonder verstevigde wanden ?
Is de buis van drain enigszins toegankelijk ?
heb je evt een foto van de situatie ?

Gr.marcel

marcelcelke

Berichtdoor johnM » Wo 28 Dec 2016 2:29

Hoi Marcel

Het zal geen probleem zijn om bij de bocht te komen van de buis die zit maar op 60 cm diepte en ik kan hem makkelijk vrij graven daar heb ik de ruimte wel voor .en ook de stevigheid vanwege de sandwich panelen.
Vandaar dat ik dus een opblaasbal zoek .
Bij mijn dichtsbijzijnde koidealer Floors koishop zullen ze er vast wel 1 hebben maar die zijn gesloten tot eind januari.
En de vijver loopt best snel leeg ,ongeveer 5 cm per dag en soms zelfs meer ,dus om tot eind januari om de 2 dagen de slang erin te hangen zie ik niet zo zitten .

Gr John
Bijlagen
drain.jpg

johnM

Berichtdoor WvD » Wo 28 Dec 2016 17:36

Afgelopen jaar moest ik ook mijn bodemdrain afsluiten ivm een ander filter.
Om deze af te sluiten gebruikte ik een tapse emmer die in de drain paste.
Andere oplossing is een (voet)bal die net niet in de drain past.
Zodra de druk in de leiding weg valt zullen deze zich zetten en alles afsluiten.
Zou je een bal gebruiken, zal je deze wel met water moeten vullen ivm het drijvend vermogen van de bal
Succes

WvD

Berichtdoor johnM » Wo 28 Dec 2016 20:54

is zeker een oplossing WvD maar is een beetje koud om nu het water in te gaan dus wil het vanaf de buitenkant doen via de buis die uit de grond komt .dus nog steeds op zoek naar een opblaasbare rioolafsluiter

gr john

johnM

Berichtdoor WvD » Do 29 Dec 2016 0:24

als je met een emmer werkt is de vijver ingaan geen noodzaak.

met een bezem steel kan je de deksel oplichten en de emmer kan je ook met stok jaar de drain sturen.
let wel de deksel kan je dan wel pas terug plaatsen door de vijver in te gaan.

maar ook zijn de meest drains zo gemaakt dat er een normale pvc buis in past van 200 of 250 mm

WvD

Terug naar Techniek