Google+

Noodstroomvoorziening

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

Noodstroomvoorziening

Berichtdoor Wolfje » Vr 08 Apr 2016 15:06

Hoi,
Ik heb een meterkast gemaakt waarop alle pompen, lampen en verwarming draaien. Omdat het bij mij technisch niet mogelijk was om daar meerder groepen voor te gebruiken heb ik alles op één groep staan.
Ik weet dat dit niet goed is vandaar mijn vraag of iemand mij een tip kan geven hoe ik het gevaar van uitval goed kan oplossen. Ik zoek eigenlijk naar iets dat automatisch in werking gaat bij uitval van die groep. Iets wat ook in werking gaat als ik niet thuis ben.
Heeft iemand een oplossing?
:over :over :over :over
Gebruikers-avatar

Wolfje

Re: Noodstroomvoorziening

Berichtdoor Wolfje » Ma 11 Apr 2016 10:10

Heeft niemand hier thuis een voorziening voor?
Gebruikers-avatar

Wolfje

Berichtdoor kossykoi » Ma 11 Apr 2016 21:05

Denk dat een aantal onder ons een aggregaat heeft staan.
Maar om een automatisch startende te hebben dat wordt een dure oplossing.

Je kan wel een sms module aanschaffen zodat je een sms krijgt bij spanningsuitval.

Hoop uiteraard dat er iemand is die je kan helpen :wink:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor marco67 » Ma 11 Apr 2016 21:26

Ik misbruik een automatische bijvul klep/kraan uit een spoelbak van een wc in de qbak. Als de stroom uitvalt zakt het water in het filter en dan gaat de kraan open.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Wolfje » Di 12 Apr 2016 12:02

Bedankt voor jullie reacties.

Marco 67: Ik heb geen waterverlies bij stroomuitval. Het systeem wat jij hebt is uiteraard wel goed als je waterverlies hebt om wat voor reden dan ook.

Ik zoek een systeem dat de stroomvoorziening automatisch overneemt bij stroomuitval van de groep waarop mijn systeem draait. Automatisch omdat je zult zien dat je juist niet thuis bent als de stroom uit valt.

kossykoi: Dat sms systeem is natuurlijk interessant omdat je dan een melding krijgt dat er stroomuitval is. Hoe werkt dit systeem?
Gebruikers-avatar

Wolfje

Berichtdoor Fr3ddy » Di 12 Apr 2016 12:24

Google eens op stroomuitvalmeter

Hier kunnen gewoon prepaid kaartjes in.

Fr3ddy

Berichtdoor marco67 » Di 12 Apr 2016 18:11

Ik heb een overloop in de qbak zitten en het filter is pompgevoed dus als de pomp stopt zakt het water in het filter 2 a 3 cm en dat is genoeg om de kraan te openen op deze manier kan ik geen ammonia piek krijgen als de pomp niet draaid.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Di 12 Apr 2016 23:00

Je kan even googlen op gsm module stroomuitvalmelder.

Wat Marco doet is wel slim, waterverversen om NH3 piek te voorkomen.

Heb even gekeken op google voor automatisch starten noodaggregaat.
Dan kom ik uit bij volgende site, denk dat je zoiets bedoel.

http://www.transfer-switch.nl
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor marco67 » Wo 13 Apr 2016 1:23

je zou ook het volgende kunnen doen:
er zijn omschakelautomaten die zou je in de meterkast kunnen zetten tussen 2 groepen (wel een groep op een andere aardlek schakelaar)
valt de ene groep uit schakeld hij automatisch over naar de andere.
wat je daarnaast (of alleen) ook zou moeten doen is je groepen verder onderverdelen. dus je gaat met 1 groep naar de vijver en voor je schakelkast maak je een nieuwe groepen kast. nu moet je alleen nog zorgen dat als je pomp uitvalt er bv een lucht pomp gaat lopen zodat je de vijver wel belucht. je kan daar hele hele hightec dingen voor verzinnen met bv plc's maar wat je ook kan doen is een nivo schakelaar plaatsen (Conrad ongeveer 40 euro)
als je die in je meer kamer filter hangt dan kan je hem laten schakelen als je water nivo daalt. je kan de meeste van die schakelaar laten schakelen als ze contact maken of juist niet (zijn 2 stalen pinnetjes) ik gebruik zo'n ding om een dompelpomp tes chakelen in mijn filterput heb nogal is last van condens water in de put en als er een laagje water staan van 2 cm gaat er een pompje 10 minuten lopen. als je er een 2e pomp op zou aansluiten zal het ook werken alleen dan moet je wel een nivo schakelaar kopen die je een x tijd kan laten draaien. dus stel je meer kamerfilter is pomp gevoed als de pomp uitvalt zakt het water in je meerkamerfilter 1 a 2 cm dan maakt de nivo sckakelaar geen contact meer en gaat pomp2 lopen je water in je meerkamerfilter stijgt weer en de nivoschakelaar maakt weer contact maar als je een tijdsturing er bij op hebt kan je hem op 30min zetten (dat is volgens mij bij mij de max) na 30 min schakelt pomp 2 uit water zakt weer en het verhaal begint weer van voor af aan.
waar je wel even op moet passen is dat je filter de flow van beide pompen aankan want in het geval van een algehele stroom dan gaan beide pompen aan op het moment dat er weer stroom is.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Fr3ddy » Wo 13 Apr 2016 9:59

Hier ververs ik ook standaard automatisch 3x per dag via zo'n beregeningscomputer (die werkt op een batterij)...

Als ik op vakantie ben ververs ik standaard 400L per dag en voer ik niet.. dat zou indien de pomp uitvalt voldoende moeten zijn om de waterwaarde op orde te houden.

Fr3ddy

Volgende

Terug naar Techniek