Google+

uv-c licht beschadigt ultra sieve ?

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

uv-c licht beschadigt ultra sieve ?

Berichtdoor kasperveldhuizen » Za 06 Feb 2016 20:35

kan de uv-c licht van den dompel uv-c de Polypropyleen aantasten van de ultra sieve ?
of heeft er iemand ervaring mee
en er zijn tocht 2 type's van de dompel uv-c licht ? wat is het verschil tussen de 2 uv-c
amalgaam heb je en gewoon t5 ??
mvg kasper

kasperveldhuizen

Re: uv-c licht beschadigt ultra sieve ?

Berichtdoor marco67 » Zo 07 Feb 2016 0:16

kasperveldhuizen schreef:kan de uv-c licht van den dompel uv-c de Polypropyleen aantasten van de ultra sieve ?
of heeft er iemand ervaring mee
en er zijn tocht 2 type's van de dompel uv-c licht ? wat is het verschil tussen de 2 uv-c
amalgaam heb je en gewoon t5 ??
mvg kasper

Ja uv tast pp aan alleen de zwarte variant is uv bestendig, helaas zijn de sieve's meestal van de lichtere soort, je kan het probleem gedeeltelijk oplossen door er een "offer" plaatje tussen de wand van de sieve en de uv lamp te plaatsen

Het verschil in beide lampen is het soort gas amalgaam heeft meer brand uren, is 2x zo sterk, en het grootste voordeel is dat een amalgaam lamp veel minder last heeft van aan en uit zetten van de lamp.
Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Johan relou » Zo 07 Feb 2016 1:06

Hier hangt er een 40 watt amalgaam in de sieve al enkele jaren zonder problemen. Ook is er niets aan de sieve te zien.

Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor jantje84 » Zo 07 Feb 2016 11:07

Hier hangt al 4 jaar een dompel almalgaan in een ultrasieve 3 gebeurd niks mee !

jantje84

Berichtdoor kasperveldhuizen » Zo 07 Feb 2016 18:35

oke bedankt voor jullie reactie's !
ben weer een stuk wijzer geworden :D

kasperveldhuizen

Berichtdoor Rob83 » Wo 17 Feb 2016 20:50

Ik heb wel eens (op dit forum of een ander forum) een soortgelijk topic voorbij zien komen, waarbij iemand aangaf een lichte ruwe plek te zien waar zijn dompel-UV hing. Maar verdere reacties waren niet echt schokkend, conclusie was daar ook dat het geen enkel probleem was om je UV in de sieve te gooien.

Ikzelf heb hem ook in de sieve hangen, heb een almagaam-UV. Almagaam is idd veel sterker per watt dan een normale UV, en een normale UV gaat in intensiteit achteruit na een x aantal branduren, en een almagaam doet dat veel minder snel.

Bij mij heb ik van een dunne plaat RVS een soort doosje gevouwen dat precies even groot is als de inlaatkamer van de sieve (met een gat op de plaats van de inkomende buis), en daar heb ik de UV met een buisklem aan bevestigd. Ik schuif dat doosje gewoon van boven in de inlaatkamer van de sieve, en de UV zit op zijn plaats, de sieve vangt zelf geen UV mocht dat toch schadelijk zijn, en ik heb extra reflectie als van een spiegel. Ik weet niet of dat laatste veel uitmaakt, maar ik had de plaat RVS toch liggen en moest de UV ergens aan vastmaken en wilde niet in de sieve boren/schroeven.
Vis moet zwemmen

Rob83

Terug naar Techniek