Google+

wat nodig aan PVC

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

wat nodig aan PVC

Berichtdoor piefje » Zo 10 Jan 2016 11:59

Beste,

Ik heb een trommelfilter gekocht en wil deze nu aansluiten op de vijver. Voordat ik een hele dag heen en weer rij naar de PVC winkel zou ik graag weten wat ik ongeveer allemaal nodig heb.

Het trommelfilter is een AEM dus ik moet op de uitlaat een 30 mm aansluiting maken op de 110mm. (aansluiting hogedruk pomp) Vraag is nu hoe sluit ik op een 110mm een 30 mm aan?

Achter de afvoer staat een aquamax 20 pomp, deze heeft een aansluiting van 2" , ook hier de vraag hoe kom ik van 110MM naar 2"?

Graag advies.

Jef

piefje

Re: wat nodig aan PVC

Berichtdoor kossykoi » Zo 10 Jan 2016 12:27

Allereerst welkom op het forum, misschien dat je even kan omschrijven hoe je vijver en filterput eruit ziet. Nog liever zien we foto's :foto:
Je hebt al wel een trommel gekocht maar verder weet je nog niet veel begrijp ik, misschien kan je op diverse fora plaatjes kijken, dan kan je al grofweg zien hoe een ander het doet.

Een trommelfilter aansluiten moet je wel even doordat doen, anders werkt het van geen meter.
Met name teweinig aanvoer is een probleem.

Hoeveel flow wil hebben over je vijver, hiervoor moet je voldoende aanvoer hebben.
Meerder aanvoeren, en grote diameters.
Anders spoelt de trommel veel te veel, of blijft zelfs spoelen.
Hoe ga je de vijver op niveau houden, je verbruikt water om te spoelen.
Trommel echt zo laag mogelijk plaatsen, het water moet mt stilstaande pomp net wel/niet de vuilgoot inlopen, anders veel te veel spoelacties.

Welk biologisch filter ga je gebruiken, en met hoeveel en welke diamters aansluiten.

De spoelpomp kan je beste een doorvoer maken het schone gedeelte van de trommel.

Aansluiten doe je met flexibele aansluitingen en verlopen, van rubber.

Succes met het voorbereiden.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor FFF » Zo 10 Jan 2016 12:31

Zonder de situatie te zien is het lastig zo een advies te geven.
Maar wat sowieso handig is, is het werken met flexibele rubber koppelingen:
Afbeelding
Deze heb je ook als verloop.
Dit werkt makkelijk en snel en je kan de trommel weer gemakkelijk vervangen/verkopen/verplaatsen.

PVC heb je in allerlei soorten, maten en kwaliteiten. Sowieso een aanrader om voldoende koppelingen en/of kranen te gebruiken zodat je gemakkelijk (onder)delen kunt vervangen.
En zo lang mogelijk met grote diameter werken om maximaal rendement te hebben.

[edit] mijn post was net iets te laat.
Maar een extra tip, een mooi filter moet ook goed worden aangesloten zoals hierboven al is gezegd.
Best zou je bij AEM of de verkopende tussenpersoon advies inwinnen.
Voor de trommel is de hoogte met name heel belangrijk en voldoende aanvoer omdat anders je waterniveau veel lager staat dan vijverniveau.

FFF
moderator

Berichtdoor kossykoi » Zo 10 Jan 2016 15:38

Klopt helemaal Ronald,

Heb zelf mijn trommel met iets te hoog staan, en aangezien ik mijn trommel later ingebouwd heb ook een zijdrain moeten maken of genoeg aanvoer te hebben.

In de zomer met veel voeren moet de trommel elke 10 minuten spoelen met een flow van 12 kuub. Dit vindt ik eigenlijk iets te veel van het goede maar het is niet anders.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor piefje » Ma 11 Jan 2016 20:49

Wat ik bedoel...

Voordat ik hier met een voorraad pvc zit dit net niet past.

Als ok bij pvc shop kijk kom ik honderden verloopstukken tegen.

Het filter heeft een uitgang van 100 MM, hierop moet ik een stuk zetten wat naar 32 MM gaat, hoe heet zoiets of is dit standaard niet te krijgen en moet ik eerst naar 55 MM of vervolgens naar 32 MM te gaan?

Zo ook voor mijn auqa max, deze heeft een schroef aansluiting van 2", wat is de meest simpele manier om van 100MM naar 2" te gaan?

Het afstellen etc. is het probleem niet het zijn de verloop stukken die ik moet hebben.

piefje

Berichtdoor piefje » Ma 11 Jan 2016 21:22

PVC DUBBELE VERLOOPRING 110 x 50/50mm

Deze gaat in het trommelflter

PVC VERLOOPRING 50 x 32mm

Deze gaat in de verloop A, is aansluiting naar drukpomp

VDL PVC 2/3 KOPPELING 50mm x 2" PN16

Deze gaat naar de pomp afvoer

Afijn ik ben eruit.

piefje