Google+

Pomp / UV op Q-bak

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

Pomp / UV op Q-bak

Berichtdoor Buddy » Zo 13 Dec 2015 13:47

Mijn Q-bak van 3 kub draait nu op een simpele pomp van 2000 liter per uur. Dit is een simpele zwembad pomp die
behalve nu te weinig flow geeft niet energie zuinig is. Het systeem werkt perfect, echter welke pomp passen jullie toe en waarom ? Tevens zie ik UV-lampen bij systemen binnen bij nauwelijks daglicht inval, waarom ?

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Peter

Buddy

Re: Pomp / UV op Q-bak

Berichtdoor FFF » Zo 13 Dec 2015 14:47

Wat voor filter gebruik je?
En wat mag het kosten?

UV vind ik zelf ook onzin, op een qbak zorg je voor buitengewoon goede waterwaardes dus daardoor kan de alg al nauwelijks groeien en vaak minder licht.
Los daarvan zou ik graag wat alg in de qbak hebben voor de goede ontwikkeling en verminderde stress bij de koi.

FFF
moderator

Berichtdoor marco67 » Zo 13 Dec 2015 17:16

Ik gebruik het liefst regelbare pompen op mijn qbak, omdat als ik de qbak half vol heb niet zoveel water wil rondpompen de stroming wordt dan bij mij te groot zeker als ik nu vissen naar binnen wil halen.
Normaal heb ik er geen vis in zitten (wel water) als ik een paar vissen naar binnen wil halen dan spoel ik wat in de binnen bak zit naar de vijver en vul ik hem weer voor de helft met vijver water. Op die manier heb je dezelfde water waardes als buiten en kan ik de vis er zo inzetten.
En in de loop van de dagen erna vul ik hem langzaam bij met kraan water.
Ik heb ook een uv in de qbak liggen maar dat heeft meer met mijn voorfilter te maken. Ik heb zo'n papier band filter en die is erg allergies voor alg dan begint de band een beetje te snel door te lopen dus ik heb de eerste 2 weken de uv aan en daarna gaat hij uit.

Ohja merk pomp aquaking red label 20000 deze gaat redelijk goed maar de kleinere pompen van hun zijn bagger ik heb er een aantal gehad maar zijn niet te vertrouwen , problemen zijn onder andere toeren regeling gaat vanzelf omhoog en de pomp stopt spontaan ,totaal niet wenselijk voor een qbak.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor juul » Zo 13 Dec 2015 17:32

Hier op de Qbak/opgroeibak van 4m3 inhoud een superfish pond eco 8000liter (80 watt ).
Nooit een uvc gehad op deze bak en water is altijd dik in orde.
Pomp gaat vanuit vortex over een zelfbouw trickle met glafoam en bacteria home. Die 80 watt is dus alles waar deze bak op draait en dat is voor mij persoonlijk prima, ik weet dat het met andere vormen van filteren /airlift etc goedkoper zou kunnen maar vind 80 watt op 4m3 prima.
Behalve als ik koi aanschaf dan draait er een 2 m3 pompje mee over een 3 kw heater. Maar dat is enkele weekjes per jaar :mrgreen:
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Buddy » Zo 13 Dec 2015 22:42

Mijn filter is een SB/BB met een inhoud van 500 liter ( 100liter kaldness). Het filter is gravity opgesteld, reden is om evt. voor een airlift te kiezen. Nu is deze aangesloten op een pomp onder het water niveau zodat de pomp niet maximaal hoeft aan te zuigen. Nadeel is dat het filter bij lekkage voor de helft kan leeglopen.

Aangeboden wordt 2x110mm en uitgang 50mm ( onder water niveau) Nu pomp ik 2000l terug de Q-bak weer in, echter met een zwembad pomp met relatief veel verbruik. Ik heb bijna geen opvoerhoogte.
Ik heb naar pompen gekeken als red devil pomp met besturing echter werd mij dat toch overdreven voor een q-bak. Zie ook die simpele regelingen als tussen stekker echter heb ik daar geen ervaring mee werkt dit naar behoren ?

UVA vind ik ook overdreven, toch zie je het bij regelmaat voorbij komen. Misschien om de bacterie druk te verlagen?

De 8000 l/uur geeft dit niet te veel stroming in 4m3 ? Dat gaat denk ik niet hier met de kleine koitjes dat is te veel van het goede. Ik zelf zit te denken aan een 3 of 4m3 pomp die in 1 uur alles 1 keer rond gepompt heeft.

Bijvoorbeeld een Oase Neptun Eco 3000 slechts 40 watt verbruik. Iemand ervaring met deze pomp en zijn hier regelingen voor ? ( heb zelf niks kunnen vinden ). Zijn er betaalbare en betrouwbare pompen met een fatsoenlijke flow regeling?

Peter

Buddy

Berichtdoor juul » Ma 14 Dec 2015 9:37

Door leidingwerk en opvoerhoogte houl ik van die 8000l 5,500 over. Stroming is prima maar zeker niet overdreven. Ik praat hier ook over valwater uit een 110mm uitloop van de trickle en geen stuwing dmv pomp achter doorvoer.
3m3 eens in het uur rondpompen met een 3000l pomp lijkt me lastig omdat je bijna altijd met capaciteitsverlies te maken hebt.
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 14 Dec 2015 12:21

Ik heb hier een airliftje draaien op een klein 1000L bakje

Fr3ddy

Terug naar Techniek