Google+

vijver verwarmen

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

vijver verwarmen

Berichtdoor Patrick koi » Wo 21 Okt 2015 23:53

hoi ik heb een vraag ik wil deze winter mijn vijver verwarmen wat is de beste temperatuur om mijn vijver te verwarmen

Patrick koi

Re: vijver verwarmen

Berichtdoor Audia4sline » Do 22 Okt 2015 1:17

Ga ervan uit dat je de vijver ga afdekken, anders stook je voor de hele buurt
10 c is voldoende en meer ga je ook niet bereiken denk ik, hoop dat je wel verdiept hebt in de kosten qua aantal watt je gaat gebruiken ( meestal 400 watt :shock: ) dat kost je komende 6 mnd 600€

Sus 6 Gr Luc

Audia4sline

Berichtdoor Patrick koi » Do 22 Okt 2015 9:34

ja mijn vijver wordt overkapt ik gebruik 300 w
ligt er ook aan als we een strenge winter krijgen
dan hoop ik dat ik de 10'gr ga halen is voormij ook de eerste keer
dat ik het ga verwarmen ik zit nu nog op 14 gr dus als het 10 gr is ga ik he t op 10'gr houden .
de kosten daar was ik al op de hoogte van maar zo veel dat het zou kosten vind ik wel heel veel maar ik doe het voormij koi
bedankt voor je reactie

Patrick koi

Berichtdoor Ripley » Do 22 Okt 2015 10:01

Waarom 10 graden? Je leest veel dat je het gebied van 10-15 graden zo veel mogelijk moet zien te vermijden, omdat de bacterien dan actiever zijn dan het immunsysteem van de koi. En onder de 4 graden nemen de overlevingskansen van vissen rap af. Maar tussen de 4-10 graden ken ik geen voor- of nadelen. Behalve dan dat warmer ook duurder is. Dat zou pleiten voor een zo laag mogelijke temperatuur boven de 4 graden. Zeg 5 graden met een nauwkeurige thermostaat. Zie ik dit verkeerd?

Volgens mij moet je bij het overkappen er vooral op letten dat er geen wind over het water kan waaien, want het overgrote deel van de warmte ontsnapt door verdamping. Niet blazen in het kopje thee :kofie

Ripley

Berichtdoor Patrick koi » Do 22 Okt 2015 10:11

daar zit veel in dan hou ik het op 6 gr klopt dat boven de 10'gr meer bacteriën actiever zijn .ripley bedankt voor je reactie

Patrick koi

Berichtdoor showabak » Di 09 Feb 2016 4:01

Laat me koi bijna 3 maanden tussen de 10 en 15 graden zonder eten dat is mijn winter nooit onder de 10 graden
Als er iest gebeurd costia ofzo dan kun je niet zo makkelijk medi. Toevoegen en ga niet zeggen dat dit niet gebeurd
Dus nadelen onder de 10 graden ken ik zeker wel
Zeker als dit langdurig is
Maar als je verwarmt met 300 watt op 6 kuub wordt het niet veel
Als de winter sterk wordt tot nu toe heeft iedereen geluk maar dat kan zo veranderen
Investeer gelijk in 2 zoneregelaars en koppelingen voor cv een spiraal ww. En thermosthaat dan kun je de vijver echt verwarmen en zoveel goed koper aan het einde van het verhaal
Heb zelf ook de fout gemaakt kosten na winter 2000 watt pffffffff
Maar na het aansluiten van cv. vw . Heb ik in 10 jaar na het bij zetten van nieuwe koi nog 1 x medi .toe moeten voegen
Ps verwarming is in de winter veel minder belangrijk als in het voorjaar dan komen de problemen
dus dan zorgen een stabilele temp. Liefst dan gelijk naar 16 gr

showabak

Terug naar Techniek