Google+

Vijver verwarmen Voorjaar

Vijver techniek, warmtewisselaars e.d.

Vijver verwarmen Voorjaar

Berichtdoor Meko » Do 20 Apr 2017 7:40

Hoi allemaal,

Wij zijn nieuw hier. Ik heb mij zojuist geregistreerd voor dit forum omdat wij sinds Mei 2016 een Koi vijver hebben van 30kuub en de vissen het op dit moment ontzettend slecht hebben.

Wij willen de vijver (tijdelijk) opwarmen (water nu 9,6gr) en zouden graag weten of jullie hier tips voor hebben. Hoeveel watt hebben wij bijvoorbeeld nodig voor een vijver van 30kuub? En naar hoeveel graden zou dit het beste zijn voor de Koi?

Voor meer duidelijkheid wil ik graag onderstaande delen:

Afgelopen winter hebben we de vijver goed afgedekt met platen en zijn alle Koi de winter goed doorgekomen, althans zo leek het. Nadat bijna alle vissen al een aantal dagen stil op de bodem lagen hebben wij 24 maart een koidokter langs laten komen. Slecht nieuws; Koi besmet met Costia. Op aanraden van deze man hebben wij de vijver behandeld met het gifgroene "Alpharex". Een ontzettend heftig goedje waarvan we wisten dat de vissen het even zwaar zouden gaan krijgen, maar na langzaam op te knappen lagen ze al vrij snel weer allemaal stil op de bodem. In overleg met de koidokter en de Karper in Utrecht hebben we op 16 april extra weerstand toegevoegd, ik ben alleen even het merk kwijt.

Inmiddels zijn we al een aantal dagen verder en doen de vissen het nog steeds ontzettend slecht. Rode aders, stil liggen op de bodem en vanochtend leek het even alsof er 1 al dood was gegaan want die lag stil op de oppervlakte. Toen we hem eruit wilden halen met schepnet bleek hij toch nog te leven. Alle waterwaardes zijn goed!

Koidokter weer langs laten komen en die zegt het ook niet meer te weten. Hij denkt dat onze Koi niet genoeg weerstand hebben tegen de koude temperaturen die er nu weer zijn ten opzichte van de warme dagen die we onlangs ineens hadden.Op dit moment voeren wij even niet meer.

Is er hier iemand die tips heeft voor ons of misschien hetzelfde heeft gehad?

Alvast ontzettend bedankt.

Groetjes,
Meko

Meko

Re: Vijver verwarmen Voorjaar

Berichtdoor Fr3ddy » Do 20 Apr 2017 8:56

"Alle waterwaardes zijn goed!"
Wat zijn je waterwaardes en zijn ze constant over een lange periode? Een PH van 7,5 is goed.. maar PH 8,5 is ook goed. Het kan echter faliekant mis gaan zodra deze binnen een korte periode 1 punt verlaagt/verhoogt.
Wat is je KH waarde? Een lage KH icm Alparex schijnt gevaarlijk te zijn (waarom weet ik niet).

Hoeveel vissen op 30kuub?
Heb je voldoende ververst na de alparex kuur? Sowieso zou ik even dagelijks blijven verversen de komende tijd... producten als "extra weerstand" geloof ik niet in. Ik geloof wel in vers water...

Fr3ddy

Berichtdoor juul » Do 20 Apr 2017 9:37

Idd ff goed je waarden checken. Daarnaast is het goed te weten wat bezetting en wijze van filteren/ verversen etc is.
Heb je een plantenfilter waar veel vuilophoping in zit. Vaak zie je bij dit soort vervuiling enorme costia uitbraken.
Verwarmen zal zeker een optie zijn om weerstand te verhogen maar bedenk je wel dat indien de costia nog aanwezig is in je vijver deze eveneens toe zal nemen en sneller dan je koi hun weerstand op kunnen bouwen.
Verwarmen kan op verschillende manieren maar met een profi heater 3kw ben je qua aanschaf en effectiviteit nu denk ik het snelst in staat om de temperatuur te laten stijgen. Ik had er een op mijn 30m3 vijver en dit ging prima.
Als je niet maanden vol gas gaat verwarmen is dit prijstechnisch nog wel te overzien.
Je kunt ook verwarmen in een quarantaine ruimte overwegen als je hierover beschikt.
Maar idd zoals Freddy al aangaf verversen is een belangrijke.
Qua temperatuur kunnen de meningen verschillen. Ik denk dat je vanaf een graad of 12 je koi wel blijer maakt. Liever 18 maar het aller belangrijkste is schommelingen voorkomen. En indien je gaat verwarmen ook niet meer dan een graad of 3 a4 per dag omhoog.

Succes
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor marco67 » Do 20 Apr 2017 18:02

de kans is groot dat het inderdaad stress is (ik neem aan dat de koidoc een swap heeft gemaakt) dus blijven spoelen en voor het op warmen volgens pelleboer komen er weer een paar mooie dagen aan, zodra de lucht temp (niet in volle zon meten) hoger als de water temp is gelijk je lucht pomp aan in de vijver dan verdubbel je de water oppervlakte en krijg je een grotere warmte uitwisseling. daarnaast kan je altijd nog een verwarmings spiraal kopen. juul zegt dat 3 kw voor hem genoeg was maar voor 30kuub vind ik het wel erg weinig, maarja wie ben ik.
en als je nog wat gratis warmte wil hebben, rol de tuinslang helemaal uit op een zonnige plek en vul langzaam de vijver bij.

succes
marco

marco67

Berichtdoor arco » Wo 26 Apr 2017 17:39

Heeft de koidokter de 2e keer wel een afstrijkje gemaakt? Want dat haal ik ik zo snel niet uit je berichtje.
En hoe is het nu met de vissen want we zijn al weer een weekje verder.
als mensen denken dat dieren niet voelen voelen dieren dat mensen niet denken
Gebruikers-avatar

arco

Terug naar Techniek